Inlägg från: Anonym (money money money) |Visa alla inlägg
  • Anonym (money money money)

Rimlig arvsfördelning mellan fru och särkullsbarn

Mannen äger i dagsläget 42 miljoner 

Företag 20 
    Aktier 10 
    Pension 10 
    Huset 2 - halva nettovärdet som är 4 miljoner 

Kvinnan äger i dagsläget 6 miljoner 

"En tiondel av vad mannen äger" 4 
    Huset 2 

Totalt äger de 48 miljoner tillsammans
    --- 

Jag tycker att mannen tar 4 miljoner från sina aktier och betalar av lånet på huset. Då blir nettovärdet på huset 8 miljoner och mannen har i praktiken skänkt 2 miljoner till kvinnan. Om inte annat så bara för att han älskar henne. 

Då äger mannen 40 miljoner och kvinnan 8 miljoner. 

Detta innebär att mannens barn ska ärva minst 20 miljoner - laglotten efter honom som är halva arvslotten. Är det bara hans nuvarande fyra barn ska de ha minst 5 miljoner var. 

Sedan, om mannen dör så får kvinnan mannens del av huset rakt av. Då har hon 12 miljoner varav 6 miljoner kommer från mannen. 

Kvinnan har då 4 miljoner på banken, ett hus för 8 miljoner utan några lån och (minst) en lön som hon kan leva gott på resten av livet. 

För barnen finns då 36 miljoner att dela på 

Företag 20
    Pension 10
    Aktier 6 

Ett eller flera av dessa barn kan vara kvinnans egna barn. 

Sedan kan man dividera hit eller dit om kvinnan ska få någon miljon till av aktierna eller inte. Det beror på vem av de efterlevande som r mest sugen på pengar, antar jag. 

Det finns också en poäng i att ha lite marginal uppåt till barnens laglott eftersom företaget kan vara svårvärderat när mannen dör. Kanske är det inte alls 20 miljoner utan bara 14 och så vidare. 

Så tänker jag ...

Svar på tråden Rimlig arvsfördelning mellan fru och särkullsbarn