Inlägg från: Anonym (Sambo) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Sambo)

Han har restskatt, ska min återbetalning gå till det?

Jag är långtidssjukskriven och han jobbar.

Jag betalar 11.000 till gemensamma kontot och han 16.000.
    Jag får över ca 2500 som jag har till mina utgifter/sparande, han får ut ca 5-6000 till sina varje månad.
    Jag drar 500 kr extra på skatten varje månad, därför fick jag tillbaks 5200. Han brukar också få tillbaks, och all skatt brukar vi sätta in på gemensamt semesterkonto.
    MEN i år så får han restskatt på 4400. 
    Då är frågan:
    1. Borde han betala det med sina pengar? Han har ju fått ut för mycket varje månad som han inte skulle haft... 
    2. Eller ska jag betala av det med mina skattepengar, eftersom vi brukar sätta in all skatt på samma konto? Jag har ju aktivt valt att leva utan de 500kr extra varje månad bara för att inte få restskatt.
  • Svar på tråden Han har restskatt, ska min återbetalning gå till det?
  • Anonym (Sambo)

Svarar alla i samma inlägg.

Vi har inte kunnat lägga undan mycket alls till semestern i år. Vi har typ 4000 till semestern och det är vad som går åt för att åka och hälsa på hans familj, de bor långt bort och vi träffar dem bara en gång om året.
    Så skattepengarna är de vi semestrar för.

Jag vet att han betalar mer, jag ville flytta till billigare för några år sedan när vi betalade lika mycket för jag hade inte en krona att röra mig med, men han ville bo kvar, så därför betalar han mer.

De 500 jag lägger extra på skatten är ju som "ett sparande" till gemensamma semestern. De pengarna han INTE har betalat in i skatt har ju gått till hans sparkonto istället.

Jag har 30.000 till mina utgifter och sparande.
    Han har 72.000 till egna utgifter/sparande.

6000 för mig är skitmycket pengar, 6000 för honom är inte lika kännbart...

Men han ska be sin arbetsgivare dra mer skatt nästa år. 

Svar på tråden Han har restskatt, ska min återbetalning gå till det?