Han har restskatt, ska min återbetalning gå till det?
Jag är långtidssjukskriven och han jobbar.
Jag är långtidssjukskriven och han jobbar.
Han betalar självklart med sina pengar, eftersom det är han som fått restskatt.
Ni är sambos skriver du..
Då har ni inte samma ekonomiska åtagande som gifta par har.
Så han får betala själv från sina pengar.
Hur hade du sett på de om de va du som hade rest skatten?
Ni vill samarbeta i medgång men inte i motgång , tycker ni ska köra separat ekonomi fram över!
Så han betalar 60.000 mer per år än vad du gör. Lägg 50/50 framöver och gör exakt vad du vill med din återbäring. Ni är inte gifta, han har inte försörjningsansvar för dig utan det är ditt eget ansvar.
Hur ser ekonomin ut i övrigt. Med tanke på att du är sjukskriven och han arbetar?
Bjussar han på saker annars, eller håller ni helt skilda ekonomier?
Jag begriper verkligen inte sånt här.
Mannen betalar redan 60000 mer per år till de gemensamma utgifterna. Han försörjer kvinnan. Varje månad, året runt. Det är normalläget i förhållandet.
Så kommer en gång när kvinnan kanske behöver lägga in lite mer av sina pengar - då är det plötsligt "oj oj!" och "är det rimligt?" och "är det inte mina pengar?" allt vad det är.
En gång. Några tusenlappar (som finns).
Det handlar nog mer om välvilja, än vad som är rätt och fel. Om din partner betalar 5000kr varje månad, så är det fullt rimligt att du betalar hans kvarskatt. Att du betalar extraskatt varje månad är ett slags sparande och du kunde lika gärna bidra med 500kr mer varje månad istället.
Men, det finns ett men. Det innebär att du får ännu mindre att röra dig med, vilket är trist eftersom du är sjukskriven. Men då handlar det om välvilja, att han vill att du ska ha det bra helt enkelt.
Jag tycker att du ska fråga vad han vill!
Hur mycket utöver restskatten sätts in på semesterkontot? För om det är typ nollat i dagsläget så borde du sätta in pengarna, som ni vanligtvis gör. För semesterpengarna gynnar ju er båda.
Men om ni har pengar till årets semester undansparade redan så borde såklart den som får tillbaks pengar betala den andras restskatt.
Jag begriper verkligen inte sånt här.
Mannen betalar redan 60000 mer per år till de gemensamma utgifterna. Han försörjer kvinnan. Varje månad, året runt. Det är normalläget i förhållandet.
Så kommer en gång när kvinnan kanske behöver lägga in lite mer av sina pengar - då är det plötsligt "oj oj!" och "är det rimligt?" och "är det inte mina pengar?" allt vad det är.
En gång. Några tusenlappar (som finns).
Beror restskatten på att hans AG dragit för lite skatt? Man kan få restskatt av flera andra orsaker, kanske av skäl som gynnat er bägge?
Du skriver att era pengar som ni brukar få tillbaka går till semesterkontot. De 5500kr du får tillbaka är tänkta att gå dit?
Tar ni din skatteåterbäring och betalar hans restskatt blir det typ 1000kr till semesterkontot. Det minskar ju inte de pengar du har att röra dig med i vardagen?
Om han tar av andra pengar och betalar restskatten och du tar din återbäring och sätter in på semesterkontot, varför skulle det kännas bättre?