Vad säger man på jobbintervju när man blivit uppsagd
Jag hade sagt som du sa:
?Jag hade en provanställning som tyvärr inte förlängdes.? (du blev ju inte uppsagd egentligen) Sen får man fundera på hur man svarat på följdfrågor om varför, så som du beskriver det hade jag svarat ?arbetsplatsen och jag matchade inte riktigt?.
Jag tror inte din referentkollega kommer vara så sugen på att ljuga, jag skulle ALDRIG be en referent om det. Jag skulle heller aldrig ställa upp på det som referent.
Jag har en plump i mitt CV med en mycket kort anställning (5 mån), dels var den tidsbegränsad- dels klickade jag inte med den chefen - haha milt sagt. Jag har fått frågor om det ibland och svarat något i stil med: ?jag har haft så många chefer som jag tycker så bra om, men hennes ledarstil passade inte mig och jag misstrivdes och presterade väl därför inte heller på topp?. Sen fokuserar jag på vad jag gillar med andra chefskap och arbetsplatser- har man andra längre anställningar är ju inte det hela världen. Dåliga matchningar händer. Har du goda referenser i övrigt är det inget att fokusera på. Hade däremot antar mig noga för att på en intervju spekulerar i att det var en graviditet som orsakade uppsägningen.
När någon frågade mig på intervju, svarade jag bara att vi hade olika syn på ledarskap och arbetssätt. Jag har aldrig fått följdfrågor. Sen har jag lämnat andra referenser.
Om man i övrigt har ett bra CV och goda referenser, gör det mindre att det gått fel någon gång.