Vad säger man på jobbintervju när man blivit uppsagd
Det är dags för mig att hitta ett nytt jobb efter föräldraledigheten. Jag har däremot ett stort problem som jag skulle behöva hjälp med. Jag blev uppsagd ifrån min tidigare arbetsplats för att jag enligt dem inte levde upp till förväntningarna. Jag hade nyligen gått ut med att jag var gravid och blev uppsagd precis när min provanställning skulle gå över till en fast tjänst... Trodde såklart att allt var lugnt och att anställningen bara skulle rulla på eftersom jag inte hade fått någon feedback eller indikation tidigare på att de inte vara nöjda med mig.
Nu när jag börjar få intervjuer är de såklart nyfikna på varför jag inte ska återgå till min tidigare tjänst. Ingen säger ju upp sig utan att ha något att gå tillbaka till, speciellt inte i dagens läge när det är så svårt att ens få ett jobb. Ingen arbetsgivare lär vara sugen på att anställa mig om jag säger att jag blev uppsagd (även om jag tror att det var pga att jag var gravid men det går inte att bevisa). Så vad ska jag säga när den här frågan dyker upp? Jag har tänkt använda en tidigare kollega ifrån den arbetsplatsen som referens så kanske inte kan sväva ut allt för mycket och det låter väl inte heller bra att prata skit om en tidigare arbetsplats.