• Anonym (Vill ha ett jobb)

Vad säger man på jobbintervju när man blivit uppsagd

Det är dags för mig att hitta ett nytt jobb efter föräldraledigheten. Jag har däremot ett stort problem som jag skulle behöva hjälp med. Jag blev uppsagd ifrån min tidigare arbetsplats för att jag enligt dem inte levde upp till förväntningarna. Jag hade nyligen gått ut med att jag var gravid och blev uppsagd precis när min provanställning skulle gå över till en fast tjänst... Trodde såklart att allt var lugnt och att anställningen bara skulle rulla på eftersom jag inte hade fått någon feedback eller indikation tidigare på att de inte vara nöjda med mig. 

Nu när jag börjar få intervjuer är de såklart nyfikna på varför jag inte ska återgå till min tidigare tjänst. Ingen säger ju upp sig utan att ha något att gå tillbaka till, speciellt inte i dagens läge när det är så svårt att ens få ett jobb. Ingen arbetsgivare lär vara sugen på att anställa mig om jag säger att jag blev uppsagd (även om jag tror att det var pga att jag var gravid men det går inte att bevisa). Så vad ska jag säga när den här frågan dyker upp? Jag har tänkt använda en tidigare kollega ifrån den arbetsplatsen som referens så kanske inte kan sväva ut allt för mycket och det låter väl inte heller bra att prata skit om en tidigare arbetsplats. 

• Svar på tråden Vad säger man på jobbintervju när man blivit uppsagd
  • Anonym (ärlighet)

varar längst

• Anonym (Klart)

Säg bara att det var en tidsbegränsad anställning.

Anonym (Klart) skrev 2024-03-07 12:44:16 följande:

Säg bara att det var en tidsbegränsad anställning.

Jaa det skulle jag ju kunna säga, är inte alls ovanligt med korta anställningar i min bransch. Tack! Får bara försöka övertyga min fd kollega att gå med på att säga det också. 
  • Agda90

Eller så säger du sanningen. "Jag blev uppsagd kort efter att jag berättat att jag var gravid"

För vad gör du om sanningen kommer fram?
    Din blivande chef kanske känner någon på din gamla arbetsplats?

• Anonym (A)

Så hade nog jag också valt att svara.

Eller så säger du sanningen. "Jag blev uppsagd kort efter att jag berättat att jag var gravid"

Agda90 skrev 2024-03-07 12:54:41 följande:

För vad gör du om sanningen kommer fram?
    Din blivande chef kanske känner någon på din gamla arbetsplats?

Har aldrig varit med om att en blivande arbetsgivare har kontaktat någon på en tidigare arbetsplats utöver ens referenser. Men om jag nu skulle säga sanningen så kommer vi ju ha olika syn på saken oavsett. Min fd chef kommer ju inte erkänna att de sa upp mig för att jag blev gravid. Så om de nu skulle få sanningen och kontakta min fd chef så är jag körd :/
  • Anonym (Göran)

Chefer tror på varandra. Har man haft ?problem? på sitt jobb kan det vara en nackdel.

• Anonym (Ärlig men inte för mycket detaljer)

Jag hade sagt som du sa:

?Jag hade en provanställning som tyvärr inte förlängdes.? (du blev ju inte uppsagd egentligen) Sen får man fundera på hur man svarat på följdfrågor om varför, så som du beskriver det hade jag svarat ?arbetsplatsen och jag matchade inte riktigt?.

Jag tror inte din referentkollega kommer vara så sugen på att ljuga, jag skulle ALDRIG be en referent om det. Jag skulle heller aldrig ställa upp på det som referent. 

Jag har en plump i mitt CV med en mycket kort anställning (5 mån), dels var den tidsbegränsad- dels klickade jag inte med den chefen - haha milt sagt. Jag har fått frågor om det ibland och svarat något i stil med: ?jag har haft så många chefer som jag tycker så bra om, men hennes ledarstil passade inte mig och jag misstrivdes och presterade väl därför inte heller på topp?. Sen fokuserar jag på vad jag gillar med andra chefskap och arbetsplatser- har man andra längre anställningar är ju inte det hela världen. Dåliga matchningar händer. Har du goda referenser i övrigt är det inget att fokusera på. Hade däremot antar mig noga för att på en intervju spekulerar i att det var en graviditet som orsakade uppsägningen. 

• Anonym (P)
    Anonym (Ärlig men inte för mycket detaljer) skrev 2024-03-09 17:30:37 följande:

Jag hade sagt som du sa:

?Jag hade en provanställning som tyvärr inte förlängdes.? (du blev ju inte uppsagd egentligen) Sen får man fundera på hur man svarat på följdfrågor om varför, så som du beskriver det hade jag svarat ?arbetsplatsen och jag matchade inte riktigt?.

Jag tror inte din referentkollega kommer vara så sugen på att ljuga, jag skulle ALDRIG be en referent om det. Jag skulle heller aldrig ställa upp på det som referent. 

Jag har en plump i mitt CV med en mycket kort anställning (5 mån), dels var den tidsbegränsad- dels klickade jag inte med den chefen - haha milt sagt. Jag har fått frågor om det ibland och svarat något i stil med: ?jag har haft så många chefer som jag tycker så bra om, men hennes ledarstil passade inte mig och jag misstrivdes och presterade väl därför inte heller på topp?. Sen fokuserar jag på vad jag gillar med andra chefskap och arbetsplatser- har man andra längre anställningar är ju inte det hela världen. Dåliga matchningar händer. Har du goda referenser i övrigt är det inget att fokusera på. Hade däremot antar mig noga för att på en intervju spekulerar i att det var en graviditet som orsakade uppsägningen. 

Jag har gjort lite som du. Jag blev uppsagd från en provanställning på mycket vaga grunder. Jag uppfattade att den ene ägaren trodde att jag skulle skaffa barn snart. Den andre ägaren svarade nämligen, om någon frågade, att jag sagt upp mig själv då jag inte trivdes.
    När någon frågade mig på intervju, svarade jag bara att vi hade olika syn på ledarskap och arbetssätt. Jag har aldrig fått följdfrågor. Sen har jag lämnat andra referenser.

Om man i övrigt har ett bra CV och goda referenser, gör det mindre att det gått fel någon gång.
Svar på tråden Vad säger man på jobbintervju när man blivit uppsagd