Pratar ni öppet om att ni har svårt att bli gravida?
Din man och du är inte i samma situation. Det är mer press på kvinnan med graviditet. Kvinnor får höra det mer på jobb ja nästan överallt. Du ska inte behöva bli påmind om detta och inte kunna slappna av. Din man måste backa här och låta det beslutet vara upp till dig. Många kvinnor blir inte gravida pga det psykiska blir för stressigt då heter det att de jagat upp sig själva, det har de inte (bara) utan omgivningen gör sitt.
hade jag varit dig så hade jag sagt att vet du vad nu kör vi med en vit lögn, "det är inte aktuellt" kan man säga, man kan säga "Jag känner inte för att diskutera det, det måste väl finnas något annat du och jag kan prata om?". Folk måste lära sig att inte ställa så dumma frågor, det kan vara känsligt. En jag känner sa sen till mig att det var så skönt med mig för alla de åren frågade jag inte, för mig var det självklart att jag väntar på om nån vill berätta för mig eller inte. Jag tror tyvärr en del klumpighet blivit norm i vårt samhälle bl a det här då att man frågar om barn.
stå på dig och säg till honom att du inte är bekväm med det även om han är det, vill han du ska bli gravid gör han det här på ditt sätt.