Inlägg från: Anotherone |Visa alla inlägg
  • Anotherone

Pratar ni öppet om att ni har svårt att bli gravida?

Efter att ha varit i den processen ganska länge så blev i alla fall jag väldigt öppen till slut. Då hade jag lyssnat mycket på IVF-podden, Ruvarpodden och en podd som heter Jag vill ha barn och fått med mig mycket hur man kan tänka. Bra kommentarer att säga när någon frågade just om det inte "är dags snart" och så.
    För jag kände att jag inte pallade att gå runt och må dåligt och inte säga något. De flesta som står en nära vet ju att det är någonting som skaver men de vet inte vad. 

Folk som tjatar och går in på personliga saker har jag inga problem att avspisa idag. Även nu när jag och min man har fått de barn vi önskar och jag sitter på en fika på jobbet tex och nån nyfiken person 50+ börjar ställa frågor till en yngre kollega som skruvar på sig så kan jag säga att vet du, det där är inte en okej fråga att ställa. Oavsett om kollegan är i en fas i livet där hon aktivt försöker bli gravid eller inte så vill jag att folk förstår hur ofint det är och att det inte är okej.

Samma sak när vi fått nya kollegor som absolut skulle kunna ha barn redan men som inte tagit upp det själva. Där vi inte kan veta om de har barn, om de håller på att försöka få barn, om det är så att de försökt och sen gett upp och lever i den sorgen eller om de valt att leva barnfritt - är det meningen att vi ska veta så kommer vi förr eller senare att få den informationen. Det är inte för oss övriga att spekulera i eller tycka något om.

Svar på tråden Pratar ni öppet om att ni har svårt att bli gravida?