• Xenia

Barn som uttrycker sig rasistiskt

Mildamatilda13 skrev 2024-03-03 00:13:56 följande:
    Tack det var ett bra tips. Man blir ju lite bestört när han säger sånt och då är det möjligt att jag låter skuldbeläggande. Samtidigt upplever jag att sonen inte har några större problem med att andra kan ta illa upp, för han "säger ju bara sanningen". Så jag måste även få honom att förstå att man inte får säga saker som kan göra andra ledsna även om det är sant.

Jag tror inte han säger det här bara för att komma undan, han är rätt saklig och tydlig. Samtidigt är han också väldigt känslig och har svårt att känna sig trygg med andra. Tror det har att göra med hans svårigheter att förstå det sociala samspelet och tolka andra. Bäst funkar han med människor som är varma, lugna och tydliga. Han kan gå hem till ett fåtal andra kompisar. Den här kompisen har han känt sedan han började förskolan, så föräldrarna är inte nya. Han har även varit hemma hos dem, men blev då ledsen och jag fick komma och hämta.
    Jag tror inte "skuldbeläggning" är det du främst ska vara rädd för här utan bristande tydlighet. Han är gammal nog att förstå att "jag säger bara sanningen" inte är ett frikort för att förolämpa andra, dvs göra dem ledsna. Man säger inte "du är tjock, ful, har ful frisyr/tröja m m" till folk. Det är en absolut regel, ju förr han lär sig det desto bättre. Var saklig men bestämd.

Betr "jag gillar inte honom för att han är brun" så tillkommer ju att det inte bara är elakt att säga så utan ren rasism. Så där får du prata med honom och få fram att det är brytningen han inte gillar. Där måste han kanske bli äldre för att förstå att kompisen kan bli ledsen om han aldrig kommer hem till dem. Han får ju välja bort många kompisar om han undviker alla som (eller som har föräldrar som) pratar med brytning. Åas är det typiskt för många med  t ex autism att de är rigida och oflexibla. Men får han en diagnos, så får ni prata om sådant med Bup/habiliteringen, de bör kunna ge råd.
Svar på tråden Barn som uttrycker sig rasistiskt