Inlägg från: Mildamatilda13 |Visa alla inlägg
  • Mildamatilda13

Barn som uttrycker sig rasistiskt

Jag har en 8-årig son. Han har väldigt svårt för människor som är annorlunda. Till saken hör nog att han har svårigheter med det sociala samspelet och står i kö för utredning av npf. Han har aldrig gillat mindre barn, för att se är oförutsägbara. Nu kan han säga saker som "jag gillar inte x för han är brun", vilket såklart låter fruktansvärt. Men när man benar mer i vad han menar så är det oftast pga att personen har brytning. Han känner helt enkelt obehag av människor som är svåra att läsa av pga ålder, funktionsnedsättning, brytning, alkoholpåverkan etc. Hans bästa vän har utländsk härkomst och han vågar inte gå hem till denne pga att föräldrarna har kraftig brytning. Föräldrarna är världens snällaste och bjuder ofta hem sonen, men han vägrar och vill bara att de leker hos oss. Hur tusan ska vi göra? Jag vill kunna hjälpa min son med hans svårigheter, samtidigt är självklart all form av rasism och diskriminering oacceptabelt :/

• Svar på tråden Barn som uttrycker sig rasistiskt
  • Mildamatilda13
    Bobo skrev 2024-03-02 23:50:32 följande:

Prata med er son om att vilka ord man använder spelar roll. Säg: jag förstår att du tycker att det är svårt att förstå vad X och Y säger och att det är OK att om han känner sig otrygg så kan han leka med kompisen hemma hos er tills han har lärt känna föräldrarna ordentligt. Men också att man kan uppfatta som otrevlig/ oförskämd om man använder sig av uttryck som "jag gillar inte hen för att hen är brun". Alltså inte för att skuldbelägga utan för att lära honom.

Kanske är det så att han säger sådana saker för att göra sig lite omöjlig och därmed slippa göra det som är obehagligt, i detta faller slippa lämna hemmet där kan känner sig trygg. 

Tack det var ett bra tips. Man blir ju lite bestört när han säger sånt och då är det möjligt att jag låter skuldbeläggande. Samtidigt upplever jag att sonen inte har några större problem med att andra kan ta illa upp, för han "säger ju bara sanningen". Så jag måste även få honom att förstå att man inte får säga saker som kan göra andra ledsna även om det är sant.

Jag tror inte han säger det här bara för att komma undan, han är rätt saklig och tydlig. Samtidigt är han också väldigt känslig och har svårt att känna sig trygg med andra. Tror det har att göra med hans svårigheter att förstå det sociala samspelet och tolka andra. Bäst funkar han med människor som är varma, lugna och tydliga. Han kan gå hem till ett fåtal andra kompisar. Den här kompisen har han känt sedan han började förskolan, så föräldrarna är inte nya. Han har även varit hemma hos dem, men blev då ledsen och jag fick komma och hämta.
  • Mildamatilda13

Någon annan som känner igen detta att barn känner obehag inför människor som är annorlunda? Är det vanligt bland barn med diagnoser?

• Mildamatilda13

Tack för många bra tankar och tips. Jag tar med mig allt, fint att få höra från er med erfarenheter från närstående!

• Mildamatilda13

Kan inte citera nu, men svar till Jemp:
    ja han har varit hos kompisen många gånger, när han var mindre gick det jättebra att vara där själv. Sedan fick han en väldigt orolig period när ALLT var läskigt och sedan dess är han otrygg i många situationer. Jag har efter det varit med hos kompisen, även testat att vara kvar en stund och sedan gå, men så blir han ledsen. Så länge jag är där har han jättekul och bryr sig inte om mig, men jag får inte lämna huset..

Svar på tråden Barn som uttrycker sig rasistiskt