• Anonym (Anonym signtir)

Syster som spårat ut totalt.

Hej har en syster som jag inte längre kan förstå mig på? hon beter sig helt plötsligt som hon är 18 år. 

Hon har varit sambo med en kille i 10 år, köpte hus med honom och skaffade två barn.. hon har under åren varit otrogen mot honom vid några tillfällen och i somras blev det extrem.. hon hsde hem en kille till deras hus när han och barnen var hos deras farmor.. efter det tog det slut. 

hon flyttade snabbt in inne hyresrätt, dom la ut huset till försäljning och han bor kvar och gör fortfarande (nu har dom precis lyckats sälja huset). Han gör allt. Han kommer få rensa och hålla på med allt själv medan hon bara fortsätter att ragga killar på Tinder, badoo och krogen.. dom har dessutom barnen varannan vecka och dom är 5 och 3 år. Hon har hittat en kille som bor 3 timmar från henne så dom ses varje helg och hon har redan presenterat honom för sina barn.. hon sjukskrev sig tillomed en vecka för att åka till honom, killen har inget jobb, han har ett ex som han var hos i 5 timmar medan hon satt i hans lägenhet.. enligt henne ?hjälpte? han bara henne med en grej med hennes barn.. han är dömd för ett brott han begick för ett halvår sen. han har hållit på med droger men håller inte på med det längre enligt min syster.. 
    Jag blir så förbannat trött på henne för hon lyssnar inte på någon, borde man inte fokusera på barnen när man precis gått isär och vänta tills allt känns ok med de nya rutinerna med barnen när dom är så pass små och inte förstår vad som händer? nej jag vill inte träffa hennes ?nya? kille som verkar så jäkla bra och som barnen enligt henne älskar. 
    Jag ger verkligen upp, vill inte ens träffa henne mer. 

• Svar på tråden Syster som spårat ut totalt.
  • Anonym (Förstår)

jag förstår dig!

• Anonym (Nja)

Vad menar du med "helt plötsligt", hon har ju länge haft trasig moralkompass och du är förvånad att hon fortfarande håller på, eller? Låter inte heller så himla extremt att ta hem ett ligg till huset i somras, låter mer som att du tillhör andra änden av spektrat där... Sedan behöver hon väl inte fokusera mer på barnen än typ halvtid. Att hon redan presenterat en kille för dem är också hennes val. Synd att du inte kan hålla isär vad som är hennes liv och vad som faktiskt rör dig personligen.

• Anonym (Bara en man)

Håll dig utanför! Låter som att din syster gör som hon vill oavsett vad andra säger. Man kan inte resonera med en person som inte är mottaglig för det.
    Jo jag tycker också att hon borde lägga fokus på barnen efter separationen men det spelar ingen roll om man säger det till henne för så tänker inte hon och vill inte tänka.

Det låter som att din syster måste nå botten innan hon kan ta tag i sitt liv och vilja ändra på det. Tyvärr så är hon inte där än och kommer göra flera dåliga val innan hon inser att hon behöver göra förändring som blir till det bättre för henne själv, hennes barn och för alla runtomkring henne.

Håll dig undan om du kan men låt henne veta att du finns där om hon verkligen skulle behöva dig. Och såklart, om du känner att du orkar vara den stöttande systern.

• Anonym (Syskon)

Låter som en klassisk 40-årskris? Det är väl inte mycket du kan göra - backa undan, umgås bara när ni ses med familjen /era föräldrar? Acceptera att hon gör sina val vare sig du gillar det eller inte.

• Anonym (Sköt dig själv)

Vadå ?lyssnar inte på andra? ? måste man det när det gäller att leva sitt liv som man vill? 

Får en människa inte vara otrogen om ett förhållande inte känns bra, får man inte ragga om man vill ha en partner. Måste man leva singellivet bara för att man separerar med barn för att omgivningen tycker de? 

Du gör väl dina val, och din syster sina 

• Anonym (M)

Hon vaknar snart upp å då kan ju du välja va du ska göra, hon kommer å gråter å har ångest å vill ha tillbaka allt !

Som sagt? jag sköter mitt eget!! 

Det jag menar är att hon inte inser att hon blir lurad av killen? killen finns i brottsregistret, har hållit på med narkotika, arbetslös, skulder, har ett ex som han sa att han vill vara med ena dagen sen nästa dag min syster igen? och hon är så blint kär att hon inte inser vad detta kan leda till.. hennes ex som hon har barnen med tänker anmäla till soc för han vill inte lämna barnen hos henne när hon har en sån människa hemma hos sig? 
    vad är det ni inte fattar?? Såklart jag sköter mitt eget, Nee jag ska inte bry mig det är hennes val? jaa självklart ser jag bara på när det går åt skogen för henne för det är väl det ni själva skulle göra!!

• Anonym (Nja)
    Anonym (Anonym signtir) skrev 2024-03-03 10:05:13 följande:

Det jag menar är att hon inte inser att hon blir lurad av killen? killen finns i brottsregistret, har hållit på med narkotika, arbetslös, skulder, har ett ex som han sa att han vill vara med ena dagen sen nästa dag min syster igen? och hon är så blint kär att hon inte inser vad detta kan leda till.. hennes ex som hon har barnen med tänker anmäla till soc för han vill inte lämna barnen hos henne när hon har en sån människa hemma hos sig? 
    vad är det ni inte fattar?? Såklart jag sköter mitt eget, Nee jag ska inte bry mig det är hennes val? jaa självklart ser jag bara på när det går åt skogen för henne för det är väl det ni själva skulle göra!!

Hur lurar han henne menar du? Tigger han stora summor pengar av henne t ex? Att vara velig mellan två kvinnor är INTE att luras.

Hennes ex kan anmäla hur mycket han vill, soc kommer inte och kan inte göra något åt saken ändå, snarare kommer han åka dit på umgängessabotage om han vägrar släppa dit barnen. Det finns ingen grund kort sagt bara pga hans förflutna, det som spelar roll är nutiden och jag kanske har missat men ser inte att du har skrivit något om att han är kriminell eller narkoman i nuläget.

Både du och exet behöver inse att ni ska släppa detta. Det är isf exet som ska vara vaksam på om situationen faktiskt blir olämplig och inte bara i hans fantasi.
  • KattGustaf

Det där låter i mångt och mycket som mitt ex.. kan bara beklaga, det kommer inte att bli bättre.  Det är bara att ta avstånd och försöka gå vidare i livet som tidigare partner. 

Hade det varit mitt syskon hade jag försökt prata allvar med människan, det sabbar så mycket, både för personen själv och för de närmaste. 

• Anonym (Syskonbarn)

Prata med hennes ex om att du ställer dig utanför hennes ansvar och hennes saker. Däremot kan du finnas för hennes barn vilket kan bli en viktig funktion som extravuxen. Den dealen kan du och hennes ex ha ihop. 

Jaa, det tror vi alla att han kommer göra? be henne om lån nu när hon säljer sin häst och sitt hus.. vad har han? Ett dåligt förflutet, är 33 och får inte ens egen bostad utan måste bo hos sin mamma pga skulder och brott.. hans ex har också begått brott och jag tycker det är jäkligt märkligt att man ändrar sig från en dag till en annan om vem man vill vara med, och att hans ex skriver till min syster dagen efter ?du får ta honom, jag vill inte ha honom ändå? min känsla är att dom båda två försöker lura henne, min syster tror gott om alla och säger man minsta positiva så har man henne om lillfingret.. 
    som sagt, jag och min familj och hennes närstående vänner har redan försökt prata med henne och försökt få henne att tänka annorlunda för vi litar inte på någon hon bara träffat i två månader och som har så dåligt förflutet? hon litar på honom till 100 Och jag vet väl för fan att vi inte kan göra hennes val annorlunda!! jag bryr mig ju bara om henne och hennes barn och vill deras bästa!! Men jag håller avstånd kan jag lova er! 

• Anonym (Nja)
    Anonym (Anonym signtir) skrev 2024-03-03 15:18:53 följande:

Jaa, det tror vi alla att han kommer göra? be henne om lån nu när hon säljer sin häst och sitt hus.. vad har han? Ett dåligt förflutet, är 33 och får inte ens egen bostad utan måste bo hos sin mamma pga skulder och brott.. hans ex har också begått brott och jag tycker det är jäkligt märkligt att man ändrar sig från en dag till en annan om vem man vill vara med, och att hans ex skriver till min syster dagen efter ?du får ta honom, jag vill inte ha honom ändå? min känsla är att dom båda två försöker lura henne, min syster tror gott om alla och säger man minsta positiva så har man henne om lillfingret.. 
    som sagt, jag och min familj och hennes närstående vänner har redan försökt prata med henne och försökt få henne att tänka annorlunda för vi litar inte på någon hon bara träffat i två månader och som har så dåligt förflutet? hon litar på honom till 100 Och jag vet väl för fan att vi inte kan göra hennes val annorlunda!! jag bryr mig ju bara om henne och hennes barn och vill deras bästa!! Men jag håller avstånd kan jag lova er! 

Så han har alltså inte faktiskt frågat henne om varken bostad eller pengar, har ett skumt ex och du/ni har en "känsla". Ja just det ja. Låt henne vara lycklig om hon är det. Sanningen visar sig med tiden men ju mer ni lägger er i, klagar osv desto sämre möjlighet att hjälpa henne den dagen hon faktiskt behöver det.
  • Anonym (Been there)

Jag har vart ungefär där. Jag tror mig också veta vart det slutar, med att på något vänster kommer du få ta hand om syrran, och hennes barn, och de kommer bo hos dig under flera års tid... så jag skall ge några praktiska råd till dig.

* Spara lite mer pengar
    * Se till att ha ett gästrum eller ett rum som snabbt kan bli ett gästrum
    * Var extra snäll, flörtig och inställsam mot din egen man (Du kommer behöva detta i bagaget för han kommer bli irriterad sedan) 
    * Skäm bort dina egna barn (Samma orsak som med din man)

• Anonym (Våga vägra kriminella)

Jag hade sagt:

Ursäkta men jag tycker du beter dig helt galet nu och du lyssnar inte på några varningar.

Jag vill inte träffa folk som är kriminellt belastade och väljer därför att inte träffa dig så länge du är med den mannen. Du har givetvis din fulla rätt att sabba ditt eget liv, men jag har också rätt att slippa bli inblandad med personer som vem som helst fattar att de bara kan ställa till med problem.

Ha det så bra du kan nu, så får vi se när vi ses igen.

Tack för era råd.. 
    ungefär så har vi sagt till henne.. att sålänge hon träffar honom kommer vi hålla avstånd, hon är välkommen till oss men tyvärr inte han. 

till ?nja? Det är så att vi har något emot kriminella och släpper inte in vem som helst i vårt hus med barn osv? min syster är välkommen men han kommer aldrig vara det.. ja det är en känsla vi har, min syster är jätte kär och skulle inte tala sanning om han nu skulle vilja låna pengar av henne?
    Jag är jätte ledsen men jag gillar inte kriminella mäniskor som också knarkar, kör rattfulla, och som verkar allmänt opålitliga?  istället för att låta den dagen komma vill vi helst hjälpa henne innan skadan sker, vi är inte som du och bara ser på 😉

• Anonym (Nja)
    Anonym (Anonym signtir) skrev 2024-03-03 20:17:58 följande:

Tack för era råd.. 
    ungefär så har vi sagt till henne.. att sålänge hon träffar honom kommer vi hålla avstånd, hon är välkommen till oss men tyvärr inte han. 

till ?nja? Det är så att vi har något emot kriminella och släpper inte in vem som helst i vårt hus med barn osv? min syster är välkommen men han kommer aldrig vara det.. ja det är en känsla vi har, min syster är jätte kär och skulle inte tala sanning om han nu skulle vilja låna pengar av henne?
    Jag är jätte ledsen men jag gillar inte kriminella mäniskor som också knarkar, kör rattfulla, och som verkar allmänt opålitliga?  istället för att låta den dagen komma vill vi helst hjälpa henne innan skadan sker, vi är inte som du och bara ser på 😉

Nej det är nog ingen som förväntar sig att ni ska släppa in honom hos er men såvida han inte begår brott nu så är han inte kriminell längre tekniskt sett. Nu påstår du dessutom att han både knarkar och kör onykter, är det verkligen så NU eller är det också sånt som hänt tidigare? Vad har du egentligen att komma med NU om hur han beter sig illa? Oavsett så är det hennes liv och ingen av er andra ska komma med pekpinnar eller lägga er i på något som helst sätt.
  • Tecum
    Anonym (Anonym signtir) skrev 2024-03-03 20:17:58 följande:

Tack för era råd.. 

Håller med, du gör rätt och din syster kommer få problem (som du riskerar att få lösa)
    Och till de här som stöttar din systers val kan man bara säga att det säger mer om dem än de antagligen ville... 
  • Anonym (Syskon)
    Anonym (Anonym signtir) skrev 2024-03-03 10:05:13 följande:

Förstår din frustration, men tyvärr finns det många som väljer att stanna i relationer som av en eller annan anledning är dåliga. Som syskon /förälder är det svårt att påverka. Att gå på för hårt mot din syster i det här läget kan få till följd att hon väljer att bryta med er. 
Svar på tråden Syster som spårat ut totalt.