Inlägg från: Anonym (Klara) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Klara)

Hjälp med uppdelning av lån osv.

Ni har alltså först köpt hus och nu ska ni diskutera det ekonomiska? 

Ekonomi ska inte vara romantiskt, och kan man inte prata om det utan att bråka då bör man inte köpa hus tillsammans. 

• Anonym (Klara)
    Gladan456 skrev 2024-03-01 10:10:59 följande:

Om man säger så här, det har varit en hel del andra orsaker till att vi tvingats att flytta och köpa nytt boende. Vi har diskuterat en del kring det med skuldebrev osv men inte gått in helt på djupet.

Jag är mest intresserad av vilket alternativ du tycker är mest rättvist ur bådas synpunkt. 

Men även om man tvingats köpa ett boende, så diskuterar man väl upplägget innan man skriver på kontraktet. 

Nr 1. Det ska kännas som bådas hem. 

• Anonym (Klara)
    Anonym (J) skrev 2024-03-01 10:13:35 följande:

Jag röstar på alternativ 1 eller 2.
    Säljer ni med vinst kan ni komma överens om att du ska ha tillbaka en % av överskottet istället för exakt den summan du lägger in i handpenning. Ni behöver också reglera hur ev förlust ska hanteras.

Alternativ 3 känns onödigt om pengar finns att lägga i handpenning. Vill du ha kvar buffert och annat sparande behöver du inte lägga in allt du har. Ta en gyllene medelväg.

Alternativ 4 är känns lite konstigt. Ska han betala lån på 2 miljoner och du på 1 miljon? Det kommer drabba er som familj ändå. Pengarna ska ut, oavsett. Eller har ni helt separat ekonomi? Tjänar ni lika och betalar exakt lika för alla gemensamma utgifter?

Håller med, den som lägger in mest ska ha mer av vinsten, eftersom den investerar mer. 
  • Anonym (Klara)
    Gladan456 skrev 2024-03-01 11:03:30 följande:

Jag tjänar i nu läget 8000 mer i lön innan skatt.
    Jag vill verkligen att det ska kännas som båda delar lika men samtidigt så gör jag avkall på eventuella vinster att inte ha pengarna investerade i börsen.

Om pengarna ligger i huset under vem vet hur många år utan att bidra till någon from av ränta så äts dom dessutom upp av inflationen också?

Självklart ska du samma procentandel av vinsten som du lägger in. 
  • Anonym (Klara)
    Core skrev 2024-03-01 12:10:54 följande:

Då är det ju även åt andra hållet, att man tar en större del av förlusten. 

Det är en sak att man vill ha tillbaka det man lagt in, men att göra spekulation av en relation är sällan en bra idé. Jag har lagt in betydligt mer än min fru, och investerat löpande, skulle aldrig kräva tillbaka det om det skulle spricka nån gång.

Vi gick in i det som en enhet, pengarna är verkligen underordnat även om det skulle ta slut. 

Självklart gäller det båda håll. 

Om pengarna verkligen är underordnat så skulle TS inte fråga. Så i deras relation är det inte underordnat. Det finns inget rätt eller fel där. Vissa vill skydda sin ekonomi, andra bryr sig inte. 

Själv skulle jag aldrig lägga in mer än min partner om jag bara skulle få tillbaka insatsen. Då behåller jag hellre de pengarna själv. 

Svar på tråden Hjälp med uppdelning av lån osv.