Inlägg från: Gladan456 |Visa alla inlägg
  • Gladan456

Hjälp med uppdelning av lån osv.

Hej på er allihop!

Jag har ett ekonomiskt problem som jag försöker att lösa.

Jag och min sambo har två barn var och har nu köpt ett hus.

Nu ska lån och ägandedel läggas upp.

Problemet är att jag har ca 25% av husets värde kontant.
    Hur hade ni delat upp det.

1. Jag går in med allt jag har och vi delar lika på ägandet av huset samt betalar lika mycket ränta på bolånet. Det skrivs ett skuldebrev vid eventuell separation får jag tillbaka min insats.

2. Vi delar upp huset procentuellt beroende på hur mycket pengar vi går in med.

3. Vi lägger in den nedre gränsen för kontant insatsen och min sambo får lösa sin del av kontantinsatsen alt ta lån av mig för att täcka upp sambons del.

4. Vi äger 50% av huset var men delar upp lånet så att ex: jag går in med 1 milj tar lån på 1 milj.
    Min sambo får ta 2 milj i lån,

Det här med ekonomi är verkligen oromantiskt och skapar lätt bråk.
    Jag känner bara att jag vill att det ska vara rättvist för oss båda två.
    Om jag går in med i stort sätt allt jag har så får jag inte mer värde vid eventuell värdeökning, ingen ränta på mina pengar i form av sparande eller börsen, ingen lägre ränta än min sambo på bolånet.
    Vad hade ni gjort?

• Svar på tråden Hjälp med uppdelning av lån osv.
  • Gladan456

Om man säger så här, det har varit en hel del andra orsaker till att vi tvingats att flytta och köpa nytt boende. Vi har diskuterat en del kring det med skuldebrev osv men inte gått in helt på djupet.

Jag är mest intresserad av vilket alternativ du tycker är mest rättvist ur bådas synpunkt. 

• Gladan456
    Anonym (J) skrev 2024-03-01 10:13:35 följande:

Jag röstar på alternativ 1 eller 2.
    Säljer ni med vinst kan ni komma överens om att du ska ha tillbaka en % av överskottet istället för exakt den summan du lägger in i handpenning. Ni behöver också reglera hur ev förlust ska hanteras.

Alternativ 3 känns onödigt om pengar finns att lägga i handpenning. Vill du ha kvar buffert och annat sparande behöver du inte lägga in allt du har. Ta en gyllene medelväg.

Alternativ 4 är känns lite konstigt. Ska han betala lån på 2 miljoner och du på 1 miljon? Det kommer drabba er som familj ändå. Pengarna ska ut, oavsett. Eller har ni helt separat ekonomi? Tjänar ni lika och betalar exakt lika för alla gemensamma utgifter?

Vi betalar gemensamt:
    Drift på två bilar samt amorterar av en av dom.
    Mat
    boende

Ej gemensamt:
    Våra barns utgifter.
    Personliga kläder, hobby m.m 
    Sparande
  • Gladan456
    Gladan456 skrev 2024-03-01 10:56:19 följande:
    Vi betalar gemensamt:
    Drift på två bilar samt amorterar av en av dom.
    Mat
    boende

Ej gemensamt:
    Våra barns utgifter.
    Personliga kläder, hobby m.m 
    Sparande

Jag tjänar i nu läget 8000 mer i lön innan skatt.
    Jag vill verkligen att det ska kännas som båda delar lika men samtidigt så gör jag avkall på eventuella vinster att inte ha pengarna investerade i börsen.

Om pengarna ligger i huset under vem vet hur många år utan att bidra till någon from av ränta så äts dom dessutom upp av inflationen också?

Svar på tråden Hjälp med uppdelning av lån osv.