Inlägg från: Anonym (Jenny) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jenny)

Vill köpa kläder ifrån second-hand - Men är rädd för att kläderna skall lukta oavsett om man tvättar dem

Jag fick en gång en låda jättefina barnkläder som tyvärr hade legat i en fuktig källare och det visade sig att de luktade starkt av mögel. Lukten gick aldrig bort trots ett flertal tvättar med ättika, hög temperatur,  torktumling och efter att de hade fått hänga på lina ute i solen. De var bara att slänga.

Det är den enda gången jag har slängt kläder på grund av att de luktar trots att en stor del av både min och barnens garderober består av second hand och ärvda kläder. Jag tvättar kläderna innan användning och efter det så har de luktat som våra andra kläder.

Så mitt tips är att undvika kläder som luktar mögel eller har fuktskador, men att det annars är rätt låg risk för bestående lukter. Köper du kläderna från en "finare" second hand affär (alltså inte välgörenhet eller en superbillig affär) så kan du med stor sannolikhet lämna tillbaka kläder som du inte kan få ut lukten från, men prata med dem i affären för att veta säkert.

Svar på tråden Vill köpa kläder ifrån second-hand - Men är rädd för att kläderna skall lukta oavsett om man tvättar dem