• Anonym (.)

Vill köpa kläder ifrån second-hand - Men är rädd för att kläderna skall lukta oavsett om man tvättar dem

Jag vill börja köpa kläder från second-hand. Mest av det ekonomiska anledningen.

Men det som skrämmer mig är att kläderna skall lukta, oavsett om man tvättar dem.

Jag har kläder och känner att dessa luktar illa, oavsett om jag har tvätta dessa. Det kanske är i och för sig en inbillning och bara min oro som spökar.

Eftersom jag i princip jämnt och ständigt är rädd för att jag luktar illa i min kropp, hår och kläder. Jag vill egentligen bara kasta alla kläder och skor som jag har och bara köpa allting helt nytt, men det går naturligtvis inte. På grund av det ekonomiska då.

Men köpa nytt lite i taget är ju ett alternativ kanske...

HUR som helst, tror ni att kläderna från second-hand kan lukta illa jämnt, oavsett om man tvättar de? Jag tycker att mina kläder gör det :(

• Svar på tråden Vill köpa kläder ifrån second-hand - Men är rädd för att kläderna skall lukta oavsett om man tvättar dem
  • Anonym (Tips från coachen)

Då använder man ättika.

• Anonym (Sanna)

Jag handlar mycket kläder på second hand, inte av ekonomiska skäl, men av miljöskäl, mest Sellpy, och jag har ytterst sällan varit med om att kläder luktat. Jag är noga med att välja ut kläder som är i fint skick eller nyskick och då är det aldrig ett problem. Jag tycker ditt resonemang tyder på att du har en överdriven skräck för lukt, det låter inte riktigt sunt faktiskt. Vi måste minska nykonsumtionen men en del människor har ju panisk skräck för allt som inte är nytt och det tycker jag är sorgligt.

• Anonym (Livia)

Jag har köpt begagnade kläder i 30 år och några enstaka gånger har de luktat så mycket att jag har behövt tvätta dem två, tre gånger för att vilja ha dem på. Det har då varit parfym från sköljmedel som stört mig. 

Men det låter som att du skulle behöva hjälp med att komma över dina rädslor kring lukter. Det går att bli av med och livet är så mycket lättare sen. 

• Jemp

Nej, det brukar inte vara ett problem. Det har hänt mig EN gång (av väldigt många), då var det en barntröja som stank parfym i början.

Att använda ättika som sköljmedel neutraliserar lukt. 

Om du tycker dina egna kläder luktar kanske du behöver göra rent tvättmaskinen? 

• Anonym (Men)

Nya kläder kan lukta riktigt hemskt. vissa man köper från amazon tex. Vågar inte ens tänka på hur mycket gifter nya kläder innehåller. 

Inget luktar om man tvättar ordentligt, inte ens de nya kläder som stinker av kemikalier. Tänk på att begagnade kläder är mindre giftiga än nya. 

• Anonym (Miyran)

Jag handlar nästan bara secondhand. Underkläder, strumpor, skor köper jag nytt men i övrigt nästan bara secondhand. Samma till barnen. Tror 90-95% av mina kläder är secondhand. Jag har aldrig varit med om att kläder luktar illa. Då skulle jag ju inte köpa om jag kände att de luktade illa. Jag köper alltid i butik eller på loppis och inget online. Då ser jag hur kläderna ser ut, kan prova och känna. 

• Anonym (Sanna)
    Anonym (Men) skrev 2024-03-01 09:33:19 följande:

Nya kläder kan lukta riktigt hemskt. vissa man köper från amazon tex. Vågar inte ens tänka på hur mycket gifter nya kläder innehåller. 

Inget luktar om man tvättar ordentligt, inte ens de nya kläder som stinker av kemikalier. Tänk på att begagnade kläder är mindre giftiga än nya. 

Exakt detta! Det är för mig obegripligt hur man utan att bekymra sig köper kemikalieindränkta nyproducerade kläder och sätter på sig i tron att det är rent, men är superrädd för second handkläder i fint skick, som är bättre både för miljö och människa.
  • Cereal Killer

Mina second-handkläder luktar som mina vanliga kläder, dvs de får doften av det tvättmedel (och eventuellt sköljmedel) jag använder och senare av dofterna på mig och omkring mig.

Om dina kläder inte luktar bra när de är nytvättade så tycker jag först och främst att du ska försöka rengöra tvättmaskinen ordentligt. Rengör alla ytor du kommer åt och kör den sen på 90 grader några gånger, eventuellt med lite ättika. 

• BuoBä
    Undvik begagnade kläder av syntetmaterial. De kan lukta ok i butiken, men lukten aktiveras av kroppsvärmen när man har på sig dem. Det gäller både tex vintageblusar och moderna sportplagg. 

Häng nytvättade kläder glest så de torkar snabbt.

Har du kläder som luktar, tvätta dem med ättika.

Luktar de riktigt illa, blötlägg i vatten plus ättika i någon timme innan du tvättar som vanligt. Det kan rädda både vintageblusarna och sportkläderna från punkt 1.

• Anonym (Jenny)

Jag fick en gång en låda jättefina barnkläder som tyvärr hade legat i en fuktig källare och det visade sig att de luktade starkt av mögel. Lukten gick aldrig bort trots ett flertal tvättar med ättika, hög temperatur,  torktumling och efter att de hade fått hänga på lina ute i solen. De var bara att slänga.

Det är den enda gången jag har slängt kläder på grund av att de luktar trots att en stor del av både min och barnens garderober består av second hand och ärvda kläder. Jag tvättar kläderna innan användning och efter det så har de luktat som våra andra kläder.

Så mitt tips är att undvika kläder som luktar mögel eller har fuktskador, men att det annars är rätt låg risk för bestående lukter. Köper du kläderna från en "finare" second hand affär (alltså inte välgörenhet eller en superbillig affär) så kan du med stor sannolikhet lämna tillbaka kläder som du inte kan få ut lukten från, men prata med dem i affären för att veta säkert.

• Anonym (Hej)

Aldrig varit med om att kläder luktat illa. 

• Anonym (Hej)

Köp bara i affärer el loppisar så kan du ju lukta innan du köper
    Och som någon skrivit ättika, såpa funkar oxå

• Anonym (N/A)

Gammal tråd men givetvis stinker beg. kläder inpyrt parfym och sköljmedel med parfym väldigt kraftig och nej det går inte att få bort med ättika efter en tvätt.

De flesta som svara i tråden har nog inget vidare luktsinne och själva använder parfymer dagligen och är rökare? etc.

Möjligtvis 10 tvättar och legat och dragit i ättika över ett dygn. Så kan viss parfym gå bort men då blir det dyrt att tvätta och billigare köpa nytt från Engelssons etc. Finns en del billiga klädesbutiker online med bra kvalité.

• Anonym (f)
    Anonym (N/A) skrev 2024-06-03 12:50:58 följande:

Gammal tråd men givetvis stinker beg. kläder inpyrt parfym och sköljmedel med parfym väldigt kraftig och nej det går inte att få bort med ättika efter en tvätt.

De flesta som svara i tråden har nog inget vidare luktsinne och själva använder parfymer dagligen och är rökare? etc.

Möjligtvis 10 tvättar och legat och dragit i ättika över ett dygn. Så kan viss parfym gå bort men då blir det dyrt att tvätta och billigare köpa nytt från Engelssons etc. Finns en del billiga klädesbutiker online med bra kvalité.

Jag har bra luktsinne, röker ej eller använder parfym. Det är en gång av hundratals som jag inte fått bort lukten ur ett plagg. Ytterst få som faktiskt luktar från början såpass att det stör.
  • BuoBä
    Anonym (N/A) skrev 2024-06-03 12:50:58 följande:

Finns det begagnade kläder som stinker? Givetvis.

Finns det begagnade kläder som inte stinker? Ja det gör det också. Och det är faktiskt ganska få personer nu för tiden som dränker sig i parfym så till den milda grad att kläderna blir inpyrda. Sköljmedel med stark parfym är ett otyg enligt mig, men den lukten brukar gå ur vid tvätt och vädring. 

Handlar man på loppis eller butik kan man enkelt göra ett doft-test och undvika kläder som luktar starkt, av vad det än må vara. Precis som man undviker kläder med svettfläckar, stora hål, slitna kragar, eller som är allmänt urtvättade.
Svar på tråden Vill köpa kläder ifrån second-hand - Men är rädd för att kläderna skall lukta oavsett om man tvättar dem