Anonym (Betraktaren) skrev 2024-03-18 15:09:50 följande:
Så är det verkligen inte. Jag har hela tiden sagt att jag tycker att hon borde berätta för honom, så att dom har en chans att gå vidare under ärliga förutsättningar. Jag menade att skuldbelägga knappast kommer att få henne att lyda blint. Bättre att kunna behålla så mycket självrespekt som möjligt. Då tror jag att chansen till sanning ökar. Någon som känner sig helt nedbruten och förfärlig vågar knappast berätta.
Japp det finns nog ingen som kommer få henne att tänka om för hon är som alla egoister mer mån om sitt eget välbefinnande än andras och är helt ok med att låta sin kille leva i en lögn så hon ska slippa få skit för sin otrohet.
Dock håller jag inte med om att man inte ska skuldbelägga människor som medvetet behandlar andra illa. Så kan man kanske resonera när det gäller en 5 åring som inte vet bättre, men absolut inte vuxna människor.
Att hon känner sig "förfärlig" beror på att hon agerat förfärligt och att utöver det förnedra sin partner ännu mer än hon redan gjort genom att dessutom lura honom att vara kvar i relationen så att hon ska slippa stå för vad hon gjort är under all kritik oavsett hur "nedbruten" hon känner sig.
Att hon inte vågar berätta beror INTE på att hon får kritik för sitt agerande, det beror på att hon helt enkelt är en feg person, och hon hade förmodligen inte berättat ändå oavsett vad nån sagt här. Det finns trotts allt människor som har modet att stå för sina handlingar trotts att känner sig "förfärliga". Det har inget med kritik att göra, det har med personlighet och värderingar att göra.