Inlägg från: Anonym (Lärare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lärare)

Hemmasittare

Det beror helt på ämnet. Vissa saker går att bocka av genom prov, många saker går inte, då får man hitta andra examinationsformer. Det handlar alltså inte om närvaron i sig utan om att man kan visa upp sina förmågor, men det ska gå att göra på plats eftersom man ska kunna göra ämnesprövningar etc för att "tenta av" ämnen. Det är dock något man snarare gör på gymnasiet, svårare på högstadiet. Sedan ska man komma ihåg att betygen i åk 7 är skitsamma eftersom det är nians betyg som spelar roll öht. För att bli godkänd då så kan det krävas att man examinerar områden som gjordes i sjuan och sedan inte återkom, däremot inte moment som man gjort även år 8 och 9, så det korta svaret är att det beror på. Prata med skolan.

• Anonym (Lärare)
    felicityporter skrev 2024-02-28 23:30:15 följande:

I ämnen som t ex svenska, engelska och matematik borde ditt barn kunna få G och till och med VG endast genom att dyka upp för prov. Jag fick VG i dessa ämnen på detta vis, hade fått MVG om jag hade haft mer närvaro.

Då måste jag tala om för dig att du har fel. I svenska och engelska passar sig prov inte alls med tanke på kunskapskraven.
  • Anonym (Lärare)
    felicityporter skrev 2024-02-29 08:28:10 följande:
    Jag lyckades åtminstone trots att jag bara dök upp på proven och skrev mina uppsatser. Vet också flera andra s.k. ?hemmasittare? (vilket jävla ord) som fått bra betyg i dess ämnen i högstadiet.
    Och jag som undervisar i dessa ämnen talar om för dig att du har fel. Man kan knappt ha prov alls i dessa ämnen eftersom kunskapskraven i stort sett grundar sig på helt andra förmågor än faktainnehåll.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-02-29 09:01:45 följande:

Men hon måste väl gå om 7an om inga betyg?

Nej det finns ingen anledning till det. Det är i åk 9 man ska kunna visa upp sina förmågor.
Svar på tråden Hemmasittare