Hemmasittare
Hej!
Om en elev i åk 7 inte går till skolan under hela vårterminen och sparsamt under höstterminen
Kan denna ändå få godkända betyg om hon gör prov och blir godkänd på dem?
Eller behövs närvaro också
Hej!
Om en elev i åk 7 inte går till skolan under hela vårterminen och sparsamt under höstterminen
Kan denna ändå få godkända betyg om hon gör prov och blir godkänd på dem?
Eller behövs närvaro också
Det beror helt på ämnet. Vissa saker går att bocka av genom prov, många saker går inte, då får man hitta andra examinationsformer. Det handlar alltså inte om närvaron i sig utan om att man kan visa upp sina förmågor, men det ska gå att göra på plats eftersom man ska kunna göra ämnesprövningar etc för att "tenta av" ämnen. Det är dock något man snarare gör på gymnasiet, svårare på högstadiet. Sedan ska man komma ihåg att betygen i åk 7 är skitsamma eftersom det är nians betyg som spelar roll öht. För att bli godkänd då så kan det krävas att man examinerar områden som gjordes i sjuan och sedan inte återkom, däremot inte moment som man gjort även år 8 och 9, så det korta svaret är att det beror på. Prata med skolan.
Sonens lärare kunde inte sätta betyg på honom då frånvaron var för hög.
Antar ni har kontakt med skola annars blir det troligtvis orosanmälan från skolans sida, vilket kan vara bra då det kan leda till mer hjälp o stöd
Egen orosanmälan gjord
Orosanmälan gjord från skolan
Skolan är så oerhört ointresserad av att samarbeta, verkar mest vilja slippa undan
I ämnen som t ex svenska, engelska och matematik borde ditt barn kunna få G och till och med VG endast genom att dyka upp för prov. Jag fick VG i dessa ämnen på detta vis, hade fått MVG om jag hade haft mer närvaro.
Jag är medveten om att betygssystemet ser annorlunda ut idag, men principen ska vara densamma.
I ämnen som t ex svenska, engelska och matematik borde ditt barn kunna få G och till och med VG endast genom att dyka upp för prov. Jag fick VG i dessa ämnen på detta vis, hade fått MVG om jag hade haft mer närvaro.
Egen orosanmälan gjord
Orosanmälan gjord från skolan
Skolan är så oerhört ointresserad av att samarbeta, verkar mest vilja slippa undan
I vår kommun finns en grupp som arbetar med barn/ungdomar med hög skolfrånvaro. Hos oss är det skolan som hör av sig till dem när de bedömer att de behöver hjälp.
Har ni hjälp från BUP? Om inte så sök där.
Vad gör elevhälsan?
Om det är så att barnet klarar att gå till skolan en stund då och då kan skolan upprätta en individuell läroplan. Då tas ämnen bort helt och hållet och det blir varken F eller streck utan inget betyg alls.
Jag skulle råda er att inte bry er om betygen nu. De är oviktiga. Det är nians slutbetyg som spelar roll. Jag förmodar att barnet i fråga inte mår så bra, så lägg all fokus på det och sedan på att öka närvaron i skolan, kanske byta skola.
Men hon måste väl gå om 7an om inga betyg?
Egen orosanmälan gjord
Orosanmälan gjord från skolan
Skolan är så oerhört ointresserad av att samarbeta, verkar mest vilja slippa undan
Men hon måste väl gå om 7an om inga betyg?
Men hon måste väl gå om 7an om inga betyg?
Det är nog inte säkert. Men sånt måste ju skolan kunna svara på. Det låter som att ert samarbete med dem har havererat? Har ni möjlighet att byta skola?
Egen orosanmälan gjord
Orosanmälan gjord från skolan
Skolan är så oerhört ointresserad av att samarbeta, verkar mest vilja slippa undan
I våran kommun (södra Sverige) finns de bästa möjligheterna till stöd och hjälp för ungdomar och familjer att få vi remiss från soc
Remiss är väl fel ord, men ni förstår innebörden
Denna typ av hjälp (samtal) går inte söka till själv
BUP - 9 mån väntetid
Kurator på VC 10-12 mån väntetid
Därav soc anmälan
När det gäller skolan är det vi som fått ligga på hela vägen
I veckan var första gången vi lyckades få lite arbetsuppgifter att göra hemma.
Något vi efterfrågat sen mitten på januari
Tydligen skulle skolan gjort en massa planer och papper om allt möjligt och det är inte heller gjort
Det skulle soc kräva in nu
Men hon måste väl gå om 7an om inga betyg?