• Anonym (Hjälp)

Hemmasittare

Hej!

Om en elev i åk 7 inte går till skolan under hela vårterminen och sparsamt under höstterminen 
    Kan denna ändå få godkända betyg om hon gör prov och blir godkänd på dem?
    Eller behövs närvaro också 

• Svar på tråden Hemmasittare
  • Anonym (Lärare)

Det beror helt på ämnet. Vissa saker går att bocka av genom prov, många saker går inte, då får man hitta andra examinationsformer. Det handlar alltså inte om närvaron i sig utan om att man kan visa upp sina förmågor, men det ska gå att göra på plats eftersom man ska kunna göra ämnesprövningar etc för att "tenta av" ämnen. Det är dock något man snarare gör på gymnasiet, svårare på högstadiet. Sedan ska man komma ihåg att betygen i åk 7 är skitsamma eftersom det är nians betyg som spelar roll öht. För att bli godkänd då så kan det krävas att man examinerar områden som gjordes i sjuan och sedan inte återkom, däremot inte moment som man gjort även år 8 och 9, så det korta svaret är att det beror på. Prata med skolan.

• Anonym (Hej)

Sonens lärare kunde inte sätta betyg på honom då frånvaron var för hög.

Antar ni har kontakt med skola annars blir det troligtvis orosanmälan från skolans sida, vilket kan vara bra då det kan leda till mer hjälp o stöd

• Anonym (Hjälp)

Egen orosanmälan gjord
    Orosanmälan gjord från skolan 
    Skolan är så oerhört ointresserad av att samarbeta, verkar mest vilja slippa undan 

• felicityporter

I ämnen som t ex svenska, engelska och matematik borde ditt barn kunna få G och till och med VG endast genom att dyka upp för prov. Jag fick VG i dessa ämnen på detta vis, hade fått MVG om jag hade haft mer närvaro.

• Anonym (Lärare)
    felicityporter skrev 2024-02-28 23:30:15 följande:

I ämnen som t ex svenska, engelska och matematik borde ditt barn kunna få G och till och med VG endast genom att dyka upp för prov. Jag fick VG i dessa ämnen på detta vis, hade fått MVG om jag hade haft mer närvaro.

Då måste jag tala om för dig att du har fel. I svenska och engelska passar sig prov inte alls med tanke på kunskapskraven.
  • felicityporter
    Anonym (Lärare) skrev 2024-02-29 08:19:38 följande:
    Då måste jag tala om för dig att du har fel. I svenska och engelska passar sig prov inte alls med tanke på kunskapskraven.
    Jag lyckades åtminstone trots att jag bara dök upp på proven och skrev mina uppsatser. Vet också flera andra s.k. ?hemmasittare? (vilket jävla ord) som fått bra betyg i dess ämnen i högstadiet.
  • Anonym (Lärare)
    felicityporter skrev 2024-02-29 08:28:10 följande:
    Jag lyckades åtminstone trots att jag bara dök upp på proven och skrev mina uppsatser. Vet också flera andra s.k. ?hemmasittare? (vilket jävla ord) som fått bra betyg i dess ämnen i högstadiet.
    Och jag som undervisar i dessa ämnen talar om för dig att du har fel. Man kan knappt ha prov alls i dessa ämnen eftersom kunskapskraven i stort sett grundar sig på helt andra förmågor än faktainnehåll.
  • Anonym (Lena)
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-02-28 23:03:45 följande:

Egen orosanmälan gjord
    Skolan är så oerhört ointresserad av att samarbeta, verkar mest vilja slippa undan 

I vår kommun finns en grupp som arbetar med barn/ungdomar med hög skolfrånvaro. Hos oss är det skolan som hör av sig till dem när de bedömer att de behöver hjälp.

Har ni hjälp från BUP? Om inte så sök där.

Vad gör elevhälsan? 

Om det är så att barnet klarar att gå till skolan en stund då och då kan skolan upprätta en individuell läroplan. Då tas ämnen bort helt och hållet och det blir varken F eller streck utan inget betyg alls.

Jag skulle råda er att inte bry er om betygen nu. De är oviktiga. Det är nians slutbetyg som spelar roll. Jag förmodar att barnet i fråga inte mår så bra, så lägg all fokus på det och sedan på att öka närvaron i skolan, kanske byta skola. 

• Anonym (Hjälp)

Men hon måste väl gå om 7an om inga betyg?

• Agda90

Egen orosanmälan gjord

Har du varit i kontakt med rektor?
    Och sedan skolchefen i kommunen och efter det förvaltningschefen?
    Om inte så gå de stegen och funkar inte det så ta kontakt med skolverket. 

Skolan har skyldigheter att hjälpa till att barnet ska komma tillbaka till skolan. Det är på ren svenska deras jävla skyldighet!
  • Agda90
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-02-29 09:01:45 följande:

Nja.... Hon behöver anpassad studiegång så att hon får en möjlighet att jobba ikapp de ämnena där hon kan få betyg. 

Har du inte fått prata med någon på skolan om detta?
  • Anonym (Lena)

Det är nog inte säkert. Men sånt måste ju skolan kunna svara på. Det låter som att ert samarbete med dem har havererat? Har ni möjlighet att byta skola? 

• Agda90

Egen orosanmälan gjord

Vad är det tänkt att en orosanmälan ska led till?
    Socialtjänsten kan inte gå in och tala om för skolan vad de ska göra. Det ska skolan göra!
  • Anonym (Hjälp)

I våran kommun (södra Sverige) finns de bästa möjligheterna till stöd och hjälp för ungdomar och familjer att få vi remiss från soc
    Remiss är väl fel ord, men ni förstår innebörden 
    Denna typ av hjälp (samtal) går inte söka till själv
    BUP - 9 mån väntetid
    Kurator på VC 10-12 mån väntetid
    Därav soc anmälan 

När det gäller skolan är det vi som fått ligga på hela vägen 
    I veckan var första gången vi lyckades få lite arbetsuppgifter att göra hemma. 
    Något vi efterfrågat sen mitten på januari 
    Tydligen skulle skolan gjort en massa planer och papper om allt möjligt och det är inte heller gjort
    Det skulle soc kräva in nu

• Anonym (Lärare)

Nej det finns ingen anledning till det. Det är i åk 9 man ska kunna visa upp sina förmågor.
  • Anonym (L)
    Agda90 skrev 2024-02-29 09:23:57 följande:
    Vad är det tänkt att en orosanmälan ska led till?
    Socialtjänsten kan inte gå in och tala om för skolan vad de ska göra. Det ska skolan göra!
    Föräldrarna behöver stöttning i sitt föräldraansvar eftersom de misslyckats med att få barnet till skolan.
Svar på tråden Hemmasittare