• Anonym (H)

Socialen....

Håller inte med om att det är bra att de reagerar på minsta lilla. Skulle min dotter gå på den förskolan skulle vi få springa på socialen var och varannan vecka. Ibland har hon blåmärke på pannan, sen får hon sår på kinden, sen ett märke på en arm. Vi skadar henne inte. Hon är aktiv, går in i saker, ramlar mm.... Hob är ett barn.

Tänk om man kunde minimera antalet onödiga anmälningar så att handläggarna kan lägga ner tid på de barn som verkligen behöver hjälp. 

Jag fick ett hot från folktandvården om en orosanmälan. Det var såhär, fick tid för min 1 åring. Vi var mitt upp i en flytt, hade blivit utsatt av en granne och hade kontakt med polis, brottsofferjour och försäkringsbolag. Sen på det ska vardagen rulla på som vanligt också. Jag vet hur de första besöken fungerar. Det är inte en undersökning det är massa frågor om välling, napp, matvanor mm. sen får man tandborste. Jag kände att vi kan detta och avbokade tiden. Hade såklart läst på om det också och fick fram info om att barnet har rätt till tandvård från 3 års ålder. 

Varför skulle jag vara en dålig förälder för att jag tackar nej till ett inte obligatoriskt besök då vi prioriterar viktigare saker som drabbat oss? 

Har också hört om en tjej som har barn och åkte in på akuten själv, hade fixat barnvakt. Hob hade frågat på akuten om de viste ungefär hur lång tid det kan tänkas ta för hon ville bara informera barnvakten. Då fick hon en orosanmälan på sig för att hon visade oro kring sitt barn  Helt sinnesjukt!! 

Svar på tråden Socialen....