• Anonym (Bengt)

Socialen....

Fsk upptäckte ett "rött märke" på barnet runt 12:30. Jag lämnade barnet vid 09. Märket "såg ut som en hand" och anmäldes till soc. Inne på soc nekade jag såklart till att ha slagit barnet då jag definitivt INTE slagit barnet. Både mamman och jag sa det måste vara ett skavmärke från blöja eller så har barnet slagit i någonstans på fsk. Fsk nekade till skav då "det satt så så skav från blöja inte kunde uppstå" De nekade med till att barnet skulle slagit i någonstans mellan 09 och ca 12:30. Soc öppnade ett ärende kring detta....Barnet är vv hos hos föräldrar.

Det är över 2 veckor sedan nu och jag har inget hört nåt än...prio? Inte för fem öre faktiskt. Men va fan barn får röda märken jämt, de slår i, de halkar, det skaver, de sitter fel så det uppstår märken mm. 
    Jag är så förbannad på hela grejen.
    Tips?

• Svar på tråden Socialen....
  • Mickezzz

Var glad över att någon reagerar.

Tänk vad mycket barn som mår dåligt men ingen gör någonting.
    Jag hade varit glad om jag hade människor runt mitt barn som brydde sig och vågade säga något om dom var oroliga.

• Anonym (Herakles)

Jättebra att de reagerar. Tänk om de INTE gjorde det. Förstår att det kan kännas jobbigt men samtidigt är det skönt att höra att någon håller  lite koll.

• Anonym

Man kan tycka vad man vill om anmälningsplikten, ofta anmäls det för småsaker..

Om det inte anmäldes för bagateller så skulle soc ha tid att ägna sig åt familjer där det verkligen finns problem.

Typ så.

• Anonym (Bengt)

Självklart är det bra att de reagerar men det finns ju inget att reagera på, ett märke av många som uppstår av lek eller annat. Barnet har haft mängder med märken pga lek och skav bl a. Barnet har ett aktivt liv och ska man anmäla minsta lilla märke så får socialen inget annat att göra. 
    Jag tänker kolla igenom barnet varje hämtning och ser jag då ett märke så, i min hjärna, har barnet haft det rörligt och roligt. Inte tusan anmäler jag...
    Men då bryr jag mig inte, eller? 

• Anonym (Ninni)

De måste anmäla, men eftersom ni inte hört något från Soc än händer nog inte särskilt mycket. Men som flera sagt är det egentligen bra att de anmäler. Skulle Soc få in anmälningar även från er granne och barnets kompis förälder, ja, då är det ju läge för dem att agera. Försök tänka att förskolan anmälde pga plikt och omtanke om barnet, men jag förstår att det känns skit. Jag har själv råkat ut för utredning av Soc, så jag vet hur det känns. 

• Anonym (3)
    Anonym (Bengt) skrev 2024-02-25 18:22:40 följande:

Självklart är det bra att de reagerar men det finns ju inget att reagera på, ett märke av många som uppstår av lek eller annat. Barnet har haft mängder med märken pga lek och skav bl a. Barnet har ett aktivt liv och ska man anmäla minsta lilla märke så får socialen inget annat att göra. 
    Jag tänker kolla igenom barnet varje hämtning och ser jag då ett märke så, i min hjärna, har barnet haft det rörligt och roligt. Inte tusan anmäler jag...
    Men då bryr jag mig inte, eller? 

Deras uppgift är inte att varken fundera eller bedömma vad det är där märke. 

De kände oror och anmälde. Där tar deras ansvar slut. De är inte där för att fundera på VAD det kan vara.
  • RosaMuffin

Grejen är ju också att många förbiser traumat en falskt anklagad familje upplever...en del återhämtar  sig inte. En nära anhörig jobbar med just det inom socialtjänsten och säger att många anmälningar inte är befogade och att många på fsk inte använder sunt förnuft. Men så säger hon också att tackvare nya lagen så blir många barn räddade. Det är svårt det där. Man vill ju vara tacksam för att det finns andra vuxna som ser och bryr sig om sina barn men man vet ju att det tyvärr också finns många som saknar kritiskt tänkande och sunt förnuft och kan göra stor skada för att de tex inte klickar med föräldrarna. Det är inte bara för en familj att gilla läget. Att få sina barn omhändertagna och placerade för att man inte kan förklara hur ett barn har fått ett märke när den spenderar 8timmar med 15 andra barn och 4 vuxna varje 5 dagar i veckan är en tuff sits att finna sig i. Jag hoppas ni får kunniga personer/personal inom socialtjänsten som gör en bra utredning.

• Anonym (H)

Håller inte med om att det är bra att de reagerar på minsta lilla. Skulle min dotter gå på den förskolan skulle vi få springa på socialen var och varannan vecka. Ibland har hon blåmärke på pannan, sen får hon sår på kinden, sen ett märke på en arm. Vi skadar henne inte. Hon är aktiv, går in i saker, ramlar mm.... Hob är ett barn.

Tänk om man kunde minimera antalet onödiga anmälningar så att handläggarna kan lägga ner tid på de barn som verkligen behöver hjälp. 

Jag fick ett hot från folktandvården om en orosanmälan. Det var såhär, fick tid för min 1 åring. Vi var mitt upp i en flytt, hade blivit utsatt av en granne och hade kontakt med polis, brottsofferjour och försäkringsbolag. Sen på det ska vardagen rulla på som vanligt också. Jag vet hur de första besöken fungerar. Det är inte en undersökning det är massa frågor om välling, napp, matvanor mm. sen får man tandborste. Jag kände att vi kan detta och avbokade tiden. Hade såklart läst på om det också och fick fram info om att barnet har rätt till tandvård från 3 års ålder. 

Varför skulle jag vara en dålig förälder för att jag tackar nej till ett inte obligatoriskt besök då vi prioriterar viktigare saker som drabbat oss? 

Har också hört om en tjej som har barn och åkte in på akuten själv, hade fixat barnvakt. Hob hade frågat på akuten om de viste ungefär hur lång tid det kan tänkas ta för hon ville bara informera barnvakten. Då fick hon en orosanmälan på sig för att hon visade oro kring sitt barn  Helt sinnesjukt!! 

Svar på tråden Socialen....