• Tilolo

Våga ställ obekväma följdfrågor

När människor träffas så frågar de per rutin hur mottagen mår.
    Bägge parter svarar, eller nästan skriker ut över nejden, att allt är bra fast alla parter egentligen vet att så inte är fallet. Men man svarar tillfredsställande på denna fråga för att slippa obehagliga följdfrågor så att man kan komma vidare i samtalet och bibehålla den förhoppningsfulla stämningen.

Men kan vi inte från och med nu börja ställa lite mer obekväma följdfrågor till varann och undra vad som är bra? 😊
    För då får man ju verkligen veta vad som gör att personen mår bra. Om inte annat så kan personen bli lite ställd och och då eventuellt få svårt att kunna spinna vidare på detta som kan göra att den antingen letar efter saker i det yttre som är bra eller att den tillslut fallerar och blir tvungen att öppna sig och då har man ju även hjälpt sig själv att också kunna göra det. 😊 

I dessa kristider vi lever i nu så känner jag att vi måste bryta denna is mellan oss och ställa dessa obekväma frågor. För hur ska det annars gå sen i fortsatta kristider när vi verkligen kan behöva hjälp och stöd i vår nöd?

• Svar på tråden Våga ställ obekväma följdfrågor
  • Tilolo
    Anonym (Jo fan) skrev 2024-02-25 13:15:44 följande:
    Så det är ett plus när män öppnar sig, vågar prata känslor, vågar vara sårbara? Tycker kvinnor att det är ett plus? Kvinnor säger ofta att det är synd att män inte pratar om sina känslor.
    Ja, det är det som är att vara människa. 😊
  • Tilolo
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-02-25 13:19:51 följande:

TS, ge konkreta exempel på några obekväma följdfrågor. Det är lite oklart vad du menar med det.

I vissa situationer kan (och bör) sådana frågor absolut ställas. Men sällan på föräldramötet eller i kassan på Ica. Där är sällan rätt tillfälle att röra om i grytan som du kallar det. 

Om någon säger att allt är bra så vill jag gärna uppmana till att undra vad som är bra. OM personen verkligen mår bra så har man fått reda på vad som är bra och så kan man bli glad för det. Men om personen säger att allt är bra men att det egentligen inte stämmer så tänker jag att det är svårare att ljuga om det eftersom denna plötsliga fråga gör en lite ur gängorna. 

Inlägget handlade om att skapa ett lite öppnare klimat i samhället om att just våga prata om hur man egentligen mår istället för att påskina det motsatta i dessa tänkta sociala situationer. Vi mår ju mer eller mindre dåligt och då borde det vara välkommet att just prata om det så att man stötta och känna igen sig i varandra. Men av olika anledningar så lägger man locket på ännu mer och öppnar sig bara i internets innersta rum där ingen kan se en. 

Även om jag förstår försvarsmekanismen att lägga locket på så förstår jag inte hur man orkar göra det hur länge som helst. 
  • Anonym (Borderlina)

Jag har missbedömt det där flera gånger. Hur är läget? Så uppfattar jag inte att det är en artighetsfras utan övertolkar att det är genuin oro för mitt mående och så svarar jag på det. Det är lätt att stöta ifrån sig folk på det sättet.

Det svåra är inte för mig väldigt löst bekanta eller någon som är väldigt nära, utan människor som är någonstans mitt mellan detta. Genom internet är det ännu svårare.  

• Anonym (Emz)

Tililo

1. du pratar om att få folk ur gängorna. Tror du att en person som mår dåligt mår bättre av att du får dem ur gängorna, att behöva stå och berätta om sitt mående på en plats som DU valt att de ska öppna upp sig på?

2. Det handlar inte om att bara öppna upp sig i de innersta rummen där ingen annan får se, utan om att det finns en tid och en plats för EN SJÄLV att vilja öppna sig. 

3. Att lägga locket på är ingen försvarsmekanism, det handlar väl snarare om att när jag är på ica så är jag där för att köpa mjölk och bröd och middagsmat, är jag i klädaffären är jag där för att köpa kläder osv, jag är INTE där för att prata om mitt mående med en bekant som bestämt sig för att försöka få mig ur gängorna.

4. livet går upp och ner för alla, det är livet. Min vän kan få höra om att jag känner mig nere men vad ska min fd kollega som jag stötte på i kön i affären göra med den informationen? Och alla som står runt och hör vad som sägs? På vilket sätt kommer fd kollegan, eller jag, må bättre av att jag kom ur gängorna och kände mig tvungen att svara på massa privata frågor?

• Tilolo
    Anonym (Emz) skrev 2024-02-25 13:18:18 följande:

Tilolo fast det handlar ju inte om att den som mår bra blir obekväm av följdfrågan, det handlar ju om att den som mår dåligt kan känna sig jävligt obekväm av den bekanta på ica som försöker tränga sig in i ens personliga sfär.

Om jag mår dåligt och möter en bekant på stan och den frågar hur det är, och jag säger jomen det är bra, och den bekanta skulle börja hålla på: bra, vad menar du med bra, utveckla, är du säker på att du mår bra, mår du inte lite dåligt (andra ordval såklart) så skulle jag bli jäkligt obekväm och bara vilja gå därifrån och aldrig någonsin stöta på den människan igen.

Den bekanta är inte min vän, familj eller terapeut och har verkligen ingenting med mitt inre mående att göra!

Jag väljer själv vilka jag vill anförto mig åt, och när, och hur! Och ingen av dessa tillfällen har någonsin varit till en bekant på stan, i affären, på jobbet etc utan hemma hos mig eller vännen/familjen eller på en promenad och när jag själv valt att dela med mig!

Ja, det är klart att du känner så för att du har blivit avslöjad och kanske då vill undvika personen i framtiden för att slippa bli än mer avslöjad eftersom du nu vet att den ser igenom dig. Det blir en försvarsmekanism.

Andemeningen i mitt inlägg handlade bara om att säga hur det är, utan att behöva hålla ett helt föredrag. Vad är det värsta som kan hända i det? Jag tror denna integritet kanske istället handlar om att man är rädd för att visa sig sårbar för att egot i det dör. I sårbarheten är man hjälplös och det är ju det man hela tiden undviker genom påskinandet att allt är bra. För att ingen i det läget normalt sett ställer följdfrågor och man är därmed säker. 

• Anonym (Emz)
    Tilolo skrev 2024-02-25 14:22:53 följande:

Ja, det är klart att du känner så för att du har blivit avslöjad och kanske då vill undvika personen i framtiden för att slippa bli än mer avslöjad eftersom du nu vet att den ser igenom dig. Det blir en försvarsmekanism.

Andemeningen i mitt inlägg handlade bara om att säga hur det är, utan att behöva hålla ett helt föredrag. Vad är det värsta som kan hända i det? Jag tror denna integritet kanske istället handlar om att man är rädd för att visa sig sårbar för att egot i det dör. I sårbarheten är man hjälplös och det är ju det man hela tiden undviker genom påskinandet att allt är bra. För att ingen i det läget normalt sett ställer följdfrågor och man är därmed säker. 

Avslöjad?
    Vad pratar du om egentligen?

Det är alltså din mission att försöka få folk att må så kasst som möjligt, peka finger och skrika AHA JAG HAR AVSLÖJAT DIG, DU MÅR INTE SÅ BRA SOM DU SA!

Att må dåligt ibland är inget brott och inget du ska gå runt och försöka få folk att erkänna. Vad vill du uppnå egentligen? 

• Anonym (Jo fan)
    Tilolo skrev 2024-02-25 13:47:12 följande:
    Ja, det är det som är att vara människa. 😊
    Ja, bland annat. Finns mycket mer. Skulle du säga att majoriteten av kvinnor gillar att män pratar om sina känslor, vågar vara sårbara?
  • Tow2Mater
    Tilolo skrev 2024-02-25 11:23:20 följande:
    Då blir min fråga om det känns bättre för dig i själen att ljuga och påskina att du mår jättebra fast du inte alls gör det?
    Får inte det dig att må ännu sämre än du redan gör, som liksom skulle få dig att bara vilja släppa allt och slappna av? 

Jag själv mår nämligen dåligt när jag ljuger med att säga att allt är bra, eftersom det tar väldigt mycket energi att hålla upp. Så jag försöker säga som det är, utan att gå in på för exakta detaljer. Jag mår alltså ännu sämre efteråt eftersom ljugandet ger mig dåligt samvete gentemot mig själv. 

Så hur mycket råd har man i ångest och dåligt samvete att orka hålla uppe dessa fasader av ljugande? 
    Istället för att göra andra obehagliga till mods med att fläka upp ditt problematiska liv kan du t ex svara 'det är ok'.
  • Lynx123
    Tilolo skrev 2024-02-25 12:45:17 följande:
    fornminne skrev 2024-02-25 12:26:23 följande:

TS, du behöver inte säga att allt är bra om det är dåligt. Men välj dina tillfällen. Det kallas social kompetens.

De flesta vill inte ha obekväma följdfrågor från vem som helst. Och de flesta vill inte ha andras ångest lastade över sig. Med nära och kära, eller i akuta situationer, då är det befogat. Även med främlingar eller ytligt bekanta kan man ibland prata om svåra saker. Men som sagt, välj dina tillfällen.

Jag vet! 😃 Det är därför jag i mitt inlägg uppmanar människor att ställa dessa frågor eftersom det behöver röras om i grytan. Dessa regler finns ju för att inte trampa vissa människor på tårna som i sin tur använder dessa situationer för att fly sig själva och sitt dåligt mående. 

Människor mår inte bra av att förställa sig på detta sätt och behöver därför lite hjälp på traven. 😊 

Och mår man verkligen bra, som man säger, så har man ju inget att gå omkring och frukta för när någon ställer denna följdfråga. 😁

Håller inte alls med. Det handlar om att kunna skilja på olika situationer. Social kompetens, som någon sade. Att gå över gränser är klumpigt och väldigt tondövt och skapar bara obehag.
  • Anonym (Osvensk)

Jag är osvensk och svarar inte att jag mår bra om jag inte gör det.

Då svarar jag "det är olika" och sen följer oftast någon form av anledning, t.ex. att en släkting nyss dött, att jag har vansinnes-PMS och vill dö själv eller har fått översvämning i källaren.

Svar på tråden Våga ställ obekväma följdfrågor