Anonym (Emz) skrev 2024-02-25 21:23:31 följande:
TS: Fast varför tror du att den som får följdfrågor känner att den tappar ansiktet när det bara handlar om att man INTE VILL prata om sitt mående med en random människa man råkar möta på stan?
Dessutom säger du ju själv att du VILL att personen som mår dåligt ska hamna ur gängorna, bli avslöjad av dig, och om man inte gillar frågorna så är det personen det är fel på eftersom den tydligen ska skämmas (tappa ansiktet) över att du minsann kom på att de mår ju DÅLIGT och INTE BRA som de påstod!
Jag pratar gärna om hur jag mår, men jag vill göra det i en lugn miljö, hemma, med vänner eller familj som känner mig och kan ge rätt stöttning och hjälp.
Men DU med dina frågor mitt när någon står med ett mjölkpaket i handen eller som precis tänkte prova kläder i provrummet eller skulle ta sig en lunch på jobbet, just när man ABSOLUT inte vill prata om hur man mår pga 1. Känner inte dig tillräckligt väl och 2. Inte är på en bra plats just då, då ska du köra på och fråga ut av nyfikenhet enbart och för att kunna gotta dig i att de minsann ljuger när de svarar att de mår bra när de inte gör det.
För hade det varit av OMTANKE hade du fattat att man pratar om sådant med familj, vänner eller vården.
Dina frågor på fel plats skulle få de flesta att må sämre men du vill ju få dem ur gängorna, så du är väl nöjd över det.
Det har blivit två missförstånd här.
Det första gällande vilka människor man ska ställa dessa följdfrågor till.
Jag menar ens egna kontakter av vänner och bekanta som vanligtvis svarar att allt är bra när man ses. Människor man träffar då och då som man har en ganska ytlig kontakt med.
Om någon okänd människa skulle fråga mig hur jag mår så skulle jag också undra vad den hade för motiv. Skulle den möjligtvis förklara sig om den sett eller känt att jag mått dåligt så hade det varit på sin plats att fråga.
Sen det andra kring ordet ur gängorna, som jag felaktigt använde.
Ur gängorna definierade jag som ur balans, och inte som nedstämdhet, enligt ordboken. Utifrån min feldefinition så förstår jag nu din reaktion bättre. 🙂
Min intention med följdfrågan var inte för att få någon att må sämre och inte heller känna egen skadeglädje över det. Min intention var enbart för att väcka personen i sitt egna beteende att den håller upp sin osanna må-bra-fasad mot mig och övriga samhället.
När man är hemma i sin lugna vrå så är det okej att ligga där i en pöl av panikångest, men inte när man är ute i samhället eftersom ens ego därute inte tillåter dessa känslor. Man vill / måste visa sig stark och trovärdig för då får man bekräftelse. Helst gärna också vara så självsäker och okänslig som möjligt för att kunna bibehålla sin ställning.
Utan detta ses man som svag och utbytbar som gör att man förlorar sin bekräftelse. Samma känsla av utebliven bekräftelse infinner sig i den stund man skulle få en denna följdfråga eftersom man i det ögonblicket inte klarar att känna sin egen svaghet. Det gör att man då projicerar ut denna känsla på mottagaren att det var dens fel som gjorde att man kände som man gjorde. Det är därför man tummar så hårt på att människor ska välja sina tillfällen eller inte fråga något alls.
En sammanhållen grupp i vilket område som helst i samhället lämpar enligt normen sig bästnär alla i gruppen spelar sina kort väl efter gruppens spelregler där de ej avslöjar vilka de egentligen är och vad de känner.
Men för att en grupp verkligen ska vara sammanhållen så behövs en inre förankring med ens yttre. Att man är insidan ut.
I det skulle ingen känna att man måste säga att man låtsas-mår bra eftersom man då vet att ingen dömer en om man skulle säga det motsatta.
Så borde ett sammanhållet samhälle se ut för att ett sånt kan hantera de värsta kriser man ställs inför, på både yttre och inre plan.