Tilolo skrev 2024-02-25 11:58:52 följande:
Jag säger som det är, utan att gå in på för mycket detaljer. Jag visar min hjälplöshet och så får människor hantera det bäst dom vill. Hanterar dom det dåligt så visar det bara hur svårt dom har att bemöta sin egna hjälplöshet, som de i sin tur försöker dölja genom att inte vara helt ärliga ens för sig själva.
Jag har inget att förlora på detta eftersom jag behåller mig själv hela vägen. Det är mycket mer värt än att försöka låtsas vara något jag inte är bara för att få en klapp på huvudet vars tomhet av det sen kommer fram när jag är hemma.
Ska vi under kommande kristider bara tala om för våra närmaste vilken ångest vi känner inför framtiden? Eller de som inte har någon att säga det till, hålla det inom sig?
Hur ska ett samhälle kunna stå enat då?
Du har svårt för sociala koder eller?
Folk brukar inte fråga: hur mår du? Utan frågan man ställer är oftast: hur är det?
Dvs man frågar inte om att du ska dra upp alla dina bekymmer och problem.
Du måste skilja på att få frågan av en vän när ni sitter hemma i soffan, och få frågan i förbifarten av den bekanta du träffar på mitt i veckohandlingen.
Du kan tala om för andra än dina närmaste om din ångest i rätt rum och vid rätt tillfällen. Det finns forum på nätet, debatter, kommentarsfält osv där du absolut kan tala om för främlingar exakt vad du känner.
Men du måste ju klara av att läsa rummet och INTE börja prata ångest på ica, på middagsbjudningen, på bröllopet, på personalfesten, hos tandläkaren, på barnens utvecklingssamtal osv. bara för att någon slänger ur sig frågan hur det står till idag.