• Miooo

Halvsyskon som behandlas olika

Vilken jobbig start ni fått. Jag förstår att det är både sårande och provocerande. 

Jag tror inte att det är något enkelt ni kan göra för att vända situationen men jag tror att er dotter kommer göra det själv när hon är lite äldre. Just nu tycker jag att du ska fokusera på att ha det mysigt med din dotter och undvik gå i konflikt med pojkarna. Man kan inte kräva att någon ska tycka om någon annan och ju mer ni pressar pojkarna desto mer kommer de bli aviga. 

När er dotter är lite äldre och själv kan kräva deras uppmärksamhet är det en annan sak. Då kommer de se hur gullig och rolig hon är och börja älska henne för hennes egen skull. 

Har du funderar på om deras avoghet beror på att de är osäkra på om du kommer bry dig om dem lika mycket nu när du fått en biologisk dotter? Jag tror det är viktigt att du visar dem att du inte bryr dig mindre om dem nu utan att de är precis lika viktiga som innan. 

• Miooo

Jag är ledsen om mitt inlägg tolkas som moraliserande eller dömande, det var verkligen inte menat så. Jag tror du bryr dig om pojkarna och är en utmärkt mamma och bonusmamma. 

Jag tror inte att de problem ni möter beror på något ni gjort fel. Jag tror att det alltid är lite skört när en bonusfamilj får gemensamt barn. Det går nog inte att komma ifrån att det ändrar dynamiken och att det medför en risk för svartsjuka och osäkerhet. Det är ju vanligt även bland helsyskon. 

Rådet om att ge pojkarna lite extra uppmärksamhet betyder ju inte att jag tror att du ignorerar dem nu. Jag tror tvärtom att du visar dem så mycket kärlek att du kanske inte inser att de kan känna sig osäkra på dig? Jag tror att du tycker det är självklart att du bryr dig om dem otroligt mycket och din omsorg om pojkarna märks i din text. Just därför så tänkte jag att du kanske missat att fundera över om de beter sig som de gör utav svartsjuka och osäkerhet. Inte för att ni beter er fel mot pojkarna utan helt enkelt för att du är mycket viktigare för pojkarna än vad deras bonuspappa är. De kanske är svartsjuka och testar din kärlek.

Jag vet ju inte vilken relation de har med sin bonuspappa, jag spekulerar bara och vill ge dig andra infallsvinklar i all välmening 

Svar på tråden Halvsyskon som behandlas olika