Anonym (mend) skrev 2024-02-24 16:32:27 följande:
Fast vi kanske inte behöver idrottare eller musiker i framtiden häller för robottekniken går snabbt framåt
Sen har AI idag stora begränsningar.Jag använder mig av AI i mitt yrke för att snabbare hitta olika fel i programmeringskoder, men den klarar inte av att lösa problemen utan det måste jag göra. AI är ett bra verktyg men långt ifrån att ta mitt arbete
Fast vad är kul beror ju på vem man frågar. Grabben tycker ju att det är kul att spela så varför ska han då inte få göra det? Så länge man sköter skolan tycker jag inte man ska bli på tvingad aktiviteter man uppenbarligen avskyr
Hur som helst så går man ju inte på fotboll för att bli fotbollsspelare, utan för att röra på kroppen, få en kompiskrets, lära sig laganda och komma ut i friska luften mm. Kanske en av 10000 blir professionell.
När det gäller musik så utvecklar musiken det matematiska tänkandet på ett sätt som ingen annan aktivitet kan (inte ens mattelektioner) och ger tydliga spår i ett barns hjärna vid regelbundet utövande i barndomen. Man får bättre koordination, finmotorik och lär sig kombinera lyssnande och utövande på ett väldigt komplext sätt.
Han gillar även att spela spel och det är helt okej för mig! Han har också olika uppgifter att göra i hemmet plus läxor så du förstår själv att det inte blir så jättemycket tid över. I och med det behöver vi inte begränsa honom så mycket eftersom han knappt har tid till datorn.
Inget av ovanstående måste man göra förstås, men jag tycker (ja, jag) att det är viktigt för mitt barn i alla fall att göra olika saker med sin tid. En stor vänskapskrets och utvecklandet av olika sidor av sig själv har visat sig vara positivt för honom.
Därför förespråkar jag lite variation på aktiviteterna även för andra barn.
Jag tänker att du kanske inte har barn ännu, eller så har vi bara helt olika tankesätt. Inget fel på det, vi är alla olika.