Inlägg från: Anonym (Prata) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Prata)

Behöver hjälp med skärmtid för 10 åring

Kolla med föräldrarna till kompisarna när de har speltid och bestäm med dem när ungefär de får spela och hur länge. 

Sedan måste man sätta upp regler om saker och ting redan nu. Exempelvis att läxorna ska vara ordentligt gjorda. Mellanmål ska ätas innan man får starta spelet eller vad man har för rutiner i famijen. För mig är också middagen viktig de dagar vi är hemma och man behöver äta i lugn och ro. Då kan det vara en lösning att stänga internetuppkopplingen under den tid som ni tycker det är lämpligt att äta så han vet att det inte är någon idé att äta fort. 

En del har begränsade tider på vardagarna typ 30-60 minuter och sedan mer på helgerna. Andra barn har haft en veckobudget på säg 5 timmar. Har man spelat 3 timmar på måndagen och 2 på tisdagen så är budgeten slut. 

Ja, han ska självklart få spela, men det får vara inom vissa gränser så att man precis som du säger inte försakar annat. 

Man kan också ha det som belöning - åh va kul att du vill spela fotboll/scouter/teater (eller annan aktivitet som skulle passa). Då får man den tiden man lägger på aktiviteten tillbaka i speltid eller liknande. Det finns massor av sätt att lösa det på. 

• Anonym (Prata)

Säger som Agda - det låter som ett beroende. 

www.reconnect.se/datorspelsberoende-ungdomar/
    www.raddabarnen.se/rad-och-kunskap/foralder/skarmtid-undvik-att-ditt-barn-blir-beroende/

Min 12-åring har inte ens 3 timmar skärm/dag skoldagar. Visst kan det förekomma, men det är sällan. Klart att mitt barn vill, men får inte. 

Fundera på vad ditt barn spelar för spel. En del spel är ju mycket att det sker belöningar för hjärnan hela tiden. Det är klart att det är svårt att sluta spela. Märker ju stor skillnad på när mitt barn spelar Roblox eller har byggmode i Minecraft. Roblox är svårt att avsluta medan Minecraft inte är belönande på samma sätt. 

Läs på. Ta fighten. Sätt upp regler. Det kommer inte bli lättare med stigande ålder på barnet. 

• Anonym (Prata)
    Anonym (mend) skrev 2024-02-24 11:16:10 följande:

Tråkigt att se så många boomers i tråden som gafflar om att man kan inte bli någonting om man gillar att spela datorspel 

Jag älskar tvspel och datorspel har gjort det hela mitt liv. Satt vid skärmen väldigt mycket som barn 

I dag som vuxen arbetar jag som spelutvecklare har en betydligt högre lön än dom flesta i denna tråd kan drömma om

Världen utvecklas och har digitaliseringen är ett faktum 

Bara för att barnen inte lekte med kottar och pinnar som man gjorde på eran tid innan elen uppfanns så betyder det inte att det är farligt 

Låt killen ha ett intresse,så länge skolan och annat sköts bör han ha rätten att bestämma vad för hobby han väljer att lägga sin tid på 

Boomers?! *SKRATTAR HÖGT*

Låt mig gissa att du är gen Y? Som tror att ni vet allt? 

Nej, jag är inte boomer. Jag är generationen som hade dator hemma långt innan många andra hade det. Sorry. Känner flera som borde ha betydligt högre lön än dig som arbetar som spelutvecklare och har andra yrken inom spelbranschen, men även en hel hoper programmerare som började koda som tonåringar. 

Kan säga att de har faktiskt spelat fotboll, handboll, varit scouter osv. De har och har haft ett rikt socialt liv - utanför datorn också. De har suttit mycket med datorn - japp. Men inte vid 10 års ålder, snarare 15 års ålder. De var på LAN-partyn långt innan du förmodligen var tilltänkt. Med föräldrar som sagt åt dem att stänga av och göra annat - som att läsa böcker, cykla/ta moppen till kompisen, gå till simhallen och så vidare. 

Dessa högavlönade spelmänniskor är sociala varelser med massor av vänner både IRL och online. Fullt fungerande sociala varelser som idag är familjefäder och familjemödrar med karriärer som vet att man inte kan sitta hela dagarna och spela tv-spel utan att man behöver rörelse, frisk luft och ett socialt sammanhang även utanför datorvärlden. Så inte ens deras barn får sitta flera timmar per dag när de är 10 år. 

För att inte prata om Silicon Valley där föräldrarna som arbetar inom högteknologiska industrin eftersträvar low-tech och tech balance bland sina barn. Det sista är svinviktigt att lära sina barn och där har vi TS just nu med sin 10-åring.  

Väx upp! 
Svar på tråden Behöver hjälp med skärmtid för 10 åring