Behöver hjälp med skärmtid för 10 åring
Har en grabb på snart 10 som bara vill spela dator. Det är ett stort intresse. Dock tar det över allt. Han vill inte ha nån aktivitet, vill inte leka med kompisar, äter vi så äter han på nån minut. Försökt förklara å berätta osv för honom att det inte går att sitta så länge.
Förstår samtidigt att han vill spela för kompisarna spelar men jag får inte ordning på det å det känns som att alla bråk handlar om det. Vi är verkligen inne i en ond cirkel å varit det länge.
Någon som har liknande problem eller haft å som kan hjälpa mig med tips och råd.
Försöker få honom att träffa kompisar å att han ska ha ett intresse men det är inte lätt när datorn tar över allt.
Vår 12 åring har sådana perioder också. Nu under sportlovet fick han två dagar då han fick göra vad han ville för att vi jobbade båda två. Han spenderade dessa spelandes. Tyvärr åt han nästan inget (två små skålar med flingor och mjölk på hela dagen) så det kommer inte att bli så fria tyglar framöver.
Vi har strikta regler på vissa punkter hemma som aldrig tummas på. Är vi hemma så äter vi alla måltider tillsammans. Och ingen får lämna efter att ha kastat i sig maten på 3 sekunder. Vi sitter och pratar om dagen som varit osv. Vi äter alltid frukost tillsammans, även på helgerna. Våra barn får inte vända på dygnet. I säng i vettig tid och upp i vettig tid på helgerna. Det finns såklart undantag om man ska träffa vänner eller gå på fest eller liknande. Men eftersom 16 åringen är ute och tävlar 2-3 helger i månaden så blir det inte mycket av den varan.
Vi har pratat mycket om att kroppen behöver återhämtning och när den återhämtar sig.
I och med att skolan är så mycket sämre idag än den var förr så har vi skrivträning hemma samt övningar för finmotorik. Sånt får sonen lägga hur mycket tid han vill på men minst en timme och dagen. Det är allt från pussel, plusplus, skrivövningar som har fått via jobb till lego
Det är de råden jag kan ge dig. Ha regler, följ dem och kommunicera med sonen. han kommer att bli sur för så är barn. Men det betyder inte att han ska få göra som han vill.
Han har ju skola att ta hänsyn till också. Har man inte läxor så behöver man repetera det man gör för att det ska sitta.
När jag växte upp var alla mina vänner i stallet då vi red. Jag fick inte vara där från det att skolan slutade till jag skulle gå och lägga mig. Bara för att man har en hobby så kan man inte hålla på med den dygnet runt. Vi ska ju lära våra barn annat i livet med.