• Anonym (Kaffedraken)

Har du klankat ner på nåns kropp

eller förlöjligat honom som man, eller henne som kvinna? Din avsikt var tydlig, du ville trycka till personen och håna.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du klankat ner på nåns kropp
  • Sayuri

Jag har som barn ett par gånger blivit utsatt för utseendemässiga rasistiska påhopp, och det både gjorde ont och satt i väldigt länge.

Som vuxen har jag aldrig hört någon kommentera mitt yttre på ett negativt sätt, så om det sker, så sker det i alla fall inte rakt i mitt ansikte. Jag för min del kan naturligtvis prata med min man om någon bekant, om han eller hon har förändrats i sitt utseende, exempelvis gått upp i vikt eller så, men aldrig någonsin inför personen i fråga. Det är liksom inget som man som normal människa gör.

Min man däremot har en barndomskompis som kunde sitta och vräka ur sig spydiga kommentarer om exempelvis "tjockisar" oavsett ifall det fanns överviktiga personer närvarande. Han gjorde det inte av elakhet utan av ren obetänksamhet, men det var ändå väldigt obehagligt att se och min man är numera väldigt restriktiv med att umgås med honom av just denna anledning.

• Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Benny) skrev 2024-02-22 09:46:49 följande:

Nej, normat funtade människor gör inte det. Du har/har haft dysfunktionella relationer till tex familjemedlemmar. Det är därför du har upplevt sånt. 

Jag har hört tjejer som jag inte hade nån relation till mer än att vi höll på att lära känna varann, som också klankade ner på min kropp. Vet andra män som har samma erfarenhet. Menar du att tjejer som klankar ner på män inte är normalt funtade och att det är ovanligt?
  • Anonym (Kaffedraken)

Ni som inte ser eller tror att tjejer klankar ner på mäns kroppar och hånar män, ni tror väl att män som upplevt det bara är överkänsliga och inbillar sig saker.

• Anonym (Kaffedraken)

Det är som några kvinnor skrev, de tycker de ska få håna mäns utseende. Det är bara kul, och han ska kunna skratta åt sig själv, inte ta sig själv på så stort allvar. Varför är det inte lika kul om män hånar kvinnors utseende? Varför kan hon inte skratta åt sig själv, känner sig påhoppad, och varför tar hon det på så stort allvar?

• Agda90
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2024-02-22 10:06:32 följande:
    Jag har hört tjejer som jag inte hade nån relation till mer än att vi höll på att lära känna varann, som också klankade ner på min kropp. Vet andra män som har samma erfarenhet. Menar du att tjejer som klankar ner på män inte är normalt funtade och att det är ovanligt?
    Din mamma, några släktingar och ett par dejter skrev du tidigare i tråden här som du säger har klankat på din kropp. Det är en handfull människor som verkar sakna något mellan öronen verkar defilera din värld på hur kvinnor är.
    Hör du hur skevt det låter?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Agda90 skrev 2024-02-22 10:18:30 följande:
    Din mamma, några släktingar och ett par dejter skrev du tidigare i tråden här som du säger har klankat på din kropp. Det är en handfull människor som verkar sakna något mellan öronen verkar defilera din värld på hur kvinnor är.
    Hör du hur skevt det låter?
    Det visar ändå tydligt att det är skillnad. Tjejer får säga sånt till män, det ska män tåla. Män har inte känslor på samma sätt. Jag har sett många exempel på det, både på nätet och irl. Hur tjejer anser sig ha rätt att håna mäns utseende.
  • Agda90
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2024-02-22 10:21:04 följande:
    Det visar ändå tydligt att det är skillnad. Tjejer får säga sånt till män, det ska män tåla. Män har inte känslor på samma sätt. Jag har sett många exempel på det, både på nätet och irl. Hur tjejer anser sig ha rätt att håna mäns utseende.
    Nej, jag tycker att det visar att du låter folk trampa på dig. Man säger ifrån - PUNKT!
    Eller du vågar kanske inte säga ifrån till din mamma och släktingar?
    Varför sa du inte ifrån?
    Likadant till dina dejter?
  • Anonym (Kaffedraken)

Jag läste en artikel för inte så längesen, som en kvinna skrev. Hon hade också sett hur kvinnor i media får håna mäns utseende. Jag har försökt hitta artikeln, men inte lyckats än tyvärr. Jag har för mig att exempel var en kvinna som hånade en man som var tunnhårig, "man förstår att det inte blir nåt ligga där" hade hon sagt.

• Anonym (Kaffedraken)
    Agda90 skrev 2024-02-22 10:24:13 följande:
    Nej, jag tycker att det visar att du låter folk trampa på dig. Man säger ifrån - PUNKT!
    Eller du vågar kanske inte säga ifrån till din mamma och släktingar?
    Varför sa du inte ifrån?
    Likadant till dina dejter?
    Du vet inte hur det är att vara män. Som man ska man svälja sånt, man får inte ta illa upp. Då visar man svaghet och är överkänslig och omanlig. Man ska bita ihop och skratta åt sig själv.
  • Anonym (Kvinna 37)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2024-02-22 10:13:00 följande:

Det är som några kvinnor skrev, de tycker de ska få håna mäns utseende. Det är bara kul, och han ska kunna skratta åt sig själv, inte ta sig själv på så stort allvar. Varför är det inte lika kul om män hånar kvinnors utseende? Varför kan hon inte skratta åt sig själv, känner sig påhoppad, och varför tar hon det på så stort allvar?

Det var bara en enda kvinna som skrev att hon brukar kommentera sin mans mage, men alla andra skrev att det är ett helt oacceptabelt beteende. Kan du inte nöja dig med att det faktiskt är så de flesta tycker?
Svar på tråden Har du klankat ner på nåns kropp