• Lizaar

Är det otrohet?

Mannen hjärtar profilbilder av jobbarkompisen som är snygg, 10 år yngre och kreativ.Jag misstänker något och frågar honom rent ut. Han förnekar och säger att de bara har en riktig djup vänskap. Vilket inte direkt lugnar mig. Min kompis säger att nu vet han stt jag inte uppskattar deras eventuella flirtande och nu när han vet då stoppar drt säkert. Nu ett par år senare visar det sig att han har fortsatt flirta med hrnne. Bjufit in henne till sitt hotellrum på ett glas vin och tycker att hon kan duscha i hans hotellbadrum. När hon duschar hos sig, blir kommentaren: Mysigt!
    Han skickar blommor till henne på hennes födelsedag, underskrivet med hans namn. Hon får svårt att förklara för sina föräldrar som är på besök. Men hon säger att blommorna är från jobbarkompisarna...Jag konfronterar honom. Han säger att de är attraherade av varandra men bestämt att ingen av dem vill lämna sina förhållanden. Är inte detta ett svek och otrohet?
    Han menar att det inte är otrohet och att jag överreagerar. Han har lovat att sluta flirta med henne, men tänker fortsätta jobba tillsammans med henne. Är detta ok? 

Villrådig

• Svar på tråden Är det otrohet?
  • Fjäril kär

Av erfarenhet så vet jag att det lilla han erkänt är toppen på isberget . Han har erkänt det som är "mest" rumsrent och "minst" gör skada.  Alltså är det solklart att det hänt betydligt mer saker och betydligt värre saker. Att dom har legat är lika säkert som amen i kyrkan. 

Självklart är det otrohet. 

• Tyra myra
    Anonym (Mannen) skrev 2024-02-18 23:52:47 följande:
    Man behöver inte avsluta en relation för att man inte litar på sin partner. När det är ett svek i grunden så är det en annan sak än om man inte litar på sin partner utan anledning. Då är det ens partner som behöver visa att man kan lita på hen igen. Och man behöver tillsammans arbeta på att återskapa tilliten.
    Ett förhållande/ äktenskap grundas vanligen på att man känner förtroende för varandra.  Det är ingen lätt sak att återvinna någons förtroende och det handlar inte specifikt om otrohet utan kan gälla vad som helst.

Att inte lita på någon utan anledning som du skriver är inte annorlunda, det är inte någon bra grund att bygga en relation på. 
  • Anonym
    Anonym (Mannen) skrev 2024-02-19 00:01:22 följande:

Det är en form av känslomässig otrohet. Gränsen för otrohet går inte vid sex som många tror. Sen är det upp till varje relation att definiera var gränsen går. Att uppvakta någon annan, speciellt någon man är attraherad av, är nog otrohet för de flesta.

Var gränserna för otrohet går är upp till var och en.
    För mig är det otrohet om det handlar om sex, inte annars.
    Jag skulle se det som ett stort svek, stort nog att lämna mannen för. Men otrohet? Nej, definitivt inte. För mig.

Sen säger jag inte att du har fel, men jag säger att definitionen är individuell och det är något man bör prata med varandra om i ett tidigt skede.
  • Anonym (Linn)

Jag skulle säga tack och hej. Han får komma med de är dumma bortförklaringarna för henne när han har hittat sin nästa älskarinna. Hon kanske är dum nog att gå på det eftersom hon så gärna har en relation med någons fru. 

• Tukt

Spara du ordet "otrohet" tills du verkligen behöver det. Det blir så lätt laddat. Som du beskriver det kan ni inte ens prata om vad det här är eller handlar om, just för att du tycks använda just det ordet. Det blir till slut bara en diskussion runt vad ett ord betyder, snarare än hur du upplever situationen.
    Men det är ju helt klart et fall för en familjeterapeut, förutsatt att du vill fortsätta. 

• Ascendere

Men asså...
    Ja självklart är det otrohet, finns ingen anledning att stanna i den relationen 

• Anonym (Ngng)

Ja det är otrohet. Frågan är om han inte redan legat med henne. Lämna honom 

• Jenher94

Lämna.. jag skulle känna att jag e värd mer än så. Ska vara ärlig så ta ej åt dig, men dethär sättet han beter sig på o hanterar hela situationen är lite manipulativt och han "hjärntvättar" dig på något sätt, och leker med dig. Får dig o bli okej med dessa dumma ursäkter o förklaringar, eller han förklarar dessa saker som att det är helt okej och normala saker, tro mig det är dom ej. Han dumförklarar dig på något sätt, som att hallå dethär är det inget fel på? Som jag förstår mår du ju faktiskt inte bra av det och inte alls tycker det är okej men på något sätt accepterar det ändå. Jag tar dethär visst som otrohet, som någon förklarade här som känslomässigt otrohet, sen vet du aldrig själv om det faktiskt hänt mer än så.. så nä. Hade lämnat. 

• Agda90

Jag tycker att han beter sig som en skit stövel. Jag hade lämnat. 

Man ber inte en annan kvinna duscha innan på ens rum på et hotell. Det är inte ok! Och allt det andra.... Nej fy. Bara för att han påstår att de inte har hamnat i säng med varandra (än) så betyder inte det att hab inte har svikit dig, för det har han gjort! 

• Anonym (Hin håle)

Du avgör själv var din gräns för otrohet går. 
    Jag hade lämnat en sådan relation ganska omgående.

Svar på tråden Är det otrohet?