Inlägg från: Anonym (sådär) |Visa alla inlägg
  • Anonym (sådär)

Är det otrohet?

Tyra myra skrev 2024-02-21 15:06:41 följande:
    Det är ju precis vad jag skrivit fast med färre ord.
    Jag svarade på TS fråga och ger inget svar på hur man ska hantera otrohet. Men självklart krävs det att båda parter jobbar med det. Men först måste var och en bestämma sig för om relationen är värd att rädda. 

Jag vet inte hur din relation ser ut  och kan därför uttala mig om din relation.

Vill bara påpeka att det finns inget mätbart sätt att avgöra vem som jobbar mest med relationen, det är alltid en subjektiv bedömning
    Om den ene har sönder relationen genom att vara otrogen så är det ju uppenbart att personen inte tyckte relationen var värt så mycket, iaf inte tillräckligt mycket för att låta bli att sätta det på spel. För inte satsar man väl något man tycker är det viktigaste man har på ett pokerspel? Och då spelar det ju inte så stor roll vad personen säger efter att den blivit påkommen, personens handlingar säger allt.

ALLT i en relation är subjektivt och det räcker gott och väl med subjektiva mätningar för att avgöra om man vill eller inte vill vara kvar i relationen. Det spelar liksom ingen roll om professor Baltazar kommer med en vetenskapligt bevisat måttstock, vill man inte vara kvar så vill man inte det.
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-02-28 22:20:34 följande:

Otrohet behöver inte bara bero på att den ena i relationen är en idiot. Det kan finnas olika definitioner av otrohet. Otroheten kan också indirekt bero på att ena parten betett sig illa i relationen eller bara negligerat relationen. Otrohet är inte okej men kan ofta vara komplex.

En vanlig orsak till otrohet idag är att man inte förstår riskerna med att umgås ensamma med personer av det motsatta könet. Den vanligaste typen av otrohet idag är när man bygger upp en relation med en kollega. Man tänker inte vad det leder till när man agerar personligt med en kollega. Vips kan man vara förälskad eller bara kåt. Det är som ett sluttande plan där man får svårt att bromsa för man upptäcker det för sent.

Nu blandar du ihop saker, missnöje över relationen och otrohet är två helt skilda saker som inte ska blandas ihop.

Missnöje över relationen kan båda ha bidragit till lika mycket och kan vara bådas ansvar ansvar.

Otrohet är aldrig bådas ansvar utan alltid enbart den otrognes ansvar eftersom det är ett val. Man behöver inte vara otrogen bara för att man är missnöjd över något om man inte vill. Det är ett medvetet val, och var och en ansvarar alltid för sina egna val till 100%

Håller med om att en vanlig orsak till otrohet är att man underskattar riskerna med för nära relationer med andra och överskattar sin förmåga att kontrollera sig. Men även det är ju personliga brister hos individen som inte har med relationen att göra. Vissa är bra på att hantera sina känslor, andra är sämre på det.
Svar på tråden Är det otrohet?