• Lizaar

Är det otrohet?

Mannen hjärtar profilbilder av jobbarkompisen som är snygg, 10 år yngre och kreativ.Jag misstänker något och frågar honom rent ut. Han förnekar och säger att de bara har en riktig djup vänskap. Vilket inte direkt lugnar mig. Min kompis säger att nu vet han stt jag inte uppskattar deras eventuella flirtande och nu när han vet då stoppar drt säkert. Nu ett par år senare visar det sig att han har fortsatt flirta med hrnne. Bjufit in henne till sitt hotellrum på ett glas vin och tycker att hon kan duscha i hans hotellbadrum. När hon duschar hos sig, blir kommentaren: Mysigt!
    Han skickar blommor till henne på hennes födelsedag, underskrivet med hans namn. Hon får svårt att förklara för sina föräldrar som är på besök. Men hon säger att blommorna är från jobbarkompisarna...Jag konfronterar honom. Han säger att de är attraherade av varandra men bestämt att ingen av dem vill lämna sina förhållanden. Är inte detta ett svek och otrohet?
    Han menar att det inte är otrohet och att jag överreagerar. Han har lovat att sluta flirta med henne, men tänker fortsätta jobba tillsammans med henne. Är detta ok? 

Villrådig

• Svar på tråden Är det otrohet?
  • Anonym (Vi)

Det är otrohet. Lämna honom.

• Anonym (Tjej)

Ja och väldigt respektlösa svar oxå 

• Tyra myra

TS Den du borde fråga är dig själv. Om du inte känner att du litar på din partner ska du självklart avsluta er relation.

• Anonym (Mannen)
    Tyra myra skrev 2024-02-18 23:27:21 följande:

TS Den du borde fråga är dig själv. Om du inte känner att du litar på din partner ska du självklart avsluta er relation.

Man behöver inte avsluta en relation för att man inte litar på sin partner. När det är ett svek i grunden så är det en annan sak än om man inte litar på sin partner utan anledning. Då är det ens partner som behöver visa att man kan lita på hen igen. Och man behöver tillsammans arbeta på att återskapa tilliten.
  • Anonym (Mannen)

Det är en form av känslomässig otrohet. Gränsen för otrohet går inte vid sex som många tror. Sen är det upp till varje relation att definiera var gränsen går. Att uppvakta någon annan, speciellt någon man är attraherad av, är nog otrohet för de flesta.

• Anonym (JustAdude)

Hej TS. I ditt fall så är det helt och hållet upp till dig!

Om du känner att du inte litar på honom, eftersom du skriver att han säger att de bara är djupa vänner men att båda känner attraktion till varandra och att han väljer att flirta med henne och vara nära henne. Så tror jag att du gör bäst i att ha ett ordenligt samtal med honom om hur ni ska ha det och vad som är okej.

Känn efter själv vart du drar din gräns för vad som är otrohet då det är individuellt.

För en del så är otrohet om den andra personen är:
    -känslomässigt engagerad
    -tankemässigt engagerade
    -Fysisk med den andra personen.
    -Får inte ens se åt "attraktiva" personer av motsatt kön.
    (Extremfall)

Och såklart så är det också viktigt att du kan känna att du kan lita på din partner och inte gå runt med en ständig klump i magen och känna att allt känns inte riktigt bra.

Jag tror inte att det har att göra med att du är osäker och svartsjuk som person. Här finns det rimligt tvivel. Så jag hoppas att det ordnar sig till det bästa för dig! 👍

• Anonym (fel)

Jag tolkar texten som att TS är en kompis till den här mannen som beskrivs ha den här andre relationen med sin sk jobbarkompis och att hen tycker det han gör är otrohet, medan han inte tycker det. 

Jag tycker också helt klart han gått över gränserna. Om han inte själv tycker det borde där inte vara några problem med att informera hans partner om det eller...? 

• Anonym (Allis)

Han blev attraherad av henne och smickrad att hon bekräftar honom i det, men har han sagt att han vill stå kvar i er relation så är det så.

Han har tramsat runt men låter i slutänden förnuftet råda, för han vet att han har mer gemensamt med dig och vill inte ge upp er långa historia tillsammans för något som i bästa fall är osäkert.

Om du sen accepterar det är förstås helt din ensak.

• Anonym (Vi)
    Anonym (Vi) skrev 2024-02-18 22:18:38 följande:

Det är otrohet. Lämna honom.

Mycket tyder ju på att det hänt mer än vad han berättat.
    Att hon duschar av sig på han hotellrum eller vad TS nu
    skrev är ett exmpel.
Svar på tråden Är det otrohet?