Inlägg från: Tyra myra |Visa alla inlägg
  • Tyra myra

Är det otrohet?

TS Den du borde fråga är dig själv. Om du inte känner att du litar på din partner ska du självklart avsluta er relation.

• Tyra myra
    Anonym (Mannen) skrev 2024-02-18 23:52:47 följande:
    Man behöver inte avsluta en relation för att man inte litar på sin partner. När det är ett svek i grunden så är det en annan sak än om man inte litar på sin partner utan anledning. Då är det ens partner som behöver visa att man kan lita på hen igen. Och man behöver tillsammans arbeta på att återskapa tilliten.
    Ett förhållande/ äktenskap grundas vanligen på att man känner förtroende för varandra.  Det är ingen lätt sak att återvinna någons förtroende och det handlar inte specifikt om otrohet utan kan gälla vad som helst.

Att inte lita på någon utan anledning som du skriver är inte annorlunda, det är inte någon bra grund att bygga en relation på. 
  • Tyra myra
    Anonym (Mannen) skrev 2024-02-20 14:03:00 följande:

Det är annorlunda för utan anledning så är det ett sjukligt beteende precis som exempelvis svartsjuka utan anledning.

Men när det finns en anledning så är bristande tillit och svartsjuka normalt.

När det finns en anledning så är det mycket lättare att arbeta på det.

I praktiken spelar det ingen roll om anledning finns eller inte. Det spelar heller ingen roll om det bristande förtroendet baseras på otrohet eller annat svek. 

Man kan ha blivit sviken i ett helt annat sammanhang och detta bristande förtroende bubblar senare upp som befogad eller obefogad svartsjuka.
  • Tyra myra
    Anonym (Mannen) skrev 2024-02-21 07:12:31 följande:
    Det är konstigt att du säger det när min psykolog säger att det är skillnad.

Utan anledning så har man ett personligt problem. Med anledning så har man ett relationsproblem. Det senare är mycket lättare att arbeta på. Anknytningsproblem och dålig självkänsla är mycket svårare att fixa än om ens partner gjort felsteg.

Det är ens partner som svikit på något sätt som är skyldig att återskapa tryggheten efter sveket. Så under en period får ens partner helt enkelt backa lite från situationer som kan skapa svartsjuka. Kan hen inte göra det så visar det att hen inte bryr sig och då är det en annan sak. Ds bör man inte fortsätta i relationen.

Det krävs att båda arbetar på den bristande tilliten och främst den som svikit. 
    Det är ju precis vad jag skrivit fast med färre ord.
    Jag svarade på TS fråga och ger inget svar på hur man ska hantera otrohet. Men självklart krävs det att båda parter jobbar med det. Men först måste var och en bestämma sig för om relationen är värd att rädda. 

Jag vet inte hur din relation ser ut  och kan därför uttala mig om din relation.

Vill bara påpeka att det finns inget mätbart sätt att avgöra vem som jobbar mest med relationen, det är alltid en subjektiv bedömning
Svar på tråden Är det otrohet?