Inlägg från: Anonym (Lotta) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lotta)

Är detta ok vid AHDH och autism? Tonåring bonusson med speciellt beteende

Det låter inte bra. Han har ju svårt med flera saker pga sina funktionsnedsättningar, men det betyder inte att han alltid ska få som han vill utan att hans föräldrar behöver hjälpa honom komma över så många av sina problem som möjligt.

Det låter inte alls bra hos mamman. Min amatörgissning är att hon själv har npf och inte klarar av situationen. Jag förstår att pappan vill vara snäll mot sonen pga situationen hos mamman, men att låta sonen förfalla och inte utvecklas är inte att vara snäll. 

Vad får pappan och sonen för stöd från vården? Tycker vården att situationen är bra? 

Jag vill höja ett varningsfinger för att soc ser skolfrånvaro som skäl till omhändertagande, och förmodligen är det bättre för killen att få vara kvar med er - men med rätt hjälp - än att flyttas till ny familj. Pappan behöver steppa upp. 

Har ni fått utbildning i hans diagnoser? Har ni läst på? Jag skriver ni eftersom du också bor med honom och behöver vara insatt. 

• Anonym (Lotta)

Vad gäller skolan: har skolan gjort anpassningar för att möta hans behov? Har föräldrarna regelbundna möten med skolan? Avstämningar med klassmentorn? Om inte så måste de börja med det.

Skolan är skyldig att skapa en miljö som killen klarar. Det kan vara att sitta ensam, eller ha skärmar kring sin bänk, hörselkåpor mm. Kan han flytta viss undervisning till hemmet via dator?

Hur mycket har de jobbat med specialpedagog och speciallärare? Vad är skolans förslag för att göra skolmiljön och lektionerna bättre för honom? 

En möjlighet är anpassat schema där vissa ämnen helt tas bort. Är det vissa skolämnen han skolkar oftare ifrån? 

• Anonym (Lotta)
    Anonym (J) skrev 2024-02-18 20:57:19 följande:

Ta dottern med dig och dra, kontakta socialen. Det där är inte acceptabelt. Din man curlar sönder sonen. Det där är inte enbart diagnoserna. Sonen gör så för att han vet att din man kommer springandes så fort han vill. 

Jag har ADHD och autism. Jag jobbar heltid, har man och barn. En annan sak att ha svår autism och ADHD tillsammans med utvecklingstörning. Men jag förstod att det var lindrigt för pojken, då bör han klara av mer och han bör få et annat stöd. Bör få stöd för att klara av vardagen  

Både din man och mannens ex låter som olämpliga föräldrar. Så låter som dom behöver stöd i sitt föräldrarskap och lära sig mer om hur de kan hantera konflikter och uppfostran när det gäller sonens diagnoser. Därför bör socialen kopplas in. 

Håller med om mycket men inte det sista. Socialtjänsten saknar ofta kunskap om npf vilket ibland leder till felaktiga råd och beslut. Socionomutbildningen innehåller mig veterligen inget om npf. 

De bör vända sig till habiliteringen och BUP. Där finns folk som kan npf. 
  • Anonym (Lotta)
    Anonym (Kl) skrev 2024-02-20 11:39:10 följande:
    Ett barn till på väg?? Detta kommer inte bli roligt...

Jag blev också bekymrad av detta. Jag hade inte skaffat fler barn i ett läge där jag inte orkade med de jag redan har. 

TS, ni behöver verkligen hjälp nu. Du måste ligga på pappan att söka hjälp. Är det kö på BUP så sök privat vårdgivare. 

Svar på tråden Är detta ok vid AHDH och autism? Tonåring bonusson med speciellt beteende