Anonym (Lisa) skrev 2024-02-21 22:26:16 följande:
Vill tacka för ditt långa svar, även om allt kanske inte var ett svar på mitt inlägg. Självklart är kommunikation a och o för ett bra samspel och sexliv.
Jag är betydligt yngre än den jag träffade och har inte träffat någon med den problematiken tidigare. Då jag gärna ville räcka till och känna mig attraktiv så var det nog min hjärna som spökade till det för mig.
Jag tror inte jag förmedlade något annat än att jag var galet tänd?
Du förmedlade inget annat.
Om du tidigare har träffat fler än en eller två män så har du faktiskt träffat någon med den problematiken.
Alla män drabbas någon gång.
Även unga män. Antingen av för tidig utlösning eller att erektionen sviktar. Och det är inte ovanligt att man en eller annan gång drabbas av båda.
Om du har träffat några olika män men inte lagt märke till detta så har du helt enkelt inte varit tillräckligt uppmärksam eller han har varit duktig och van att dölja det.
Du förmedlade att du var galet tänd.
Du har inte gjort något fel.
Men vad och hur gjorde du rent konkret och konstruktivt för att hjälpa dig själv och er båda att få till ett bra samliv?
Många människor, sannolikt fler kvinnor än män, verkar tro att kommunikation i sig är lösningen på ett problem, eller på alla problem.
Men om kommunikationen inte leder fram till konkreta åtgärder och konstruktiva handlingar så resulterar ofta kommunikationen inte i något alls.
Alla människor är inte bra på verbal kommunikation. Ibland kan kravet på kommunikation för vissa vara ett direkt hinder att lösa problemet och i stället skapa fler och större problem.
För att jag själv gillar verbal kommunikation, och är bra på det, så kan jag ändå inte förutsätta att det är lika för alla.
Att vara konstruktiv och gå till handling kan lösa de flesta problem.
Detta kan faktiskt lösa problem även med minimal kommunikation, ja det är faktiskt möjligt också att lösa många problem helt utan verbal kommunikation.
Kommunikation hjälper och underlättar att bli konstruktiv.
Men allra oftast, kanske alltid, hjälper det självklart inte med enbart kommunikation.
Jag förespråkar alltid god kommunikation och jag gillar verbal kommunikation.
Men jag kan inte kräva, förutsätta, god och aktiv kommunikation av alla andra.
Och jag förstår att kommunikation i sig inte löser ett problem.
Ett exempel på att vara konstruktiv, och hjälpa sig själv uppnå målet att ha få vara galet tänd och få uppleva ett härligt sexliv, är att intressera sig och att aktivt skaffa sig kunskap gällande problemet.
En rent konkret åtgärd skulle t ex kunna vara att se till att han tar Tadalafil. Det skulle vara såväl handlingskraftigt, empatiskt, kärleksfullt och att visa ömsesidighet.
Och självklart finns massor av fler exempel på hur man själv kan ta sitt ansvar för att vara konstruktiv för att lösa ett gemensamt problem.