• ts123

Bonuspappa vill inte betala hyra

Jag vet inte alls om jag lagt tråden rätt men hoppas på de!

Jag är sambo med en man som inte har några barn, själv har jag två.
    Jag tjänar mer än min sambo jag får ut ca 35k imånaden(då har jag räknat med b-bidrag och underhåll), sambon får ut ca 20-25.
    Iaf så har vi nyligen flyttat till en lägenhet med en hyra på 12k, men min sambo tycker inte att han ska behöva betala något i stortsett eftersom jag tjänar så mkt.
    Jag har sagt att jag tycker det är rimligt att han betalar minst 4k imånaden till mig, då jag också är den som åker och handlar maten.
    Jag förstår att vi inte kan dela 50/50 då jag tjänar mer + som han säger att det är ju mina barn.
    Men jag blir så trött när jag känner att jag får betala så mycket men han ingenting?!

Hur har ni andra som bor med en partner som inte har barn gjort?
    Är jag knäpp som ber om 4k i månaden? 

På två månader har han veckohandla 2 gånger och det är rekord, men sen när det gått 5 dagar så blev han skit sur för att yoghurten som han köpt under veckohandlingen var slut. När jag handlar klagar jag aldrig om han äter av maten jag köpt🤦?♀️ blir helt matt.

• Svar på tråden Bonuspappa vill inte betala hyra
  • olof 45
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-16 16:13:43 följande:
    I det inlägg jag svarade på, menade du att hon skulle dra av barnens kostnader från sin lön, innan de jämförde inkomster och räknade ut procentuellt utifrån dem. Det är som att säga, att har han skaffat ett vrålåk för 700 000 som han betalar av på varje månad, så måste han först få dra av det beloppet från sin inkomst innan de jämför inkomster. Det är samma sak: vrålåket har kvinnan förmodligen ingen glädje av, och han har förmodligen ingen glädje av barnen. 
    patetiskt att jämföra barn med bilar, men ok...

Jag skulle säga att om kvinnan visste att mannen har vrålåk som kostar så mycket att det begränsar hans ekonomi, så borde kvinnan vara medveten om att han inte kan bidra så mycket till annat,,, 

Liksom denna mannen borde vara medveten om att hon har barn, och att barn kostar. 

Att kräva att hon ska sponsra hans boende helt?  Även om man skulle anse att hon representerar 3/4 av alla kostnader och 60% av inkomsten (vilket jag tycker är orimligt), så borde han betala minst 21% av hyra och mat!

(räknar då att de vuxna gemensamt ska stå för de vuxnas andel av kostnaderna alltså 50%, enligt lön, procentuellt)
  • Anonym (Finsk)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-02-16 16:32:30 följande:
    ...och sedan får man höra i nästa tråd att kvinnor inte väljer män efter pengar. :D

Den här tråden är ett mycket bra bevis för varför det inte fungerar med en kvinna som tjänar mer.

En man som tjänar mer har oftast inga problem med att kvinnan har samma utgifter som dem själva. I de fallen är det faktiskt oftast så att mannen tillåter kvinnan att spendera mycket mer pengar än honom, och på hans faktura.
    Stor skillnad att välja man efter pengar och accpetera djup orättvisa och att bli utnyttjad - ELLER?
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Finsk) skrev 2024-02-16 16:39:04 följande:
    Stor skillnad att välja man efter pengar och accpetera djup orättvisa och att bli utnyttjad - ELLER?
    Det du inte förstår är att en man i motsvarande situation inte skulle se det som att han blir utnyttjad. Han ser att han får något tillbaka.

Kvinnor däremot känner sig utnyttjade om de tjänar mer och är den som drar hem mest på bordet. Det är där skon klämmer.

Det är återigen därför som det oftast inte fungerar i förhållanden där kvinnor tjänar mer. 
  • Anonym (Finsk)
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-02-16 16:26:29 följande:
    Det är inte barnens pengar, det är ts pengar.
    Att de är avsedda för barnens behov, visst. Men deras pengar är det inte.

Det är väl bra om pengarna går till ungarna, och räcker de inte så är det dags att kontakta den anda föräldern.
    En ny partner är aldrig någonsin skyldig att ta av sina pengar för andras avkommors skull.
    Tycker du är helt ute och cyklar.

Tycker det är helt hjärndött att påstå att en ny partner "tar av sina pengar för att ge barnen", bara för att han betalar sin EGNA ANDEL av mat och hyra? 
  • Anonym (Finsk)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-02-16 16:41:54 följande:
    Det du inte förstår är att en man i motsvarande situation inte skulle se det som att han blir utnyttjad. Han ser att han får något tillbaka.

Kvinnor däremot känner sig utnyttjade om de tjänar mer och är den som drar hem mest på bordet. Det är där skon klämmer.

Det är återigen därför som det oftast inte fungerar i förhållanden där kvinnor tjänar mer. 
    Nej, du svamlar. 

En man skulle låta en kvinna med lön på 20-25 tusen bo gratis? bara för att han får ligga med henne, eller vad menar du?

Jag känner då verkligen itne många kvinnor som får bo gratis!
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Finsk) skrev 2024-02-16 16:43:40 följande:
    Nej, du svamlar. 

En man skulle låta en kvinna med lön på 20-25 tusen bo gratis? bara för att han får ligga med henne, eller vad menar du?

Jag känner då verkligen itne många kvinnor som får bo gratis!
    Nej, jag svamlar inte. Det är det du som gör. 

Forskningen visar entydigt att det inte fungerar när kvinnan tjänar mer samtidigt som de mest lyckliga är paren där mannen tjänar mycket mer.

Män har inga problem med att kvinnor har samma levnadsstandard eller bättre än de själva har, även om kvinnan tjänar mindre pengar.
  • Alessia

Att vara särbo är en utmärkt uppfinning i fall som detta. TS borde snarast göra sambon till särbo så att var och en får bära sina egna kostnader. Som det är nu är det rätt mycket parasitärt beteende hos karln. Och TS ska absolut inte räkna in barnbidrag och andra bidrag som har med barnen göra i sin inkomstberäkning.
    Men som sagt: gör sambo till särbo!!

• Core

Bor ni i en femma? Isåfall, låt honom betala hälften av den hyran det hade varit i en motsvarande trea. Fyra tusen låter lite.

eller så skiter du i det, i ärlighetens namn låter han som ett mähä

• Anonym (Inte din morsa)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-02-16 16:32:30 följande:
    ...och sedan får man höra i nästa tråd att kvinnor inte väljer män efter pengar. :D

Den här tråden är ett mycket bra bevis för varför det inte fungerar med en kvinna som tjänar mer.

En man som tjänar mer har oftast inga problem med att kvinnan har samma utgifter som dem själva. I de fallen är det faktiskt oftast så att mannen tillåter kvinnan att spendera mycket mer pengar än honom, och på hans faktura.
    Ehh.. blev det fel när du tänkte nu?

Han beter sig som ett barn som inte vill betala för vare sig boende eller mat och som surar när det lilla han köpt själv är slut.

Låter lite som min 12-åring här hemma när vi diskuterar vad månadspengen ska räcka till.
Svar på tråden Bonuspappa vill inte betala hyra