• Mymlan82

Ngn tandläkare här? (Rädd)

Hej! 

Jag är SÅ rädd för tandläkarbesök, och på torsdag måste jag dra ut en visdomstand i överkäken. Min tandläkare är dessutom väldigt oförstående och liksom lite flaxig i rörelserna på nåt sätt, men har gått en utbildning i utdragande iaf.

Finns det någon tandläkare här,eller någon som gjort samma grej som kan lugna mig? Jag har läst att det brukar gå fort o lätt med de i överkäken men tänk om rötterna sitter konstigt eller om den lutar för mycket mot den bredvid... Övertänker också och föreställer mig hur hon stoppar in vassa metallgrejer under tanden o bänder :**(

Hjälp :***((

• Svar på tråden Ngn tandläkare här? (Rädd)
  • EnAnonumius

Klart att din tandläkare har gått i utbildning i hur man drar ut en tand. Ingår i självaste tandläkarutbildningen det där. 😉

Nej det stoppar inte en massa vassa grejer under tanden för att dra ut den. Det de kan däremot göra, om tanden skulle bli svår att dra, är att de tar fram en from av mejsel för att "spräcka tanden" i två delar, så det tar ut den en del i taget, med tången.

Är själv ingen tandläkare men jag har, tyvärr, varit tvungen att dra ut alla fyra visdomständer.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Avenia

Jag kan berätta om min erfarenhet. 
    Visdomstand i överkäken. Det var en tand som satt hårt, med väldigt böjd rot. Det knarrade och drog när de drog loss den men jag kände INGET. Hade ju såklart bedövning. Hade inte ont efteråt mer än som när man tappar en tand som barn. Det läkte snabbt.

• Avenia

En till sak. Om du upplever osäkerhet, så byt tandläkare. Det finns de som förstår tandvårdsrädsla och anpassar sig efter det. 

Min var bra och drog i tanden och stack lite med en nål typ och frågade om jag kände nåt innan hon började dra loss. 

• Mymlan82
    Avenia skrev 2024-02-13 22:02:56 följande:

Jag kan berätta om min erfarenhet. 
    Visdomstand i överkäken. Det var en tand som satt hårt, med väldigt böjd rot. Det knarrade och drog när de drog loss den men jag kände INGET. Hade ju såklart bedövning. Hade inte ont efteråt mer än som när man tappar en tand som barn. Det läkte snabbt.

Tack för svaret, det lät bra. Hur lång tid behövde de dra o greja? Tar det liksom sekunder? 
  • Mymlan82
    EnAnonumius skrev 2024-02-13 21:54:51 följande:

Klart att din tandläkare har gått i utbildning i hur man drar ut en tand. Ingår i självaste tandläkarutbildningen det där. 😉

Nej det stoppar inte en massa vassa grejer under tanden för att dra ut den. Det de kan däremot göra, om tanden skulle bli svår att dra, är att de tar fram en from av mejsel för att "spräcka tanden" i två delar, så det tar ut den en del i taget, med tången.

Är själv ingen tandläkare men jag har, tyvärr, varit tvungen att dra ut alla fyra visdomständer.

Tack för svaret. Hu, klyva den? Det måste ju vara förfärligt med tanke på hur ont det gör att borra liksom. Du som dragit ut fyra, upplevde du att de i överkäken gick lätt och snabbt jämfört med dem nere?
  • TL12

Med bedövning känns det ingen smärta 
    dragit ut 5 tänder 
    senaste delade t läk i den i bitar och pilla ut 
    de har så bra instrument och tools idag så det är bara luta sig bakåt å försöka slappna av 
    ju mer du ligger still och gör som de säger ju fortare kommer de fixa det ?..typ på en kvart 

• LauraPalmer
    Mymlan82 skrev 2024-02-13 22:09:05 följande:
    Tack för svaret. Hu, klyva den? Det måste ju vara förfärligt med tanke på hur ont det gör att borra liksom. Du som dragit ut fyra, upplevde du att de i överkäken gick lätt och snabbt jämfört med dem nere?
    Tandläkare använder vanligtvis en hävel eller luxator som ser ut ungefär som en skruvmejsel för att lossa tanden ur käken. Om tanden behöver separeras använder en typ av borr. 

Tandläkaren tar alltid röntgenbilder innan för att se hur rötterna sitter i käkbenet och vet för det allra mesta redan innan om det är aktuellt att dela på tanden eller inte. 

Det kommer gå jättebra. Det ska inte göra ont att dra en tand. Det kan knaka och man känner ett tryck men gör det ont får du mer bedövning. 
  • rosesarewhite

Att dra visdomstand i överkäken ska tydligen vara en av de lättaste att dra ut. Är inte tandläkare men har själv fått dra visdomständer.

När du kommer till tandläkaren får du troligtvis en alvedon, är du osäker på det kan du ta själv hemma. Men då får du säga det hos tandläkaren så du inte får dubbel dos (2 tabletter går dock bra att ta).

Sedan kommer tandläkaren lägga lite bedövningssalva där hon ska ge sprutan. Gör hon inte det kan du be om det. Sedan bedövar de, sprutan känns ofta ingenting, har man lite otur blir det som ett litet stick bara.

Sedan får man vänta på att bedövningen tar. De kommer testa om du känner något, gör du det bedövar de lite till.

Sedan drar de ut tanden. Du kommer inte ha ont men det känns ju att de drar, och det kan knaka lite. Oftast är det en snabb procedur! Det jobbiga är väl att visdomstanden sitter långt in i munnen men slappna bara av så mycket du kan så kommer det gå bra!

Efteråt sätter de dit en liten tuss och du får bita ihop ett tag så det slutar blöda. Tussen har man inne ett tag, ofta tills man kommer hem. Du kan be om fler om du vill kunna byta hemma.

Sedan är det bara att vara lite försiktig vid tandborstning och när du äter, oftast behöver de inte sy hålet så man får vara lite försiktig så det inte fastnar mat. Var inte orolig om det ser lite gult i hålet, lätt att tro att det är var men det är såret som läker.

Det kommer gå bra ts! Men är du inte nöjd med din tandläkare så kan du ju byta till en du känner dig tryggare med.

• Goneril

Ingenting att oroa sig för. Har dragit en visdomstand, i och för sig växte den rakt, men hade den inte gjort det hade de delat den. Du är bedövad och märker ingenting. Fråga tandläkaren om du ska ta Alvedon innan, låt honom avgöra det. Se till att äta innan utdragningen sker för sen får du vara lite försiktig. Du kommer att få en särskild munsköljning med dig hem och efter en vecka behöver du gå tillbaka för en koll. 

• EnAnonumius
    Mymlan82 skrev 2024-02-13 22:09:05 följande:
    Borrar du utan bedövning? 😮
    Jag har aldrig haft ont när de borrar mina tänder,  då de lägger bedövning innan de skall borra.

Överlag så var de i överkäken lättare och snabbare än de i underkäken, även om de var tvungna att spräcka (klyva) ena tanden i överkäken.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Avenia
    Mymlan82 skrev 2024-02-13 22:06:42 följande:
    Tack för svaret, det lät bra. Hur lång tid behövde de dra o greja? Tar det liksom sekunder? 
    Ca 1 minut tror jag.
    Hon sa att hon måste vara försiktig så att den inte spricker för då riskerar man behöva ta ut det kirurgiskt.
Svar på tråden Ngn tandläkare här? (Rädd)