Inlägg från: Mymlan82 |Visa alla inlägg
  • Mymlan82

Ngn tandläkare här? (Rädd)

Hej! 

Jag är SÅ rädd för tandläkarbesök, och på torsdag måste jag dra ut en visdomstand i överkäken. Min tandläkare är dessutom väldigt oförstående och liksom lite flaxig i rörelserna på nåt sätt, men har gått en utbildning i utdragande iaf.

Finns det någon tandläkare här,eller någon som gjort samma grej som kan lugna mig? Jag har läst att det brukar gå fort o lätt med de i överkäken men tänk om rötterna sitter konstigt eller om den lutar för mycket mot den bredvid... Övertänker också och föreställer mig hur hon stoppar in vassa metallgrejer under tanden o bänder :**(

Hjälp :***((

• Svar på tråden Ngn tandläkare här? (Rädd)
  • Mymlan82
    Avenia skrev 2024-02-13 22:02:56 följande:

Jag kan berätta om min erfarenhet. 
    Visdomstand i överkäken. Det var en tand som satt hårt, med väldigt böjd rot. Det knarrade och drog när de drog loss den men jag kände INGET. Hade ju såklart bedövning. Hade inte ont efteråt mer än som när man tappar en tand som barn. Det läkte snabbt.

Tack för svaret, det lät bra. Hur lång tid behövde de dra o greja? Tar det liksom sekunder? 
  • Mymlan82
    EnAnonumius skrev 2024-02-13 21:54:51 följande:

Klart att din tandläkare har gått i utbildning i hur man drar ut en tand. Ingår i självaste tandläkarutbildningen det där. 😉

Nej det stoppar inte en massa vassa grejer under tanden för att dra ut den. Det de kan däremot göra, om tanden skulle bli svår att dra, är att de tar fram en from av mejsel för att "spräcka tanden" i två delar, så det tar ut den en del i taget, med tången.

Är själv ingen tandläkare men jag har, tyvärr, varit tvungen att dra ut alla fyra visdomständer.

Tack för svaret. Hu, klyva den? Det måste ju vara förfärligt med tanke på hur ont det gör att borra liksom. Du som dragit ut fyra, upplevde du att de i överkäken gick lätt och snabbt jämfört med dem nere?
Svar på tråden Ngn tandläkare här? (Rädd)