• Anonym (XXX)

Ligger med gift man

1. Det är mycket möjligt att mannen ljuger för dig. I själva verket har många otrogna män sex hemma också, men de säger så för att få älskarinnan på kroken och sedan behålla hennes lojalitet. Du ska tro att er kärleksrelation är exklusiv, och att han stannar med frun bara för att han måste för barnens skull, gårdens skull, det gemensamma företagets skull...

2. Jag tycker inte att du behöver ha dåligt samvete, i och med a) att du inte visste detta när ni inledde relationen och b) DU inte har avgett några löften till någon, och c) du känner inte ens frun, så du är inte skyldig henne något alls. Detta är helt och hållet mannens ansvar. Såvida du inte har dåligt samvete utifrån ett religiöst perspektiv förstås, att du bryter mot budorden - men det skrev du inget om.

Agda90 skrev 2024-02-13 15:40:46 följande:

Ger man sig in i leken får man leken tåla TS. Var medveten om det. Även om folk   anser att hämnd är fel och olagligt så finns risken. Och jag hade inte tyckt synd om dig om frun gav dig en rejäl smocka så att några tänder flög ut. 

En sviken kvinna full av hat är inget att leka med. Kan du hälsa den där så kallade mannen du gladeligen delar säng med. 

Men - vad är det för folk du har varit med, egentligen? Narkomaner, kriminella, hederskulturfolk? Jag har aldrig hört om något sådant i vuxen ålder, utom i sådana kretsar. I tonåren kunde en tjej ge en annan en "teaterörfil", men inte så att tänderna flög ut. Hur vet du för övrigt att frun är fysiskt starkare än TS, det kan ju vara tvärtom också?
  • Anonym (XXX)
    Anonym (hj) skrev 2024-02-13 16:16:45 följande:

Jag är förälskad i en gift man, vi har inte sex, det är nästan värre när det finns känslor. Han är helt öppen mot mig, förutom när det gäller hur han och jag känner för varandra. Han är inte en monogam person. Han kommer alltid bli intresserad av andra, så för mig som inte är polygam är det liksom ett lost cause hur det än blir. 

Ja, det är jättejobbigt när det känns så rätt men ändå är så fel. Man känner ju det där bandet - att man hör ihop, det ÄR bara så! - och då tycks det juridiska bandet som han och frun har vara av mindre betydelse... Men i ditt fall är det lost cause precis som du säger, om han inte skulle kunna nöja sig med dig ens om man skilde sig. Själv tycker jag så illa om alla konstiga, avvikande perversioner och läggningar, att jag aldrig skulle kunna bli förälskad i en man som håller på med sådant ifrån början.
  • Anonym (XXX)
    Anonym (samma) skrev 2024-02-13 22:02:54 följande:
    Avvikande perversioner och läggningar? Var fick du det ifrån?
    Personen jag citerade drog upp poly. Men jag ser nu att hon kanske inte menade så, utan att karl'n hennes är "seriemonogam". DET är inte perverst (men väldigt jobbigt, om man tänkt sig ett liv tillsammans..)
  • Anonym (XXX)
    Anonym skrev 2024-02-13 22:14:01 följande:
    Enligt ts är det precis det hon önskar.
    Hon har inga känslor för mannen och hon bryr sig inte om frun så det direkt stör.

Och öknamn kan du behålla.

Att ha en gift älskare är faktiskt himla bekvämt. Man får det roliga och låter frun ta hand om den grå vardagen. Helt perfekt faktiskt.
    Säkert för dem som inte blir kära. Att vara kär och tänka på att han kanske ligger med frun ändå, och få upp bilder i huvudet, kan inte vara kul. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-02-14 01:45:13 följande:

Män är mer intresserade av sex än vad kvinnor är. I grunden kan man säga att hanar vill ha sex med alla honor om de får chansen. Men honor vill bara ha sex med vissa hanar. Så fungerar det för andra arter. Sen är människan lite mer komplex med allt det sociala samspelet.

Forskning visar även att män med mer maskulina drag är mer benägna att vara otrogna än män med mer feminina drag. Självsäkra män är också mer benägna att vara otrogna. Sen finns det också andra drag som ökar risken för otrohet.

För kvinnor är det främst situationen som är den stora riskfaktorn. Och den vanligaste situationen är att man umgås ensam med en man som man finner attraktiv.

Ja, allt du skriver här är sant. Tror också att det är vettigt att gå tillbaka till vårt ursprung, och se vad vi har för mönster och drifter inbyggda i oss. För sådant förändras inte på årmiljoner - receptet var helt enkelt för fördelaktigt under evolutionens gång. Männen fantiserar fortfarande om att vara som James Bond - d.v.s. en silverrygg som slår ner sina konkurrenter och samlar alla de unga, trånande honorna runt sig. Och kvinnorna drömmer om att ge sig till den starkaste. 

Självklart är män med maskulina drag mer otrogna - de är ju attraktivare och får därför fler chanser. De femininare männen skulle säkert också vilja, men får nöja sig med att tråna efter den snygga receptionisten med den generösa urringningen på avstånd. Och självsäkra män vågar ta fler initiativ såklart, samt att självsäkerhet hos en man i sig upplevs som attraktivt av kvinnor. Vår anmoder ville ju inte heller ha aphanen som gömde sig bakom lövverket i trädet.

Tror även på detta med kvinnor och situationen. Upptagna kvinnor söker sällan upp andra män aktivt, utan känslorna smyger sig på dem när de umgås nära med en god vän eller arbets- eller föreningskramrat. Eller med en vän på sociala media, som hon börjar sitta uppe och diskutera med om nätterna. Det går från att diskutera klimatet eller lämpliga investeringar, till att prata om personliga saker, till att prata om privata saker och... ja.
  • Anonym (XXX)

...och sedan tycker jag att man ska skilja på å ena sidan de kvinnor som verkar ha en fetisch för gifta män, d.v.s. det är SJÄLVA GREJEN att han är gift som lockar. Det tycker jag också är äckligt. De deltar kanske i förstörelsen av en hel familj, bara för en perversion. 

...och kvinnor som förälskar sig en gång i livet, och det då blir väldigt starkt. "Still waters run deep." Och det då - tyvärr - råkar vara i en gift man, och ingen kan beklaga detta faktum mer än hon. Men hon är så kär att hon inte kan låta bli honom, när hon får uppleva lyckan att den man hon älskar älskar henne tillbaka... eller att hon TROR det, uppriktigt, för att han låtsas och är smickrad och gärna har en affär. Fast han inte tänker på att lämna frun mer än flyktigt någon gång, aldrig på riktigt. En sådan kvinna är också ett offer. Även om frun är det STÖRSTA offret, det medger jag!

• Anonym (XXX)
    Agda90 skrev 2024-02-14 11:09:41 följande:
    En man eller kvinna som ger sig i lag med en upptagen man eller kvinna har ju också som uppsåt att vilja en annan person illa. Hade man inte velat skada en annan människa (psykiskt eller fysiskt) så hade man inte gett sig i lag med en upptagen man/kvinna
    Det lär vara ett ovanligt motiv, även om det säkert förekommer. Det vanliga är nog att man är så kär i mannen att man "tänker bort" att frun finns, och att mannen också försöker bagtellisera förhållandet till henne. "Min fru skulle egentligen inte bry sig om hon fick veta om dig, hon vill ändå inte sex med mig längre, vi har inte gjort det på flera år".
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Exakt!) skrev 2024-02-16 06:33:57 följande:
    En slags mix av hat mot sig själv och dåligt samvete mot frun (Nog ärligt talat mer självömkande än dåligt samvete, vilket i sig ger dåligt samvete med "det är synd om mig"...ständiga offret som tycker synd om sig själv fast jag är sån h*ra och medverkat till otrohet)

. Nu har jag inte inlett något med någon jag då visste var gift utan de har sagt sig vara skilda eller singel och jag har givetvis gjort slut när det kom fram. Men man känner sig som en homewrecker, slampa, billig, äcklig, översexuell som inte kan hålla sig från andras män. Mycket sådär att man går igenom i huvudet hur snabbt man hamnade i säng redan på första dejten, tecken man borde sett osv osv. Man känner sig väldigt äcklig och billig och som att det är det enda man egentligen duger till sex, och snart blir man gammal och ful och duger inte ens till det. 
    ...fast allt det där självföraktet skulle jag känna om jag hade sex tidigt i en relation, eller hade en relation som endast eller nästan endast byggde på sex - helt oavsett om mannen var gift eller inte. 

...men om jag var uppriktigt förälskad i en gift man, och han i alla fall bedyrade att han var det i mig också, så att jag trodde på det, och han sa att han skulle lämna frun om han kunde, men inte kunde p.g.a. orsaker som går att förstå... så skulle jag inte känna mig så. 

Håller inte med om att det bara - eller ens alls - är den deltagande mannens civilstånd som avgör, om kvinnan han ligger med är slampig, billig, äcklig, en hora o.s.v.. Sedan ska man förstås inte vara för naiv, men det är en annan sak. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym skrev 2024-02-16 16:24:16 följande:
    Eller så bryr vi oss inte, det tänkte du kanske inte på? Flört
    Jag skiter fullständigt i om han knullar sin fru eller inte, spelar mig absolut noll roll.

Utöver det, vad ljuger han om för sin fru?
    Visst, frågar hon om han har någon annan och han förnekar det så. Men annars?
    Det finns olika typer av älskarinnor. Du är tydligen den sorten som bara vill ha sex - och kanske även någon form av ekonomisk vinst, typ att han köper dyra presenter, bjuder ut dig på grejor som du inte skulle ha råd med ensam..? Betalar en och annan räkning också kanske, om du ber snällt?

Men sedan finns även de som inte är lagda åt att vara älskarinnor alls, och aldrig trodde att de skulle hamna där. Men som inte har något val för att de råkat bli tokkära i en gift man, och då VILL de så gärna tro att han älskar dem, inte har något sex med frun längre, och att han och frun bara håller ihop tills barnen blir större och klarar en skilsmässa bättre. Eller kanske någon annan historia, som att frun inte klarar sig själv och har hotat att ta livet av sig...
  • Anonym (XXX)
    GalenMamma skrev 2024-02-17 02:41:56 följande:

Jag kan till viss del förstå ett snedsteg fyllan firmafesten osv, men att över tid hålla i en relation / sexuell relation med någon som har en partner. 

Jag förstår inte hur folk orkar att trassla.... det blir bara en massa elände i 9,9 fall av 10 , jag har sett bekanta hålla på sådär och det har alltid slutat i problem stora som små. 

Du har aldrig blivit kär i någon som har en partner? Det kan ju vara så enkelt som att man blir tokkär, och inte kan låta bli honom fast man måste nöja sig med smusslandet. För att inte få något alls med honom hade varit ännu värre. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Anne) skrev 2024-02-19 15:30:00 följande:
    Ja, varför ska jag ta ansvar över någon annans handlingar? Jag tar ansvar över mina egna. 
    Jag gör det som gör mig lycklig. Jag får ligga när jag vill, jag får presenter, bekräftelse och uppmärksamhet när han är med mig. Jag får det allra bästa av honom och slipper leva i en tråkig relation med den trista gråa vardagen med barn, hus, räkningar, städa/tvätta efter honom. Fantastiskt om du frågar mig!
    Efter våran roliga stund åker han hem till frun och jag fortsätter med härliga singelliv. Okomplicerat!
    Har faktiskt en syster som gör exakt samma sak. Hon träffar och ligger med en gift man. Hennes "man" säger samma sak, frun är på dåligt humör, trött och gnällig och att träffa min syster ger honom lite krydda i livet.
    Jag tänker att detta beror på hur ni träffades. Om ni träffades på någon dejtingsajt så är det inte ditt fel. Då hade han ju redan bestämt sig, och hade inte du svarat så hade någon annan kvinna gjort det. Men om du träffade honom t.ex. på en arbetsplats och GICK IN för att förföra honom, fastän du visste att han var gift, så var det fel. (Men han gjorde fortfarande ÄNNU MER fel.)

Själv har jag betydligt mer förståelse när det är kärlek... För en besvarad kärlek kan vara väldigt svår att stå emot. Och har man sedan inte haft mycket av den varan tidigare i livet, har en sur gubbe där hemma, han har en sur tant därhemma, båda håller ihop sina äktenskap endast för barnens skull, för att det blir lättare för dem ju äldre de är när familjen splittras... så kan jag inte se att man är den onda häxan. Eller att han är det onda rövhålet, för att använda det ord som brukar föredras i sådana här debatter... utan då är det mera livets villkor. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Huldran) skrev 2024-02-19 16:16:58 följande:
    Problem uppstår när någon av parterna i din relation börjar få känslor för den andre. Anta att mannen du träffar en dag säger till dig att han vill leva med dig och skiljas från sin fru. Då kommer du att känna ansvar för att deras äktenskap går i kras.

När jag hade ett förhållande med en gift man så gjorde jag från början klart för honom att vårt förhållande inte fick påverka hans familj, något han då sa var helt okey, det skulle aldrig ske, men efter en tid så började han ändå tala om en framtid med mig. Då bestämde jag mig för att avsluta affären. Det var jättejobbigt eftersom jag hade känslor för honom.

Våra vägar skildes och vad jag vet lever han  fortfarande med sin fru. Jag känner ingen skuld gentemot hans fru men jag har dåligt samvete gentemot mannen som nog kände sig lurad.
    Ett vanligare scenario är dock att mannen intalar sin älskarinna att han inte älskar sin fru längre, att de inte har haft sex på flera år, och att de bara håller ihop tills barnen blir lite större och klarar en skilsmässa bättre. Just nu är även historian om att det gifta (eller samboende) paret måste fortsätta bo ihop tills bopriserna stiger igen, för att inte förlora så mycket på husförsäljningen, vanlig. 

I själva verket har mannen inte en tanke på att skiljas, utan vill bara ha "a little bit on the side" som de kallar det i England... och inte sällan blir frun med barn igen.

Din älskare ville i alla fall vara lojal emot dig. Jag vet faktiskt inte vad som är värst: en man som är otrogen mot sin fru och samtidigt även ljuger och lurar älskarinnan, eller en man som är otrogen mot sin fru men i alla fall är beredd att vara lojal med älskarinnan...
  • Anonym (XXX)
    Xenia skrev 2024-02-19 16:38:48 följande:
    Om nu vissa män har två kvinnor (frun/sambon och älskarinnan) så blir ju andra män utan. Låter orättvist och opraktiskt.
    Detta beror gissningsvis på, att de män som kan få både fruar och älskarinnor är mer attraktiva än de män som varken kan få det ena eller det andra. Kvinnorna (i alla fall älskarinnorna, även om fruarna också ofta förstår innerst inne att det är så det blir, om man fångar en attraktiv man) delar hellre på en attraktiv man än har en oattraktiv man för sig själv. I alla fall tills kvinnan fyllt 35. Då kan den oattraktive mannen duga för Familjen AB, innan det blir för sent helt och hållet...
Svar på tråden Ligger med gift man