Inlägg från: Postman |Visa alla inlägg
  • Postman

Jämställdhetsarbete skrämmer bort män?

Ja allt jämställdhetsarbete som jag har sett så är alltid utgångspunkten kvinnor. Utgångspunkten är också att det alltid är kvinnor som är de diskriminerade eller missgynnade. Allt detta tror jag gör att många män inte känner igen sig eller känner att det är ens meningsfullt att delta eftersom det i verkligheten inte alltid är så att kvinnor är diskriminerade eller missgynnade.

Det är också spännande att jämställdhetsarbete är alltid på tapeten när det gäller mansdominerade branscher/områden, man varken hör eller ser samma arbete i kvinnodominerade branscher/områden.

Sen är detta med jämställdhetsarbete ett minfält att ge sig in i som man, man får oftast till sig när man säger något "att det ska du som man säga", "jadu man vet ju hur män är", "typiskt en man att tycka så", det gör att det är nästintill omöjligt för en man att göra sig delaktig i arbetet. 

• Postman
    Tecum skrev 2024-02-11 14:26:54 följande:
    Den man som har synpunkter på jämställdhetsarbete, alltså frågor och konkreta förslag, inte kritik eller antipati, får ofta höra "typiskt en man att tycka det", "nu är det kvinnors tur", "om du varit kvinna hade du förstått hur det är". Alltså ständigt nedlåtande och avfärdande kommentarer med utgångspunkten att män inte begriper något och allt de säger är menat som kritik mot jämställdhet. Även om det är frågor och förslag. Det enda som accepteras är ovillkorligt medhåll. Följden blir att män stängs ute från att vara delaktiga och då struntar de i sin tur att bry sig - vilket de gör helt rätt i! Detta har jag själv upplevt så det är inget påhitt.

Samma fenomen finns här och på andra forum när jämställdhet diskuteras. Män ska nicka och hålla med, absolut inte ifrågasätta eller visa minsta kritik. Och sen har kvinnor mage att klaga över att män inte engagerar sig i jämställdhetsarbetet...

Precis så, bra skrivet.
  • Postman
    TrolletsMor skrev 2024-02-10 21:14:55 följande:
    Fast att det främst är mansdominerade yrken där jämställdhet arbete är mer på tapeten handlar väl dels om att mansdominerade branscher oftare är attraktivare arbeten med bättre betalt och därmed också mer intressant för de flesta, med mer ansökningar på färre platser och risken för diskriminering då blir större. Mer naturligt då att det också blir mer intressant att diskutera sådana frågor kring sådana arbeten då. Tänker jag. 

Att det sedan också oftare är kvinnor som driver dessa frågor gör det ju också mer naturligt. Män kunde ju arbeta för mer jämställdhet inom vård och skola exempelvis som är väldigt kvinnodominerat, speciellt "på golvet". Men det är såklart inte lika attraktiva arbeten och generellt sämre betalt så inte lika intressant då. Där handlar det mer generellt om arbetsvillkor och löner då detta anses dåligt i dessa yrken. Det är ju egentligen bara män som kan svara på hur man skulle kunna göra dessa arbeten mer intressant för dem. 

Kan du ge några konkreta exempel på ditt påstående kring det som gör det näst intill omöjligt för en man att delta i arbetet? På vilket sätt hindras män från att driva jämställdhetsarbete? Tror det är väldigt få som motsätter sig det faktum att killar mer sällan studerar vidare eller arbetar inom vård och skola exempelvis. Och detta är ju faktiskt något som det pratas om också, men det är ju också till stor del upp till männen att arbeta för det också då, eftersom det är en "mans fråga" snarare än en " kvinnofråga" och därmed bör det manliga perspektivet vara mer intressant, men det är ju sällan man hör män prata om detta heller. Problemet är att ofta slutar diskussioner just om att män påstår sig bli tvungna att stå tillbaka till fördel för kvinnorna, men jag skulle faktiskt vilja höra när detta händer mer som regel än som undantag? 
    Tecum gav dig ett bra svar.

För mig så bör jämställdhetsarbete vara könsneutralt, det jämställdhetsarbete som idag bedrivs är enbart ur feministisk synvinkel vilket jag inte alls vill medverka i.
    Jag ser inte att män ska driva mansfrågor, jag ser inte att kvinnor ska driva kvinnofrågor, i ett demokratiskt samhälle driver vi frågor som ska vara alla människor/medborgare till godo. Som det är idag så är allt som har med jämställdhet att göra en utgångspunkt ifrån kvinnor, helt galet tycker jag.

Jag kan heller inte se att mansdominerade branscher ska vara mer i fokus för jämställdhetsarbete än andra branscher, jämställdhetsarbete omfattar alla branscher i lika stor grad utan undantag.
  • Postman
    TrolletsMor skrev 2024-02-11 14:40:52 följande:
    Jag har inte alls upplevt detsamma, möjligtvis i politiska diskussioner men där är det ju pajkastning åt alla håll. Men sällan i seriösa diskussioner. Men i verkliga livet eller under praktiska har jag inte alls upplevt det så. 

Jag skulle dock gärna vilja höra exempel på dessa förlag och den kritik som avfärdas utan diskussion? 
    Nej du är inte man heller så det är inte konstigt om du inte har upplevt det.

Dina egna ord kunde också ha sagts av en arbetsledare på en mansdominerad  industri där en kvinna klagade på den manliga arbetsmiljön och jargongen.
  • Postman
    TrolletsMor skrev 2024-02-11 15:56:49 följande:
    Jo fast faktum är ju att det ju oftast är relevant att prata om kön, eftersom det är just skillnader mellan könen det handlar om. 

Hade kvinnor inte drivit kvinnofrågor hade vi fortfarande inte haft rösträtt, eller fått studera eller arbeta med vad vi vill. Idag har vi samma rättigheter, men en hel del av de gamla könsrollerna lever ju kvar fortfarande. Både till nackdel och fördel för båda könen. 

Man pratar ju även om sådant som är sämre för män, exempelvis att pojkar generellt klarar skolan sämre och mer sällan studerar vidare. Att män i större utsträckning riskerar att utsättas för våld, eller att kvinnor generellt tas på större allvar vad gäller barnfrågor. Men det är sällan man ser män driva dessa frågor. Och ärligt talat ingen kan driva alla dessa frågor och självklart är det mer intressant för en kvinna att lägga sin energi på något hon själv upplever som orättvist. Män bör ju vara mer intresserade av att driva dessa frågor än vad de visar. 

Istället sitter man och säger att det är orättvist och det handlar bara om kvinnor och kvinnoperspektivet. Ja såklart det är generellt och historiskt kvinnor som drivit dessa frågor och man utgår ju alltid från sig själv, eller hur? Det är knappast så att det varit lätt för kvinnor att driva dessa frågor någonsin, de har alltid blivit ifrågasatta och förlöjligande innan frågan blivit normaliserad genom att man diskuterat och tagit upp problemet igen och igen och delat sina upplevelser av det. Men inga frågor går ju att driva särskillt långt om man inte har några argument för det och det gäller ju alla. 

Metoo är ju ett ganska bra exempel på en protest mot något som varit väldigt normaliserat. Finns ju gott om män som förlöjligar och förkastar metoo och vägrar förstå vad det handlar om. Medans de flesta kvinnor enligt min erfarenhet istället känner igen sig i det som metoo handlar om. Det handlar inte om att idiotförklara män som grupp, utan i första hand om att stärka kvinnor i att de är inte ensamma i sin upplevelse och att våga säga ifrån när något sådant händer för att det är inte okej.
    Till viss del har du rätt att man kan prata om kön men det som jag främst vänder mig emot är att utgångspunkten är alltid att kvinnor är diskriminerade eller missgynnade, i verkligheten så är det faktiskt inte så. Återigen, i ett demokratiskt samhälle måste man försöka se till alla, att bara ha kvinnor som utgångspunkt gör att man missar en massa andra grupper.

Sant, det är inte lätt att driva, det har män och alla andra grupper i alla tider också fått erfara. Så är det bara men idag har vi möjlighet att tänka annorlunda än förr. Att glorifera kvinnor och nedvärdera män är knappast en gynnsam diskussion, för ja man glorifierar kvinnligt dominans eller deltagande men förbannar det omvända när det gäller män. 

Som S-kvinnorna uttryckte det när det skulle väljas ny statsminister efter Löven. Könet på statsministern har ingen betydelse men vi kräver en kvinna.
  • Postman
    TrolletsMor skrev 2024-02-11 15:58:10 följande:
    Men jag har fortfarande inte fått ett enda konkret exempel på förlag och kritik som man vägrar att ens diskutera? 
    Tyvärr har jag ingen dokumentation på allt det jag har varit med om i min vardag.
  • Postman

Här är några länkar hur jämställdhetsarbetet ger en fadd smak i munnen.

Jokkmokks kommun är en dominans av kvinnor, fantastiskt bra enligt reportaget men inte ett ord om att det vore bra med att få in män.
    vision.se/chefenifokus/arkiv/2017/nr-2/kvinnorna-dominerar-i-norr/

Denna chef tycker inte att det är ett problem med fler kvinnor än män
    sverigesradio.se/artikel/kvinnor-i-klar-majoritet-bland-hogre-chefer-i-kommunerna-inte-ett-problem

Denna artikel fokuserar på manlig dominans och man ifrågasätter varför det inte finns fler kvinnor.
    norrahalland.se/nyheter/manlig-dominans-i-m/17043

Ett typiskt synsätt i Sverige idag skulle jag vilja påstå, man glorifierar kvinnliga insatser och nedvärderar manliga insatser.

Svar på tråden Jämställdhetsarbete skrämmer bort män?