• Drpeking

Är det bara jag som hatar svenska arbetsmarknaden?

Är det bara jag som hatar svenska arbetsmarknaden? Det räcker inte bara med att skicka in ett cv. Arbetsgivaren vill ha pb, varför man passar till jobbet, göra massa olika tester och en massa annan skit. Samtidigt som arbetsgivaren aldrig skriver lön och utan skriver en massa irrelevant skit i annonsen. Som typ "vi är ett familjekärt företag som söker en person som är positiv och har ett leende på läpparna." vad tycker ni?

• Svar på tråden Är det bara jag som hatar svenska arbetsmarknaden?
  • Anonym (hmm)
    Anonym skrev 2024-02-10 00:07:07 följande:

Att anställa folk är livsfarligt. Jag har själv gått på minor.
    I bästa fall träffar man personen under totalt två timmar, fördelat på två tillfällen. Under ovanligt lyckade förutsättningar har man en lunch ihop. Högst två av de framtida kollegorna är med och träffar den sökande.

Därefter ska en liten avdelning bestående av folk som måste kunna fungera ihop för att inte hela stället ska haverera dras med vederbörande i 10-tals år.

Men du tycker att det är lite jobbigt och att man bara skulle bjuda in på lite öppen gratisrekrytering? "Vill du ha ett ingenjörsjobb? Sök inte - Bara kom in och sätt dig!"

En INGEN GÖR som inte ens kan citera??? 
  • Anonym
    Anonym (hmm) skrev 2024-02-10 00:12:12 följande:
    En INGEN GÖR som inte ens kan citera??? 
    Tror inte att där ska vara en särskrivning. Vi brukar säga "ingetgör" om oss själva.

Vad skulle jag citera?
  • Anonym (Jag gillar den)
    Anonym skrev 2024-02-10 00:07:07 följande:

Att anställa folk är livsfarligt. Jag har själv gått på minor.
    I bästa fall träffar man personen under totalt två timmar, fördelat på två tillfällen. Under ovanligt lyckade förutsättningar har man en lunch ihop. Högst två av de framtida kollegorna är med och träffar den sökande.

Därefter ska en liten avdelning bestående av folk som måste kunna fungera ihop för att inte hela stället ska haverera dras med vederbörande i 10-tals år.

Men du tycker att det är lite jobbigt och att man bara skulle bjuda in på lite öppen gratisrekrytering? "Vill du ha ett ingenjörsjobb? Sök inte - Bara kom in och sätt dig!"

Är anställd ej arbetsgivare men om jag hade vart i din sits hade jag nog tänkt likadant. Kanske om jag hade haft ett bra team och allt flyter på/fungerar låta det vara så istället för att bli girig och försöka expandera.
  • enfunderandeman

Förvänta dig inget annat än massa PK svar. Svenskar är fega, konflikträdda och tycker att ALLT är bra. Även om så inte är fallet. Ingen sa ett skit, när pensionerna skulle försämras. Lönerna släpar efter, men allt blir i princip dyrare. Titta i andra länder så som Tyskland och Frankrike. Där de strejkar och protesterar.

Vi är ett hjärntvättat folk , som är levande begravda. "Det sovande folket" .

Svenska arbetsmarknaden har blivit mycket sämre. De enda som tycker det är bra, är folk som har höga positioner i princip. Tester är inte alltid bra. Eftersom de oftast letar efter en specifik sorts person. Så då faller ju hela snacket om att de ska vara mångfald, och hur bra det är med olik tänkande och kompetenser på en arbetsplats. Om alla ska vara precis likadana. Vilket också visas sig vara dåligt för en arbetsplats.

Dessutom har vi en väldigt sjuk ålders och utseendesfixering I detta land. Enligt undersökningen bedöms du som gammal, redan vid 40 på svensk arbetsmarknad.
    Och där man helst vill ha de yngsta personalen, med den absolut längsta erfarenheten. Hur det nu går ihop. Man vill helst inte betala för kompetens. Håll löner nere, med yngre personal.

Alternativt folk som inte har haft det svårt, glidit in på kontakter och rövslickare. De kommer säga att den är underbar.

Allt är ett jävla hyckleri, och spel för galleriorna. Vanligaste anställningsformerna är genom nepotism och kontakter. Utan det, är du I princip körd. Är du kvinna? Då kan du räkna med att de kommer anställa den snyggare, även yngre. Ser massa jobb dagligen. Där man ser att de verkligen valt tjejerna pga av sitt utseende. Då heter det så käckt "Men det säljer" sexistiskt, är det. Om man ska vara rakt på sak.  Jag går inte till en butik för att glo på tjejer. Jag ska köpa en produkt. Jag struntar i, om det är Märta 55 som står där.  Märta kanske verkligen kan sin sak dessutom.

• Spucks
    Anonym (Jag gillar den) skrev 2024-02-09 23:28:36 följande:
    Då tror jag att jag ändå har tillräckligt med kunskap och intresse för att klara av att fortsätta jobba i butik som säljer den typen av produkter. Jag har svårt att tänka mig att jag slutar vara söt på länge då jag ser mycket yngre ut än jag är och räknar kallt med att vara söt ända tills klimakteriet. 
    Varför ska din kunskap relevant i framtiden, när den inte är relevant nu? De anställde dig ju tydligen pga ditt utseende, så i ditt jobb är det nog viktigare än kompetens. Så när du inte är söt längre (och det kan gå snabbt, även om du inte tror det) byts du ut mot en ny söt (och ung!) person.
  • Anonym (Haha!!)
    Anonym (Öl nr 2) skrev 2024-02-09 21:38:57 följande:

Jag gillar den, man ska bara kunna rätt saker.

Rekryterare kissar på sig av upphetsning bara jag svarar på deras mail och jag hade lätt kunnat få mer i lön om jag pallade pendla lite längre än 5 minuter med bil. Men varför skulle jag? Det här är perfekta kombon av 55 k lön, möjlighet att löka runt på jobbet, skitroliga kollegor och minimal transportsträcka.

Skål! Skål

"Rekryterare kissar på sig av upphetsning bara jag svarar på deras mail".

Haha, ja säkert. Flört
  • Anonym (Haha!!)
    enfunderandeman skrev 2024-02-10 01:15:40 följande:

Förvänta dig inget annat än massa PK svar. Svenskar är fega, konflikträdda och tycker att ALLT är bra. Även om så inte är fallet. Ingen sa ett skit, när pensionerna skulle försämras. Lönerna släpar efter, men allt blir i princip dyrare. Titta i andra länder så som Tyskland och Frankrike. Där de strejkar och protesterar.

Vi är ett hjärntvättat folk , som är levande begravda. "Det sovande folket" .

Svenska arbetsmarknaden har blivit mycket sämre. De enda som tycker det är bra, är folk som har höga positioner i princip. Tester är inte alltid bra. Eftersom de oftast letar efter en specifik sorts person. Så då faller ju hela snacket om att de ska vara mångfald, och hur bra det är med olik tänkande och kompetenser på en arbetsplats. Om alla ska vara precis likadana. Vilket också visas sig vara dåligt för en arbetsplats.

Dessutom har vi en väldigt sjuk ålders och utseendesfixering I detta land. Enligt undersökningen bedöms du som gammal, redan vid 40 på svensk arbetsmarknad.
    Och där man helst vill ha de yngsta personalen, med den absolut längsta erfarenheten. Hur det nu går ihop. Man vill helst inte betala för kompetens. Håll löner nere, med yngre personal.

Alternativt folk som inte har haft det svårt, glidit in på kontakter och rövslickare. De kommer säga att den är underbar.

Allt är ett jävla hyckleri, och spel för galleriorna. Vanligaste anställningsformerna är genom nepotism och kontakter. Utan det, är du I princip körd. Är du kvinna? Då kan du räkna med att de kommer anställa den snyggare, även yngre. Ser massa jobb dagligen. Där man ser att de verkligen valt tjejerna pga av sitt utseende. Då heter det så käckt "Men det säljer" sexistiskt, är det. Om man ska vara rakt på sak.  Jag går inte till en butik för att glo på tjejer. Jag ska köpa en produkt. Jag struntar i, om det är Märta 55 som står där.  Märta kanske verkligen kan sin sak dessutom.

Så sanna ord.
  • Anonym (Jag gillar den)
    Spucks skrev 2024-02-10 07:38:31 följande:
    Varför ska din kunskap relevant i framtiden, när den inte är relevant nu? De anställde dig ju tydligen pga ditt utseende, så i ditt jobb är det nog viktigare än kompetens. Så när du inte är söt längre (och det kan gå snabbt, även om du inte tror det) byts du ut mot en ny söt (och ung!) person.
    Jag säljer brädspel, brädspelsfigurer, byggsatsmodeller, science-fiction böcker, olika sorters spelkort, rollspelsmanualer, samlarfigurer och serietidningar. Så jag tror jag kan klara av att göra det även om jag nu skulle sluta vara söt. 
  • Anonym (Steff)

Jag håller med om att det är lökigt att inte ange vilken lönenivå som är aktuellt samt arbetstider och annan information som är viktig. Jag sökte ett jobb där man förväntades arbeta på en annan ort en tredjedel av tiden och restiden på över en timme inte var inräknad i arbetstiden eller betald. Den informationen hade varit värdefull att få innan jag lagt ner tid på ansökan.

Många jobb vill man inte lägga ner tiden att söka om de är ärliga med detaljerna. De tror att de vinner på det men de slösar ju bara med sin och andras tid. 

• namerrilk

Mycke gnäll här.

Sök inte utannonserade jobb, det är alltid huggsexa om dem och ett rent helvete att sålla mellan alla mer eller mindre begåvade själar, utan kontakta företag och gör reklam för dig själv innan de äns vet att de ska anställa.

Viktigast av allt: Skaffa arbetslivserfarenhet. Om du inte ska ha akademiskt arbete så är betyg skit samma. Referenser och attityd är a och o. Har du inte arbetslivserfarenhet så skaffa. Börja på botten med dunken eller liknande. Var positiv, gör det du ska och ge fan i att gnälla även om det känns skit. När du sedan har ett jobb som du sköter så kan man börja arbeta sig mot sina mål.

Men sluta gnäll, inget kommer gratis, och räkna med låg ingångslön. Är du inte kompetent att göra det jobb du söker så tar det tid innan du lönar dig.

Svar på tråden Är det bara jag som hatar svenska arbetsmarknaden?