Inlägg från: Anonym (Zelma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Zelma)

Jag har tagit det nya bantningsmedlet i ett år och nu nått min målvikt. Ask me anything!

Hur mycket vägde du från början och hur mycket har du gått ner?

• Anonym (Zelma)
    Anonym (Bumbi) skrev 2024-02-06 16:45:40 följande:

Gick ned på egen hand från 95-87. (Vilket jag gjort många ggr... och gått upp allt igen. Ja ni som vet ni vet). Sen 87 till 68/70 med läkemedel. 

bravo! Måste kännas skönt! 
    Hur gick du ner de första kilona? 
  • Anonym (Zelma)
    Anonym (D) skrev 2024-02-06 16:54:40 följande:

Gå ner är inga problem. Återkom när du lyckata hålla vikten i flera år. 

För många är det ett problem att gå ner i vikt, men som du säger är det tuffare att behålla den. 

Förhoppningsvis kan man äta denna medicin livet ut, ungefär som blodtrycksmedicin eller liknande. 
  • Anonym (Zelma)

Följer du någon särskild diet/kosthållning nu? Eller äter du allt du känner för? 

• Anonym (Zelma)
    Anonym (B) skrev 2024-02-08 14:48:43 följande:

Sen har ju din insulinkänslighet ökat i samma med viktnedgången. 

känner många typ2 som tro att dom MÅSTE käka medicinen (ozempic) fastän dom gått ner 20 kr och redan fått bra värden, men jag gissar att dom inte törs vara utan den för då kommer hungern och vem vill vara hungrig när man kan göra det enkelt för sig? 

Men de äter ju inte ozempic främst för att gå ner i vikt, utan för att reglera sin diabetessjukdom. Det är ju det man har debatterat här på X antal sidor. 

Det är inte att göra det enkelt för sig, det handlar om att deras blodsocker inte får stiga till höga nivåer eftersom det är skadligt och till och med dödligt. 
  • Anonym (Zelma)
    Anonym (B) skrev 2024-02-08 16:08:49 följande:

många med typ2 har det pga sin livsstil, jag skrev "alla med förbättrade värden" och notera ordet "många" 
    det finns ett fåtal som får det ändå trots att dom är smala och håller en sund livsstil. Sen finns det personer med komplikationer/hjärt kärlsjukdom etc som kan behöva den med. 

när man rör på sig och äter bättre ökar minskar insulinresistensen och i dom flesta fall kan medicinen plockas bort helt till slut. varför anser du att dessa ska fortsätta med medicin som inte behövs? Som har kontroll på blodsockret.

helt "plötsligt" behöver ALLA typ2 diabetiker fortsätta med sin medicin efter ett ha börjat med ozempic. 

De allra flesta med diabetes typ 2 tar medicin.  Alla tar dock inte ozempic, de flesta tar ju metformin. 
  • Anonym (Zelma)
    Anonym (MmM) skrev 2024-02-08 16:49:08 följande:

Jag tycker man ser på ansiktet på folk som använder Ozempic, de får liksom urgröpta kinder och konstiga ögon. Ser inte bra ut alls. Tror det är bättre att ändra livsstil vilket innebär bättre kost och motion. Man behöver inte bli en gymråtta, det räcker bra med en liten promenad här och där. Så länge man rör på sig. Och inse att raffinerat socker är ett gift. 

Sen är det uppåt väggarna när en medicin som denna blir poppis för sk off label. Blir så att många inte kommer kunna ha råd att använda den längre för dess originella bruk i länder där det inte existerar fri sjukvård.

Hur skulle du kunna se det? Visa gärna ett exempel?

Jag googlade Oprah och hon ser helt normal ut. 
  • Anonym (Zelma)
    Anonym (kvinna50+) skrev 2024-02-24 17:55:39 följande:
    Ja, Jag är inte överviktig snarare åt andra hållet men med insulin lär jag gå upp några kilo, Det är nämligen en biverkan av insulinet.
    Jag känner till många som är i min situation och ingen av dessa tar Ozempic eller Victoza för att gå ner i vikt. De tar det för att slippa insulinet, Några tar det så att de kan minska ner på Insulinet eftersom det sliter på kroppen.

Det var faktiskt för oss man utvecklade detta läkemedel, inte som bantningsmedel.
    Det finns bokstavligen hundratals mediciner som har utvecklats för ett syfte och används för ett annat. Väldigt bra, tycker jag, när man upptäcker att en redan existerande medicin har så bra effekt på någon annan sjukdom! 
Svar på tråden Jag har tagit det nya bantningsmedlet i ett år och nu nått min målvikt. Ask me anything!