Jag har tagit det nya bantningsmedlet i ett år och nu nått min målvikt. Ask me anything!
Hur mycket vägde du från början och hur mycket har du gått ner?
Hur mycket vägde du från början och hur mycket har du gått ner?
Gick ned på egen hand från 95-87. (Vilket jag gjort många ggr... och gått upp allt igen. Ja ni som vet ni vet). Sen 87 till 68/70 med läkemedel.
Gå ner är inga problem. Återkom när du lyckata hålla vikten i flera år.
Följer du någon särskild diet/kosthållning nu? Eller äter du allt du känner för?
Sen har ju din insulinkänslighet ökat i samma med viktnedgången.
känner många typ2 som tro att dom MÅSTE käka medicinen (ozempic) fastän dom gått ner 20 kr och redan fått bra värden, men jag gissar att dom inte törs vara utan den för då kommer hungern och vem vill vara hungrig när man kan göra det enkelt för sig?
många med typ2 har det pga sin livsstil, jag skrev "alla med förbättrade värden" och notera ordet "många"
det finns ett fåtal som får det ändå trots att dom är smala och håller en sund livsstil. Sen finns det personer med komplikationer/hjärt kärlsjukdom etc som kan behöva den med.
när man rör på sig och äter bättre ökar minskar insulinresistensen och i dom flesta fall kan medicinen plockas bort helt till slut. varför anser du att dessa ska fortsätta med medicin som inte behövs? Som har kontroll på blodsockret.
helt "plötsligt" behöver ALLA typ2 diabetiker fortsätta med sin medicin efter ett ha börjat med ozempic.
Jag tycker man ser på ansiktet på folk som använder Ozempic, de får liksom urgröpta kinder och konstiga ögon. Ser inte bra ut alls. Tror det är bättre att ändra livsstil vilket innebär bättre kost och motion. Man behöver inte bli en gymråtta, det räcker bra med en liten promenad här och där. Så länge man rör på sig. Och inse att raffinerat socker är ett gift.
Sen är det uppåt väggarna när en medicin som denna blir poppis för sk off label. Blir så att många inte kommer kunna ha råd att använda den längre för dess originella bruk i länder där det inte existerar fri sjukvård.