Inlägg från: Anonym (Oroad..) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Oroad..)

Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?

Anonym (U) skrev 2024-02-03 12:54:42 följande:
    Precis så. En tandläkarräkning kan slå undan flera års buffert för den som är på marginalen. Att det ska vara så svårt att fatta? 
    TS kallar sig ?orolig? men det är inte oro av omtanke, det handlar om att peka finger och ha åsikter.
    Det (o)lustiga i såna här trådar när folk förfasar sig över andras dåliga ekonomiska sinne är också att de själva lägger ner mängder med tid att beskriva sin egen förträfflighet. 
    Gör ett visst undantag för tandläkarräkningar, som kan bli riktigt dyra, MEN, en bra investering är att sköta sina tänder och att minska ned på godis, bakverk och socker.

Jag kan förstå om folk som gärna tuggar godis medan de ser på Netflix/TV får sämre tänder. Jag och min sambo äter sällan vare sig godis, produkter med hög sockerhalt eller kakor till kaffet. Vi vill hellre njuta av riktig mat som är bra för kroppen.

• Anonym (Oroad..)
    Anonym (Världsfrånvänd) skrev 2024-02-03 13:04:50 följande:
    Ett par hundra haha dör kostar 720kr bara för en toppning
    Jag och min sambo klipper ofta varandra, då vi bägge är bra på det.

• Anonym (Oroad..)
    EnAnonumius skrev 2024-02-03 13:08:48 följande:
    Snacka om att bekräfta "(MO)"s inlägg #28..

Hela ditt svar stinker av: "damn if u do, damn if u don't"

Och vad finns det på YT som kan ersätta exempelvis Netflix?..

Har du ens varit på YT och kollat upp vad som finns där, som gör att du kan lägga ett förslag att man kan kolla på YT i stället för Netflix?
    Man behöver inte göra sig beroende av passiv underhållning, man kan göra något kreativt istället. Folk borde minska ner sin skärmtid överhuvudtaget, eftersom det inte är bra för vare sig ögonen eller hjärnan.

Finns mycket underhållande på youtube, förutom musik, tycker jag och min sambo iallafall.
  • Anonym (Oroad..)
    Anonym (Anc) skrev 2024-02-03 13:02:20 följande:

Det är egentligen ganska enkelt. Vi är bra på olika saker. Alla kan inte sköta ekonomi. Du kanske är sämre på något som inte ger samma konsekvenser?

Sen vänder jag mig emot att alla kan utbilda sig för att få bättre lön. Alla kan inte det. En del är helt enkelt inte gjorda för annat än enklare jobb. Och det ska vi vara tacksamma för.

Ja, vi behöver ju låginkomsttagarnas arbeten med, annars skulle samhället inte fungera, men dessa får ju då lära sig att rätta munnen efter matsäcken. Vill de ha mer pengar får de väl spela på Tipset eller Lotto och hoppas på det bästa, eller satsa på att starta eget och producera sådant som folk vill ha.

• Anonym (Oroad..)
    EnAnonumius skrev 2024-02-03 13:13:31 följande:
    Startade du denna tråden för att visa hur duktig och präktig du är själv, och även på hur duktig du är på att spotta ur fördomar om andra människor, som råkar ha låglöneyrken, du inte känner, för att förstärka din egna präktighet?

Varför väljer du att utgå från att folk som har det kast ställt. väljer att leva med osunda matvanor, och konsumerar massa godis när de tittar på film?
    Därför att min och andras erfarenhet visar att det ofta är så tyvärr. Det har väl ändå ett program som Lyxfällan visat med råge.

Sen ligger det i tiden att folk har blivit mer och mer nöjes- och njutningslystna och att många inte står ut med att ha tråkigt, utan måste trösta sig med olika saker hela tiden och göra sådant som är roligt. Men som Alfons Åbergs mamma sa "Om allt jämt är roligt så blir det roliga till sist inte heller roligt".

Jag tror att många faktiskt måste lära sig att kunna ha tråkigt och att det inte jämt kan vara "gött att leva". Då blir de roliga och underhållande stunderna mer "exklusiva".

• Anonym (Oroad..)
    Anonym (Världsfrånvänd) skrev 2024-02-03 13:18:13 följande:
    Du är så osmart att du inte begriper det finns dom som har sämre tänder, äter mediciner som gör att det är lättre att få hål och som inte äter massa socker. Sluta trolla så här dum kan man inte vara! 😂 Blir fan mörkrädd av nötter som du här.
    De som får sämre tänder av mediciner brukar inte sällan överkonsumera dem. Man ska aldrig ta mer än rekommenderad dos på förpackningen, det kan man vinna en del på!

• Anonym (Oroad..)
    Anonym (F) skrev 2024-02-03 13:15:54 följande:
    Känns det bra att sparka på de som ligger? Har du så dålig självkänsla?
    Jag har läst och sett att vi som är lite mer välbärgade inte direkt behöver skämmas för oss på detta forum, så trodde faktiskt jag skulle få mer medhåll, men nu tycks det vara de lågavlönade och sjukskrivna som svarar. Lite Yin och Yang över det hela.

• Anonym (Oroad..)
    Anonym (Triumf) skrev 2024-02-03 13:20:11 följande:

ALLA vet väl att hyran går upp varje år 

Men varför hyr man nåt som inte ekonomi tillåter.
    Få tänka långsiktigt, vad kan hyra ligga på om 5år?
    Fan många är korkade och tänker knappt ett halvår fram
    Förstår mig inte på folk som klagar på att hyran höjdes 

Vi har bott i hus i 12år noll ränta mm ja livet lekte 
    Men jag mins 90 talet när farsan morsan knappt fick ihop vissa perioder 

Jag amorterade stenhårt hög avbetalning 
    Jag klarar denna period jätte bra nu, vi sökte bara amorteringen till de banken.

pratade nyss med banken för nytt lån, bygga ut samt pol. Inga problem från deras sida fick hem värdering i torsdags 4,8 och lån på 1,3

Just precis! Många väljer dessutom en bostad som de inte har råd med, bara för att "man måste ju ha lite utrymme" eller att man vill ha en fin bostad. Ja, vill man det så får man ofta faktiskt jobba för det. Är man lågavlönad kan man faktiskt bo i en billigare hyreslägenhet. Men många anser sig "för fina" för att bo så "simpelt": Jag och min sambo bodde i varsina hyresbostäder som yngre, dvs vi förstod redan då att man måste rätta sig efter sin ekonomi.

• Anonym (Oroad..)
    Anonym (F) skrev 2024-02-03 13:24:15 följande:
    Vi har det väldigt bra ställt, men är väluppfostrade nog att inte se ner på andra.
    Jag ser inte ner på människorna utan på hur de beter sig, en viss skillnad. Som vuxen ska man ha ett ansvarsfullt beteende.

• Anonym (Oroad..)
    Anonym (Mo) skrev 2024-02-03 13:27:04 följande:

Triumf du skämtar va?

Ja hyran går upp varje år.
    Men det brukar ligga i linje med löneökningen. Varje år ökar lönen och kostnaderna ungefär parallellt, kanske att lönen ökar lite mer.

Men under inflationen så har de INTE ökat parallellt.
    Ta också den stora bostadsbristen, ingen kan längre välja och vraka var man vill bo. En flytt kostar pengar.

Man kanske bor på ett ställe där man hade råd, tills covid slog till och sedan inflationen.

Många lågavlönade kunde inte jobba hemifrån under covid och vid minsta förkylning var man tvungen att stanna hemma, med karensavdrag. FKs ersättning översteg inte det man förlorade!

Sedan kom inflationen, många kommuner måste spara, lönerna höjdes litegrann men allt annat höjdes desto mer!

Förstår inte hur ni inte kan fatta detta?

Jag tror att covid-pandemin och sen inflationen lyckligtvis har fått många att vakna upp och börjat förstå att man måste prioritera i sin ekonomi. Jag är också ganska säker på att många som innan pandemin trodde att de satt trygga i sadeln och hade hyfsat bra ekonomi såg sig som lite "oantastliga" i tron om att de alltid skulle ha det lika bra. Men tider förändras och det är bra om man har med det i beräkningen. Saker kan inträffa som vi inte hade räknat med. Just därför är det bra att lära sig tänka ekonomiskt redan från början, så man inte plötsligt sitter i sjön sen när något bryter ut / inträffar.

Men så långt tänker många inte.

Svar på tråden Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?