• Anonym

Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?

Anonym (Oroad..) skrev 2024-02-03 12:12:39 följande:
    Jag reagerar endast på folk som saknar ekonomisk "vett och etikett". Har man inte ens haft råd att lägga undan några hundra under en lång tid för att vara förberedd på att oväntade utgifter kan komma, så kanske man åtminstone borde besöka en budgetrådgivare i sin kommun. Jag brukar ofta observera hur folk handlar i mat- och klädbutiker och ser folk som handlar dyrt när det finns alternativ som är billigare, en del av dem kanske har råd med det, som vi, men säkert handlar många dyrt fast deras ekonomi inte tillåter, bara för att "man måste ju få unna sig".

Jag har varit med om en hel del som har ruckat på vår tillvaro och vår ekonomi, så du vinner inget på att försöka "läxa upp" mig.
    Du låter minst sagt obehaglig.
    Har läst och reagerat på alla dina inlägg men kan ju inte sitta här och kommentera allt, så jag väljer detta som är ett av dem som stör mig mest.

Varför bryr du dig ens? Och vad gör du inne i den där gruppen? Förfasar dig med en liten njutning som pirrar så där  lite mysigt?

Har du inte fått svar här i tråden att alla faktiskt inte har utrymme att spara något?
    Du med din fina utbildning och allt? Hur kan du inte förstå, det begriper väl till och med ett barn!

Varför går du runt och kolla på vad andra människor köper? Varför angår det dig såpass att du sitter här på sajten och ojar dig?

Du behöver läxas upp, problemet är bara att du inte förstår det.
    Tvivlar på sanningshalten i din ts.

Och till sist, jag är ingen fattiglapp så det behöver du inte dra igång en vals om. Jag spar och har råd med mitt stora nöje, att resa. Åker söderut i mars för ett par veckors sol och bad. Men det betyder inte att jag ser ner på folk som inte har den möjligheten.
    Jag har en vän som lever på sjukersättning och vet hur knapert hon har det. Inte fan läxar jag upp henne för det!
  • Anonym
    Anonym (U) skrev 2024-02-03 12:30:42 följande:

Sen tycker jag att man ska gå i någons skor några veckor innan man vräker ur sig åsikter om hur andra borde bete sig. 

Håller med.
    Fattar inte vad ts har med andras ekonomi att göra.
    Bara jag, jag och jag i kommentar efter kommentar.
  • Anonym
    EnAnonumius skrev 2024-02-03 13:13:31 följande:
    Startade du denna tråden för att visa hur duktig och präktig du är själv, och även på hur duktig du är på att spotta ur fördomar om andra människor, som råkar ha låglöneyrken, du inte känner, för att förstärka din egna präktighet?

Varför väljer du att utgå från att folk som har det kast ställt. väljer att leva med osunda matvanor, och konsumerar massa godis när de tittar på film?
    Jag är övertygad om att ts bara fantiserar,  drömmer om det liv hon inte fick. 
  • Anonym
    Anonym (Oroad..) skrev 2024-02-03 14:08:33 följande:
    Jag har gått i lågavlönades mockasiner också och kan därför uttala mig. Hade jag varit född i en rik familj hade det varit annorlunda. Men jag kan relatera till en arbetsplats jag var på innan jag vidareutbildade mig. Där var gott om folk som levde "ur hand i mun" och som pratade om allt de skulle köpa och skaffa sig, fast deras låga löner skulle kräva att de sparade ihop till det under en längre tid. Vissa kunde inte vänta utan tog stora lån som de sedan inte kunde betala tillbaka och därför hamnade de hos kronofogden.
    Haha, och HUR vet du det? 
    Det här börjar bli underhållande trots det tragiska tonfallet.
  • Anonym
    Anonym (Mia) skrev 2024-02-03 14:15:22 följande:
    Det är inte fullt så enkelt som du ser det. Alla kan inte plugga eller vara såpass bra entreprenörer att dom kan ta sig fram utan utbildning. Sen har jag själv svårt att förstå varför man väljer ett yrke med låg lön eftersom förutsättningar kan ändras. Man kan bli ensamstående förälder från en dag till en annan t ex.

Även om man har en lön mellan 50'-60' så har det blivit svårt nu för vissa grupper, som ensamstående med flera barn. Trots om man som jag tjänat ihop en bra summa pengar så har/(hade?) bostäder i storstadsområden ett högt pris, då behöver man låna mkt och blir räntekänslig. För många har sparkapitalet ätits upp vid det här laget. Med barn går det inte heller att bo hur litet som helst.

Om man tänker sig relativa låginkomsttagare som lägger pengar på grejer dom egentligen inte har råd med, ja det är inte det klokaste. Just dom vet jag inte hur dom resonerar. 

Eller medelklassfolk som drar på sig stora lån dom klarar i goda tider men inte så bra i sämre för att ha en hög standard, det är inte heller så jäkla smart. Där tycker jag att riksbanken kunde ha agerat bättre med inte fullt så låga räntor+höga priser på bostäder. Då får man den räntekänsligheten just vi i sverige har som inte finns på samma sätt i resten av Europa.
    Herregud, har man kass ekonomi med en lön på 50-60k så är man nog betydligt slarvigare än fattigpensionären som köper varor som har passerat bäst-före-datum.
  • Anonym
    d
    Anonym (Världsfrånvänd) skrev 2024-02-03 14:34:38 följande:
    ,Korkad var ordet. 😂 Vad vet du vad folk gör eller inte gör?!
    Det kallas provokation. Flört
  • Anonym
    Anonym (Yta yta yta) skrev 2024-02-03 14:37:44 följande:
    Absolut finns det en andel personer som inte har ett val förutom att vända på varenda krona, även om de aldrig unnar sig något förutom mat och mediciner. Men det är inte dessa TS stör sig på, tror jag.

Vilka det är som fyller sin vagn med chips, läsk och godis är uppenbart om man befinner sig i en större matbutik. Ett bolag jag vet storsatsar på chips och friterade potatisprodukter nu, de ska bygga en helt ny fabrik. Just för att folk tröstäter skräpmat som aldrig förr.
    Så du kan se på folk vilken ekonomi de har?
    Hur då?
  • Anonym
    Anonym (Oroad..) skrev 2024-02-03 15:45:55 följande:
    Jag säger inte att alla lever så, men att många gör det, även om vissa inte vill erkänna det. Och märk inte mina ord, jag är nog desto mer utbildad än du så jag vet vad jag pratar om.
    "Desto mer utbildad än du"?
    Knappast, så illa som du skriver.
  • Anonym
    Anonym (Polka) skrev 2024-02-03 17:33:39 följande:
    Pinsamt. Du rättar något som inte är fel. Sätt ?är? bakom du och sätt det bakom dig så ser du skillnaden. 
    Pinsamt.
    Ta bort "desto" så blir det rätt.
  • Anonym
    Anonym (Mia) skrev 2024-02-03 18:03:06 följande:
    Nej, bostaden drar mer än halva lönen nu. Tonåringar kostar en del pengar med.
    Ursäkter.
Svar på tråden Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?