Fick en chock av sidan "Låneakuten" på Facebook. Varför lever folk över sina tillgångar?
Anonym (Oroad..) skrev 2024-02-03 12:12:39 följande:
Jag reagerar endast på folk som saknar ekonomisk "vett och etikett". Har man inte ens haft råd att lägga undan några hundra under en lång tid för att vara förberedd på att oväntade utgifter kan komma, så kanske man åtminstone borde besöka en budgetrådgivare i sin kommun. Jag brukar ofta observera hur folk handlar i mat- och klädbutiker och ser folk som handlar dyrt när det finns alternativ som är billigare, en del av dem kanske har råd med det, som vi, men säkert handlar många dyrt fast deras ekonomi inte tillåter, bara för att "man måste ju få unna sig".Jag har varit med om en hel del som har ruckat på vår tillvaro och vår ekonomi, så du vinner inget på att försöka "läxa upp" mig.
Har läst och reagerat på alla dina inlägg men kan ju inte sitta här och kommentera allt, så jag väljer detta som är ett av dem som stör mig mest.
Varför bryr du dig ens? Och vad gör du inne i den där gruppen? Förfasar dig med en liten njutning som pirrar så där lite mysigt?
Har du inte fått svar här i tråden att alla faktiskt inte har utrymme att spara något?
Du med din fina utbildning och allt? Hur kan du inte förstå, det begriper väl till och med ett barn!
Varför går du runt och kolla på vad andra människor köper? Varför angår det dig såpass att du sitter här på sajten och ojar dig?
Du behöver läxas upp, problemet är bara att du inte förstår det.
Tvivlar på sanningshalten i din ts.
Och till sist, jag är ingen fattiglapp så det behöver du inte dra igång en vals om. Jag spar och har råd med mitt stora nöje, att resa. Åker söderut i mars för ett par veckors sol och bad. Men det betyder inte att jag ser ner på folk som inte har den möjligheten.
Jag har en vän som lever på sjukersättning och vet hur knapert hon har det. Inte fan läxar jag upp henne för det!