Inlägg från: Sonja35 |Visa alla inlägg
  • Sonja35

Är Amma ett framtida yrke?

Hejsan, jag undrar egentligen vad ni tycker om yrket Amma. Det är ju ett yrke som inte existerar idag, men det kanske borde?

Det finns ju mjölkersättning, men bröstmjölk är ju oftast de bästa alternativet för min bebisen. Då tänkte jag att det hade varit bra med att kunna köpa bröstmjölk från någon eller till o med låtit någon amma ens bebis.

Vad tycker ni? Lite filosofiskt, skulle yrket Amma kunna växa fram i modern tid? Finns det behov av Ammor? 

• Svar på tråden Är Amma ett framtida yrke?
  • Sonja35
    Anonym (Detfinns) skrev 2024-02-01 19:05:33 följande:

Det finns redan. 

Va, är de sant? I Sverige eller utomlands? Spännande
    Haha har du nån länk att dela?
  • Sonja35
    Anonym (Ninni) skrev 2024-02-01 19:08:55 följande:

Som sagt finns det. Hittade ngn region där man fick 250 kr/l. 

Ja, okej du tänker på Mjölkbanken. Men mjölkbanken ger inte mjölk till alla. De är främst för sjuka och prematurfödda som får via mjölkbanken. De ja tänker liksom utöver mjölkbanken
  • Sonja35
    Anonym (hahaha) skrev 2024-02-01 19:14:46 följande:
    Kan möjligen gå om målgruppen är vuxenbäbisar. Men då pratar vi om en annan yrkeskategori.
    haha ja, dem kanske behöver ammor mer. De är verkligen en annan målgrupp, dock är de ju samma yrke.

Hm, men hur blir det då? Är det lagligt att vara amma åt en vuxen person. För det är ju inte prostitution, men inte heller amning av ett liten bebis. Amning hamnar i nån slags gråzon. Eller va tror du?
  • Sonja35
    Anonym (Ja) skrev 2024-02-01 22:02:02 följande:
    Hiv är väldigt ovanligt i Sverige? 
    Jo i Sverige tror ja. Men ja risk för smitta av sjukdomar är såklart en säkerhetsrisk. Men om man jobbade som amma så skulle man kunna ha ett hälsointyg som krav?
Svar på tråden Är Amma ett framtida yrke?