• Sonja35

    Är Amma ett framtida yrke?

    Hejsan, jag undrar egentligen vad ni tycker om yrket Amma. Det är ju ett yrke som inte existerar idag, men det kanske borde?

    Det finns ju mjölkersättning, men bröstmjölk är ju oftast de bästa alternativet för min bebisen. Då tänkte jag att det hade varit bra med att kunna köpa bröstmjölk från någon eller till o med låtit någon amma ens bebis.

    Vad tycker ni? Lite filosofiskt, skulle yrket Amma kunna växa fram i modern tid? Finns det behov av Ammor? 

  • Svar på tråden Är Amma ett framtida yrke?
  • Anonym (Sanna)

    Att hjälpa någon frivilligt är en sak. Men jag tror inte det går att leva på att pumpa eller amma andras barn. Mjölken blir för dyr. 

  • Anonym (Ninni)

    Som sagt finns det. Hittade ngn region där man fick 250 kr/l. 

  • Sonja35
    Anonym (Detfinns) skrev 2024-02-01 19:05:33 följande:

    Det finns redan. 


    Va, är de sant? I Sverige eller utomlands? Spännande
    Haha har du nån länk att dela?
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Ninni) skrev 2024-02-01 19:08:55 följande:

    Som sagt finns det. Hittade ngn region där man fick 250 kr/l. 


    Som anställd amma? 
  • Sonja35
    Anonym (Ninni) skrev 2024-02-01 19:08:55 följande:

    Som sagt finns det. Hittade ngn region där man fick 250 kr/l. 


    Ja, okej du tänker på Mjölkbanken. Men mjölkbanken ger inte mjölk till alla. De är främst för sjuka och prematurfödda som får via mjölkbanken. De ja tänker liksom utöver mjölkbanken
  • Anonym (hahaha)
    Anonym (Sanna) skrev 2024-02-01 19:06:20 följande:

    Att hjälpa någon frivilligt är en sak. Men jag tror inte det går att leva på att pumpa eller amma andras barn. Mjölken blir för dyr. 


    Kan möjligen gå om målgruppen är vuxenbäbisar. Men då pratar vi om en annan yrkeskategori.
  • Sonja35
    Anonym (hahaha) skrev 2024-02-01 19:14:46 följande:
    Kan möjligen gå om målgruppen är vuxenbäbisar. Men då pratar vi om en annan yrkeskategori.
    haha ja, dem kanske behöver ammor mer. De är verkligen en annan målgrupp, dock är de ju samma yrke.

    Hm, men hur blir det då? Är det lagligt att vara amma åt en vuxen person. För det är ju inte prostitution, men inte heller amning av ett liten bebis. Amning hamnar i nån slags gråzon. Eller va tror du?
  • Anonym (hahaha)

    Bra fråga. Men det är väl inte olagligt att sälja sexuella tjänster. Bara att köpa. Är det här en sexuell tjänst? Osäker, är det en sexuell tjänst om en kvinna klär av sig naken mot betalning inför en man?

Svar på tråden Är Amma ett framtida yrke?