Inlägg från: Anonym (Känner delvis igen mig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Känner delvis igen mig)

Jag vill ingenting

Känner igen mig, TS.
    Jag både vet och inte vet vad jag vill.
    Livsval känns ibland självklara, men oftast för stora så att jag blir överväldigad och vill ingenting till slut.

Men något som jag har märkt brukar hjälpa mig att ta mig ur känslan av meningslöshet, är att börja aktivera kroppen/hjärnan lite medan jag tänker. 
    Både att städa och att lyssna på uppmuntrande musik, eller motiverande tal på Youtube kan få igång min ork att förändra något, om så bara något litet. 

Många val i livet (situationer osv.) har ju både för- och nackdelar på samma gång, tyvärr.
    Man väljer något, och man väljer bort något annat. Det är svårt.
    Men om du till exempel känner att "stora" förändringar känns för jobbiga, börja med mindre.

Till exempel: Vill du studera men vet inte vad, läs som någon sade en kvällskurs till att börja med, eller studera något online. Gillar du språk kan du studera språk på appar! Då kommer du igång lite.

Det är svårt att hitta sig själv, att veta vem man är och vad man vill. Men jag tror det kan hjälpa att öva på att bli mer närvarande. Till exempel genom att lyssna på guidad meditation.
    Något mer som jag tycker har hjälpt mig att bli mer lugn och se mer "klart" (det har tagit tid, det kom inte på en gång), var att gå skogspromenader och verkligen uppmärksamma hur kroppen känns när man går, lyssna på vinden som viner i träden, känna solen som värmer ansiktet (om det är sol), lyssna på fågelkvitter.

I längden har det hjälpt mig att bli mer närvarande, och då blir det lättare att se vilka val man faktiskt har NU, istället för att tänka för abstrakt.

Tycker också att miljöombyte ger perspektiv. Så att resa bort någon dag/helg, eller jobba i en annan stad mot den du bor i, gör att du ser din vardag från en annan synvinkel, och det i sig ger mer energi.

Skriv ner saker du tror du vill göra, även om du inte är helt säker på att du verkligen vill göra dem. men skriv ner dem ändå! Sedan går du tillbaka och kollar på den listan lite då och då. Känner du att du fortfarande vill göra dem efter några dagar, några veckor eller så.... så blir du mer säker på att det faktiskt är något du vill.
    Bättre att skriva ner allt du kanske vill göra, än att bara ha de tankarna i huvudet.

Det finns videos på Youtube om att hitta sitt syfte, hitta sin passion osv. Kolla om du kan få inspiration från någon av dem! 

Svar på tråden Jag vill ingenting