• Anonym (Lost)

Jag vill ingenting

Ja, vad gör man när livet är så?

Jag är yngre medelålders och har hamnat i en sits där jag vet att mitt liv måste ändras, men jag vet inte hur. Jag är trött på allt i mitt liv, utom min älskade särbo.

Alla frågar "ja men vad VILL du?", och det är det som är problemet. Det finns ingenting som jag vill.

Eller, jag vill givetvis bo på en plats där jag trivs, ha ett jobb som jag mår bra av och tjänar tillräckligt på och möjlighet till en meningsfull fritid. Men jag har verkligen ingen aning om hur det ser ut.

Jag kan tycka att det känns jättehärligt med ett stort hus på landet, samtidigt som jag avskyr tanken på att bli så isolerad och på att behöva lägga så mycket tid och ork på boendet. Jag vill både ha citypulsen och naturen.

Jag funderar mycket på att byta karriär och plugga igen. Det finns mycket som är ytligt intressant, men av alla alternativ finns inget som väger över det andra. Och jag får panik vid tanken på att leva på csn-lån, dessutom utan att känna sig övertygad om att det är det här man vill jobba med sen.

För varje ny möjlighet ser jag massor av hinder. Jag kan inte prioritera vad som känns viktigast bland alla alternativ. Och det  finns inget som får mig att skrika "yes!" inombords. Det finns inget som jag verkligen genuint vill. Bara en stark känsla av att jag är på fel plats men inte har en aning om var jag ska och vem jag är.

Hur börjar man ens då?

• Svar på tråden Jag vill ingenting
  • Anonym (Volvo)

Då börjar man i andra änden och förändrar dom mindre sakerna som i sig kanske ses smått men som kan betyda massor i slutändan.  Framförallt så får man en pepp och push framåt och lär hjärnan att tänka i nya banor. 

Istället för att få panik över CSN och osäkra yrkesval så anmäl dig till nån kvällskurs och bryt tråkig vardag. Läs ett språk, nörda in dig i filmhistoria,  läs upp mattebetyget eller varför inte utmana dig själv med att läsa något på en högre nivå?  

Samma med jobb. Kanske hitta något att engagera dig i på fritiden.  En organisation,  ett politiskt parti,  kyrkan eller annat som du kan vara lite volontär i och se om det kan väcka någon tanke i dig . Kanske anmäla dig på timmar som vikarie inom vården?  

Dags att renovera hemma? Bygg ut. Bygg om. Bygg till. Bygg en friggebod.  Gör något kreativt och väck hjärnan. Köp en sommarstuga?  Köp en båt? Husvagn? Prova på något ett år och gör något annat än det ni brukar göra. 

Sätt upp knäppa mål. Bara för att. Vandra Helgonleden till Norge . Bestig Kebenekajse . Lär dig klättra. Cykla Vätternrundan. Åk Vasaloppet. Gör något kreativt och konstruktivt. Lek och ha kul. 

• Unfortunate Barista

Om du inte kan indentifiera hur du förbättrar ditt liv, kan du istället försöka att identifiera hur du väsentligen försämrar ditt liv. Upprätta en lista och se om motsatsen kan vara det som du faktiskt vill göra.

• Anonym (Hoj)

Finns det inget du brinner för? Jag har tänkt att jag (om jag inte hade familj och småbarn) skulle vilja bli nån slags aktivist, men det har inte varit aktuellt (vill inte hamna i fängelse). Annars skulle jag köra på det. Då skulle mitt liv få en mening (utöver familj och sånt). Annars tror jag på det som någon tidigare skrev, att börja med nån hobby som verkar intressant. Kanske du har kommit till en punkt i livet där du står vid ett vägskäl (låter lite flummigt), men sånt är också bra. Att stanna upp och reflektera över hur man vill ha det och hur man inte vill ha det i livet, och att känna att man har stagnerat är nog ett tecken på personlig utveckling (tror jag).

• Anonym (Känner delvis igen mig)

Känner igen mig, TS.
    Jag både vet och inte vet vad jag vill.
    Livsval känns ibland självklara, men oftast för stora så att jag blir överväldigad och vill ingenting till slut.

Men något som jag har märkt brukar hjälpa mig att ta mig ur känslan av meningslöshet, är att börja aktivera kroppen/hjärnan lite medan jag tänker. 
    Både att städa och att lyssna på uppmuntrande musik, eller motiverande tal på Youtube kan få igång min ork att förändra något, om så bara något litet. 

Många val i livet (situationer osv.) har ju både för- och nackdelar på samma gång, tyvärr.
    Man väljer något, och man väljer bort något annat. Det är svårt.
    Men om du till exempel känner att "stora" förändringar känns för jobbiga, börja med mindre.

Till exempel: Vill du studera men vet inte vad, läs som någon sade en kvällskurs till att börja med, eller studera något online. Gillar du språk kan du studera språk på appar! Då kommer du igång lite.

Det är svårt att hitta sig själv, att veta vem man är och vad man vill. Men jag tror det kan hjälpa att öva på att bli mer närvarande. Till exempel genom att lyssna på guidad meditation.
    Något mer som jag tycker har hjälpt mig att bli mer lugn och se mer "klart" (det har tagit tid, det kom inte på en gång), var att gå skogspromenader och verkligen uppmärksamma hur kroppen känns när man går, lyssna på vinden som viner i träden, känna solen som värmer ansiktet (om det är sol), lyssna på fågelkvitter.

I längden har det hjälpt mig att bli mer närvarande, och då blir det lättare att se vilka val man faktiskt har NU, istället för att tänka för abstrakt.

Tycker också att miljöombyte ger perspektiv. Så att resa bort någon dag/helg, eller jobba i en annan stad mot den du bor i, gör att du ser din vardag från en annan synvinkel, och det i sig ger mer energi.

Skriv ner saker du tror du vill göra, även om du inte är helt säker på att du verkligen vill göra dem. men skriv ner dem ändå! Sedan går du tillbaka och kollar på den listan lite då och då. Känner du att du fortfarande vill göra dem efter några dagar, några veckor eller så.... så blir du mer säker på att det faktiskt är något du vill.
    Bättre att skriva ner allt du kanske vill göra, än att bara ha de tankarna i huvudet.

Det finns videos på Youtube om att hitta sitt syfte, hitta sin passion osv. Kolla om du kan få inspiration från någon av dem! 

• Anonym (A)
    Unfortunate Barista skrev 2024-02-01 19:05:33 följande:

Om du inte kan indentifiera hur du förbättrar ditt liv, kan du istället försöka att identifiera hur du väsentligen försämrar ditt liv. Upprätta en lista och se om motsatsen kan vara det som du faktiskt vill göra.

+1
  • Anonym (T)

Hej 🙂

Den reflektion jag får från denna text är om det är något i ditt nuvarande liv eller om du tidigare i ditt liv har befunnit dig i sammanhang som tagit din energi (som ej bearbetats klart) som nu gjort att din förmåga att uppleva vad du vill, blockerats...

Jag befinner mig själv i ett liknande tillstånd där jag inte heller vet vad jag vill p.g.a. ovanstående orsaker. Jag vet lite grann vad jag längtar efter, men jag vet inte helt klart eller vilket sammanhang som är rätt för mig. 

Det är otäckt och mörkt med denna ovisshet och det gör mig rädd och frustrerad över framtiden! 

Det som hjälper mig i detta är att försöka söka förståelse kring mig själv och mina mönster. Det skapar en ljusning i det mörka. 

Jag Önskar Dig all kraft att hitta rätt! 🌱 

Svar på tråden Jag vill ingenting