Agda90 skrev 2024-02-01 14:43:51 följande:
I och med kosten så har du en väldigt bra grund att stå på.
Har du några provresultat som är tagna när du har mått så här dåligt? Vad ligger ditt TSH, fritt t4 och fritt t3 på?
Många läkare stirrar sig blinda på att värdena ska vara inom referens men refernsen är stor. Så bar för att man hamnat inom referens betyder det inte att det är optimalt för just den individen.
Ja kostförändringen gjorde jag för 14 år sedan så den har jag koll på.
Jag äter både Levaxin ( sänkt från 100mg till 75 för en tid sedan då mitt t4 var långt över gränsen,snart nya provtagningar) och så tar jag Liothyrenin 20mg + 1/4 dag.
Läkaten ordinerade 3/4 Lio men jag har ökat själv då den tidigare dosen kändes alldeles för låg.
Märker direkt när jag behöver en dos Lio under dagen ,har delat upp det så jag tar den 3ggr under dagen , 1/2 2ggr med ca 4-5 timmars mellanrum och den sista 1/4 bit ca kl:16.30.
Vet att jag inte ska laborera med dosen själv men det tog mig 10 år att ens få Lio så jag är livrädd att de ska laborera med den och eventuellt dra in del helt.
Min behandling har mellan år 2008-2018 var en TOTAL KATASTROF innan jag träffade en AT läkare vars mamma hade insjuknat i denna sjukdom och var superintresserad av min resa. Hans mentor var en läkare som jag även tidigare hade haft och som kom ihåg mig som jag var innan med min höga energi.
Som du säger,man behöver verkligen bli din egen läkare för vården har verkligen KASS kunskap om denna så idag vanliga åkomma.