• Anonym (Trött)

Hur göra för att räcka till?

Jag har tröttnat på min situation med att ha så lite energi så att jag nätt och jämnt ror runt vardagen.

Med att ro runt vardagen menar jag att jag går till mitt jobb och sköter detta väl. Jag lagar mat till familjen eller ordnar färdigmat. Jag hjälper barnen med läxorna och ser till att de har vad de behöver. Sedan gör jag ingenting mer. Ingenting. Orkar inte. Sover.

Träffa vänner, träna, städa (utöver det allra, allra nödvändigaste), läsa, se en film, ha någon hobby hinner /Orkar jag ej.

Någon som har några bra tips hur man kan göra för att räcka till för fler saker i livet? Hur gör alla andra som lever ett liv fullt av innehåll?

• Svar på tråden Hur göra för att räcka till?
  • Anonym (Utbränd)

Man ser över sina måsten och omprioriterar och omprövar sin vardag. Förenklar precis allt.  Ser till att återhämtning är prio 1 - alltid. Bra sömn, bra matvanor och att det som inte ryms på en dag faktiskt måste tas bort eller läggas på andra. 

Man slutar vara duktig och effektiv. Man kräver hjälp. Man delegerar sin vardag . 

Man ser över sin arbetssituation.  Går ner i tid, tar ut arbetstidsförkortning.  Man kanske måste sjukskriva sig  eller byta jobb. 

Man inser sina begränsningar och skaffar sig självinsikt. 

Man söker hjälp. 

• Anonym (Miss Me)

Samma här då jag lider av en kronisk sjukdom sedan 2008. Har problem med miN sköldkörtel,har medicin men den ersätter inte den energin jag hade innan sjukd bröt ut,livet är halvt.
    Jag har gått ner så mycket det bara går i arbetsti, mer går ej då jag är ensamstående på 100% med barn och bostadsrätt.

Ser till sömnen, maten och återhämtningen.

Städar och tvättar 1 ggr veckan och handlar ca 2-3ggr veckan.

Trots att jag tagit bort allt som går att göra räcker inte orken,avskyr det.

Det enda jag ej har gjort är att byta arbetsplats men vet inte vad det kunde göra för skillnad?kanske slippa resväg.

Vilar alla helger gör att orka nästa.

Förlåt om jag kapade din tråd men jag har samma problem med att få till mer i mitt liv och undrar också HUR?

Blir sjukskriven ca 2 ggr år pga utmattning.

• Agda90
    Anonym (Miss Me) skrev 2024-02-01 13:52:27 följande:

Samma här då jag lider av en kronisk sjukdom sedan 2008. Har problem med miN sköldkörtel,har medicin men den ersätter inte den energin jag hade innan sjukd bröt ut,livet är halvt.
    Jag har gått ner så mycket det bara går i arbetsti, mer går ej då jag är ensamstående på 100% med barn och bostadsrätt.

Ser till sömnen, maten och återhämtningen.

Städar och tvättar 1 ggr veckan och handlar ca 2-3ggr veckan.

Trots att jag tagit bort allt som går att göra räcker inte orken,avskyr det.

Det enda jag ej har gjort är att byta arbetsplats men vet inte vad det kunde göra för skillnad?kanske slippa resväg.

Vilar alla helger gör att orka nästa.

Förlåt om jag kapade din tråd men jag har samma problem med att få till mer i mitt liv och undrar också HUR?

Blir sjukskriven ca 2 ggr år pga utmattning.

Eftersom du mår som du gör fortfarande så har du antingen näringsbrister i from av d-vitamin, b12 eller järn eller så är du felmedicinerad för din sköldkörtelsjukdom. 

Vi som har den här vidriga osynliga sjukdomern måste lära oss om den på egen hand för hjälpen inom vården är hemsk, de kan extremt lite om sköldkörtelsjukdomar.
  • Agda90
    Anonym (Trött) skrev 2024-02-01 12:45:24 följande:
    Hur göra för att räcka till?

Jag har tröttnat på min situation med att ha så lite energi så att jag nätt och jämnt ror runt vardagen.

Med att ro runt vardagen menar jag att jag går till mitt jobb och sköter detta väl. Jag lagar mat till familjen eller ordnar färdigmat. Jag hjälper barnen med läxorna och ser till att de har vad de behöver. Sedan gör jag ingenting mer. Ingenting. Orkar inte. Sover.

Träffa vänner, träna, städa (utöver det allra, allra nödvändigaste), läsa, se en film, ha någon hobby hinner /Orkar jag ej.

Någon som har några bra tips hur man kan göra för att räcka till för fler saker i livet? Hur gör alla andra som lever ett liv fullt av innehåll?

Om du mår som du gör allitd så är det verkligen hög tid att boka tid hos läkaren och se över vad som kan vara fel. 
    Visste du att t.ex. d-vitamin brist kan hemska symtom som den typ av trötthet som du beskriver?
  • Anonym (Miss Me)
    Agda90 skrev 2024-02-01 13:58:59 följande:
    Eftersom du mår som du gör fortfarande så har du antingen näringsbrister i from av d-vitamin, b12 eller järn eller så är du felmedicinerad för din sköldkörtelsjukdom. 

Vi som har den här vidriga osynliga sjukdomern måste lära oss om den på egen hand för hjälpen inom vården är hemsk, de kan extremt lite om sköldkörtelsjukdomar.
    Ja det kan vara D vitamin och B12 brist?var ett tag burkarna tog slut.
    Tack för att du påminde om dem🙏
    Annars äter jag bra mat efter paleo och AIP.

Och JA, det är en helvetes sjukdom man råkat på.
  • Agda90
    Anonym (Miss Me) skrev 2024-02-01 14:26:22 följande:
    Ja det kan vara D vitamin och B12 brist?var ett tag burkarna tog slut.
    Tack för att du påminde om dem🙏
    Annars äter jag bra mat efter paleo och AIP.

Och JA, det är en helvetes sjukdom man råkat på.
    I och med kosten så har du en väldigt bra grund att stå på. 
    Har du några provresultat som är tagna när du har mått så här dåligt? Vad ligger ditt TSH, fritt t4 och fritt t3 på?
    Många läkare stirrar sig blinda på att värdena ska vara inom referens men refernsen är stor. Så bar för att man hamnat inom referens betyder det inte att det är optimalt för just den individen.
  • Anonym (Miss Me)
    Agda90 skrev 2024-02-01 14:43:51 följande:
    I och med kosten så har du en väldigt bra grund att stå på. 
    Har du några provresultat som är tagna när du har mått så här dåligt? Vad ligger ditt TSH, fritt t4 och fritt t3 på?
    Många läkare stirrar sig blinda på att värdena ska vara inom referens men refernsen är stor. Så bar för att man hamnat inom referens betyder det inte att det är optimalt för just den individen.
    Ja kostförändringen gjorde jag för 14 år sedan så den har jag koll på.

Jag äter både Levaxin ( sänkt från 100mg till 75 för en tid sedan då mitt t4 var långt över gränsen,snart nya provtagningar) och så tar jag Liothyrenin 20mg + 1/4 dag.
    Läkaten ordinerade 3/4 Lio men jag har ökat själv då den tidigare dosen kändes alldeles för låg.
    Märker direkt när jag behöver en dos Lio under dagen ,har delat upp det så jag tar den 3ggr under dagen , 1/2 2ggr med ca 4-5 timmars mellanrum och den sista 1/4 bit ca kl:16.30.
    Vet att jag inte ska laborera med dosen själv men det tog mig 10 år att ens få Lio så jag är livrädd att de ska laborera med den och eventuellt dra in del helt.
    Min behandling har mellan år 2008-2018 var en TOTAL KATASTROF innan jag träffade en AT läkare vars mamma hade insjuknat i denna sjukdom och var superintresserad av min resa. Hans mentor var en läkare som jag även tidigare hade haft och som kom ihåg mig som jag var innan med min höga energi.

Som du säger,man behöver verkligen bli din egen läkare för vården har verkligen KASS kunskap om denna så idag vanliga åkomma.

• Anonym (Trött)

Ingen behöver känna att de kapar tråden. Allas erfarenheter och svar på dem är intressanta

Sköldkörtelsjukdom och brister stämmer in på symtomen.

När jag läser om utmattningssyndrom och ME tänker jag ibland det är precis så jag känner mig. Men de som har de sjukdomarna kanske klarar att vara uppe ur sängen någon timma per dag. Jag orkar några fler + yrkesarbeta.

• Anonym (Miss Me)
    Anonym (Trött) skrev 2024-02-01 15:11:01 följande:

Ingen behöver känna att de kapar tråden. Allas erfarenheter och svar på dem är intressanta

Sköldkörtelsjukdom och brister stämmer in på symtomen.

När jag läser om utmattningssyndrom och ME tänker jag ibland det är precis så jag känner mig. Men de som har de sjukdomarna kanske klarar att vara uppe ur sängen någon timma per dag. Jag orkar några fler + yrkesarbeta.

Har du kollat upp din sköldkörtel?
    Om inte gör det.
  • Anonym (Trött)
    Anonym (Miss Me) skrev 2024-02-01 15:28:59 följande:
    Har du kollat upp din sköldkörtel?
    Om inte gör det.
    Tack. Jag har sköldkörtelsjukdom som jag medicinerar. Men läkarna säger att värdera ligger som de ska. Jag kanske borde söka vård vid privat klinik?
Svar på tråden Hur göra för att räcka till?