• dearchicago

Ex träffat ny

Jag tycker inte det låter som att ni hade en bra relation, så sörj inte den. När jag gick igenom separation och svartsjuka så försökte jag tänka att jag inte kan ansvara för någon annans känslor, att min partner är fri att känna exakt som hon vill. Det är inget jag kan kontrollera. Det jag kan kontrollera är mina egna känslor inför situationen. Även om det var väldigt jobbigt så försökte jag acceptera, jag föreställde mig mina känslor av svartsjuka och sorg som skepp som kom och gick. Oftast låg dom där ute i horisonten, ibland kom dom nära och det är ok. Men jag lät dom inte styra mig. Tänkte att jag kunde blåsa ut dom igen och att jag för varje andetag såg dom komma lite längre bort och för varje inandning försökte jag se hur andra positiva känslor kunde komma in istället. Förändring är många gånger något positivt, även om det kan vara jobbigt i stunden. Det är också du själv som ansvarar för att skapa din egen lycka. Lättare sagt än gjort så klart. Men att låta känslor som svartsjuka eller sorg ta över kommer bara leda till fler negativa känslor. 

Svar på tråden Ex träffat ny