• Anonym (Ledsen)

Ex träffat ny

Hej, jag behöver råd. För 3 årsedan gick jag och min dåvarande sambo och pappa till våra två barn skilda vägar efter 7 år. Det var han som tryckte på och ville gå isär och tyckte vi hade försökt nog. 

Vi kom inte överens om vardagliga saker och bråkade mycket om det mesta vad gäller barnen, inköp, huset samt tyckte han att jag var jobbig och skällde på barnen osv. I botten har jag psykisk ohälsa, men han var inte perfekt heller. Osocial, visade aldrig tillgivenhet, kärlek eller uppmärksamhet och störde sig bara på mig. Dock hade vi ljusglimtar också då vi kunde skratta och prata Och jag pussade och kramade honom men han var bara tillgiven när han ville ha sex. När vi blev ihop var det stark förälske och vi fick barn snabbt och flyttade ihop, nog för snabbt för vi hann inte få egen tid innan pressen med småbarn kom. 
    I separationen blev han jättekall, egoistisk och ville ha it mig så fort som möjligt. Det kan vara så att han träffat andra tjejer under våra 3 år men det är inget som jag eller barnen fått veta. barnen är 10 och 7 år. Vi är 36 och 34 år. Han tycker han har hjälpt mig men det har han inte med något. Jag var dock förkrossad pga separationen, grät och bad om att försöka mer. Men han var onormalt stenhård och kylig. Nu efter 3 år så upptäckte jag en mycket vacker presentask med röd rosett på, och hjärta, sannolikt ett smycke och det stod att det var från honom. Säkerligen en present till en ny tjej till Alla hjärtans dag. Jag visade inget men det högg till något fruktansvär. jag fick aldrig något så fint under våra år, och nu anstränger han sig för en ny. Jag är helt förkrossad då jag aldrig kom över honom och har alltid älskat honom. det har gått en vecka och jag kan varken äta eller sova. Rädslan är att hon är mycket bättre än mig och att de flyttar ihop och går barn. Jag mår fruktansvärt. Snälla råd hur jag ska tänka, bete mig, förhålla mig till detta när han väl berättar. Han är smart och kommer inte berätta för barnen innan det är seriöst och verkligen på riktigt. Jag äter mediciner och går i psykiatrin och pratar med en ibland. Men jag är helt förstörd. Han är idag normal och dnäll när vi väl ses pga barnen vid hämtning och lämning. älskade han mig aldrig och var jag en så usel mamma. mår skit

• Svar på tråden Ex träffat ny
  • Anonym (Prata mer)

När du går på dina samtal pratar du om detta då?
    om inte så gör det.
    Att han inte presenterat någon ny kvinna för era barn är ju positivt, då slänger han sig inte in i något och blandar in barnen snabbt, vilket tyvärr verkar ske alltför ofta.
    Du skriver om hjälp, vad är det du velat att han hjälpt/hjälper med?

Detta kan låta tufft, men du måste släppa honom och gå vidare, ju mer du ältar allt desto värre blir det.

Den dag han berättar att han träffat en ny så ta ett djupt andetag och fråga bara lite allmänt om henne, om du behöver bryta ihop gör det sen när du är själv och släpp det sedan.

Varför skulle han inte ha älskat dig?
    Ni höll ju ändå ihop i en drös år, och att man separerar under småbarnsåren är ju inte heller ovanligt.
    Jag gissar hej vilt nu, men tror han är glad för era år ihop då de resulterade i era barn och med en annan kvinna hade det ju inte blivit just de barnen 

• Anonym

Du går ju igenom en jättetuff period i ditt liv just nu. Och du ägnar mycket energi och kraft åt att dina barn ska må bra. Stanna upp några sekunder och ta till dig att du lotsar barnen genom detta. Ge dig själv lite beröm. Dina barn skulle inte klara sig utan dig. Trots att vi föräldrar har brister.
    Tycker du att ditt samtalsstöd är bra eller behöver du byta?
    Sedan, försök sätta upp mål för dig själv. Försök hitta nya sammanhang där du kan få nya intryck och släppa in nytt i ditt liv.. Gå  en matlagningskurs eller annan kurs på typ studieförbund. Ta upp något intresse som du har haft tidigare eller prova något nytt, gå med i en förening. Börja sjunga i kör. Du kanske redan har något du gör fritiden, tappa inte det då utan fortsätt gå.
    Spara till en resa som du åker på när du inte har barnen. Det behöver inte vara en jättelång resa eller jättelångt bort. Eller spara till något annat som bara är till dig.
    Jag önskar jag kunde krama dig. Du har en tuff tid framför dig, men inte omöjlig!

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Prata mer) skrev 2024-01-31 10:05:49 följande:

När du går på dina samtal pratar du om detta då?
    om inte så gör det.
    Att han inte presenterat någon ny kvinna för era barn är ju positivt, då slänger han sig inte in i något och blandar in barnen snabbt, vilket tyvärr verkar ske alltför ofta.
    Du skriver om hjälp, vad är det du velat att han hjälpt/hjälper med?

Detta kan låta tufft, men du måste släppa honom och gå vidare, ju mer du ältar allt desto värre blir det.

Den dag han berättar att han träffat en ny så ta ett djupt andetag och fråga bara lite allmänt om henne, om du behöver bryta ihop gör det sen när du är själv och släpp det sedan.

Varför skulle han inte ha älskat dig?
    Ni höll ju ändå ihop i en drös år, och att man separerar under småbarnsåren är ju inte heller ovanligt.
    Jag gissar hej vilt nu, men tror han är glad för era år ihop då de resulterade i era barn och med en annan kvinna hade det ju inte blivit just de barnen 

Jag har bara fått träffa den här terapeuten två gånger och det är för en månad sedan. Så har inte hunnit ta upp det än. Ja det är bra att han inte skyndar med att presentera någon för barben. Känns som han lärt sig av sina ?misstag? och anstränger sig nu för den nya. det känns som om jag inte var värd något eftersom han även sa att jag var en dålig mamma. tex då tjänar han mer än dubbelt mig och ändå låter han mig inte få ha hela barnbidraget trots att jag går på knäna i en hyresrätt. Jag har knappt råd till mat för jag är sjukskriven halvtid med pga min psykiska ohälsa. När det är något som ska köpas till barnen så ska minsta lilla splittas i hälften trots att jag har det ytterst knapert medan han tjänar så mycket. men han lägger pengar på sin nya nu. Något han aldrig gjorde på mig och han tyckte jag utnyttjade honom pga att han betalade mer då han tjänade mer än mig. Konstigt då vi var familj och inte ovanligt att någon tjänar mindre än den andra. 

Jag kom aldrig över hans svek och hur han behandlade mig i separationen. han däremot tycker han ställt upp, men på vad?? Jag är så ledsen att jag inte betydde mer under våra år. Han slängde bort vår familj genom att ?tvinga ut? mig ur huset då han ville bo kvar samt blev supersnål och hjälpte inget med flytten. jag kände och känner mig förnedrad. Jag har få vänner, i princip en, så jag är ensam, fattig, psykisk ohälsa och ser inte lika ung och fräsch ut som 36 åring. Han ser bra ut och kan få yngre. Jag mår rakt igenom hemskt. Kan inte sluta tänka på att han nu går vidare, är kär i någon annan, anstränger sig, köpt något fint smycke, förmodligen kommer flytta ihop tids nog och skaffa ett barn. Jag kan inte sova på nätterna, har ingen matlust och en ständig oro i magen. Nära till gråt. Känner mig så värdelös, ensam, fattig, ett psykfall. 

ja jag gav honom två barn, men är ändå rädd för att när han får ett barn med den nya så kommer de komma i skymundan och barnen och ffa jag och barnen blir ännu mindre speciell. 

bara tanken på den vackra vita asken med röd rosett och hjärta får mig att må illa och hjärtat krossas. Är nära till gråt. Jag stor och stampar på ruta 1, ensam fattig och värdelös. Han går vidare med någon yngre lyckad social och vacker med stabil psykisk hälsa. Bryter samman snart 

• Anonym (Ledsen)
    Anonym skrev 2024-01-31 10:09:29 följande:
    Ex träffat ny

Du går ju igenom en jättetuff period i ditt liv just nu. Och du ägnar mycket energi och kraft åt att dina barn ska må bra. Stanna upp några sekunder och ta till dig att du lotsar barnen genom detta. Ge dig själv lite beröm. Dina barn skulle inte klara sig utan dig. Trots att vi föräldrar har brister.
    Tycker du att ditt samtalsstöd är bra eller behöver du byta?
    Sedan, försök sätta upp mål för dig själv. Försök hitta nya sammanhang där du kan få nya intryck och släppa in nytt i ditt liv.. Gå  en matlagningskurs eller annan kurs på typ studieförbund. Ta upp något intresse som du har haft tidigare eller prova något nytt, gå med i en förening. Börja sjunga i kör. Du kanske redan har något du gör fritiden, tappa inte det då utan fortsätt gå.
    Spara till en resa som du åker på när du inte har barnen. Det behöver inte vara en jättelång resa eller jättelångt bort. Eller spara till något annat som bara är till dig.
    Jag önskar jag kunde krama dig. Du har en tuff tid framför dig, men inte omöjlig!

Tyvärr känner jag mig som en dålig mamma. Jag har psykisk ohälsa, är lågavlönad och halvt sjukskriven, fattig, inga vänner eller bara 1-2 st, dålig kontakt med familjen, börjar se sliten ut vid 36 år. Jag har lite ork pga min psykiska ohälsa.  

Jag har bara träffat samtalsstöder två gånger och inte hunnit prata om det här än. Jag har inga riktiga intressen och är så rädd att påbörja något nytt. mitt ex var min vän också. Jag har inte råd att spara till resa då jag knappt går runt. 

den dagen som kommer komma när han berättar om sin nya, jag kommer bryta samman, bli helt stum, bli gråtfärdig och känna mig förkrossad. Jag vet att han söker någon som inte är som jag. Någon psykiskt stabil, självständig ekonomi, social och glad med tålamod som är normal och kan jobba som vanliga människor. Säkert någon yngre också. När han berättar så kommer jag slitas itu 

• Anonym (samma)
    Anonym (Ledsen) skrev 2024-01-31 15:02:48 följande:

Tyvärr känner jag mig som en dålig mamma. Jag har psykisk ohälsa, är lågavlönad och halvt sjukskriven, fattig, inga vänner eller bara 1-2 st, dålig kontakt med familjen, börjar se sliten ut vid 36 år. Jag har lite ork pga min psykiska ohälsa.  

Jag har bara träffat samtalsstöder två gånger och inte hunnit prata om det här än. Jag har inga riktiga intressen och är så rädd att påbörja något nytt. mitt ex var min vän också. Jag har inte råd att spara till resa då jag knappt går runt. 

den dagen som kommer komma när han berättar om sin nya, jag kommer bryta samman, bli helt stum, bli gråtfärdig och känna mig förkrossad. Jag vet att han söker någon som inte är som jag. Någon psykiskt stabil, självständig ekonomi, social och glad med tålamod som är normal och kan jobba som vanliga människor. Säkert någon yngre också. När han berättar så kommer jag slitas itu 

Du låter som jag. Vilken typ av diagnos har du?
  • Anonym (Mannen)

Men han var en känslokall person. Det var säkert dina egna problem, kanske din anknytningsstil, som fick dig att jaga efter honom när han drog sig undan.

Men han var ingen bra person. Tänk på det. Du förtjänar något mycket bättre. 

• dearchicago

Jag tycker inte det låter som att ni hade en bra relation, så sörj inte den. När jag gick igenom separation och svartsjuka så försökte jag tänka att jag inte kan ansvara för någon annans känslor, att min partner är fri att känna exakt som hon vill. Det är inget jag kan kontrollera. Det jag kan kontrollera är mina egna känslor inför situationen. Även om det var väldigt jobbigt så försökte jag acceptera, jag föreställde mig mina känslor av svartsjuka och sorg som skepp som kom och gick. Oftast låg dom där ute i horisonten, ibland kom dom nära och det är ok. Men jag lät dom inte styra mig. Tänkte att jag kunde blåsa ut dom igen och att jag för varje andetag såg dom komma lite längre bort och för varje inandning försökte jag se hur andra positiva känslor kunde komma in istället. Förändring är många gånger något positivt, även om det kan vara jobbigt i stunden. Det är också du själv som ansvarar för att skapa din egen lycka. Lättare sagt än gjort så klart. Men att låta känslor som svartsjuka eller sorg ta över kommer bara leda till fler negativa känslor. 

• Anonym (Likasamma)

Det låter hemskt jobbigt. Jag har lärt mig att sorgen vid en separation är lika den vid ett dödsfall. Du behöver sörja, prata, älta. Bli inte rädd för dina känslor. Känslorna kommer att komma i vågor. Mitt bästa tips är att söka dig till vårdcentralen för samtal med psykoterapeut eller kbt. Du behöver hitta din inre trygghet och få verktyg till att hantera tankarna och känslorna som kommer. Var rädd om dig. 

Pröva mindfullness! Testa först när du ?mår bra?. Öva på andningen och känn hur du får kontroll över tankar som kommer på besök. Släpp iväg tankarna. När du sedan mår sämre och har jobbiga tankar så testar du andas och känn hur du får kontroll på tankarna. Du fixar detta!! Du är inte ensam <3

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (samma) skrev 2024-02-05 15:47:12 följande:
    Du låter som jag. Vilken typ av diagnos har du?
    Jag har autistiska drag av Asperger typen, borderline och gad. Vad har du?
  • Yllop

Var har du sett presentasken?
    Bor ni fortfarande ihop trots att ni har separerat?

Svar på tråden Ex träffat ny